Jag har några frågor och tar tacksamt emot synpunkter och kommentarer om mitt projektet, om jag kan göra något bättre eller om jag har glömt något.

Projektet är att bygga en foderhage (se foto) av varmförzinkade stålrör med godstjocklek 3,65 mm och omkrets 76,1 mm.

Tillvägagångssätt:
  1. kapa rören till lämplig längd
  2. borra några dräneringshål i röret som kommer bli den runda ringen
  3. böj rören med hydraulisk rörbock
  4. i rörändarna, där rören ska svetsas, slipa bort varmförzinkningen med vinkelslip
  5. svetsa fast rören med MIG svets
  6. efterbehandla / måla svetsarna och dräneringshålen
Frågor:
  • Jag har tillgång till en trefas ESAB Origo Mig C170 (170 amper) och en kollega har en trefas ESAB Origo Mig C200 (200 amper). Vilken av dess bör jag använda?
  • Vilken svetstråd bör jag använda och vilken tjocklek?
  • Hur bör jag efterbehandla svetsarna så att de står emot rost?
Tack!
 
  • Halvfärdig foderhage av varmförzinkade stålrör placerad på grus med skog och gräs i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Hej.
Tänk på om du svetsar i galv att va noga med ventilation så du inte åker på galv förgiftning ( lindrar med mjölk och fil Om man får det ).

annars båda svetsarna fungerar utan problem.
Använd 0,8 mm tråd.
Och använd kall galv för att skydda.

personligen om jag får säga så är en foder häck inte dyr så jag har hellre köpt än att krångla.
finns på blocket med.

https://www.kellfri.se/foderhack-med-tackta-bogstod-12-platser

Från en som svetsat i galv och mått skit efter flera gånger.
 
Redigerat:
MIG och galvat går inte så bra ihop, du måste slipa bort all galv om det ska gå bra.
Däremot om ni kör pinnsvets (MMA) så behöver ni inte slipa så noga eller inte alls.
Röken från zinken är inte hälsosam men bågsvetsning går ju bra utomhus.

Behandling, ja du, bågsvetsar du har du kvar så mycket galv det går, resten får du måla över men rosta kommer det att göra.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.