E Elvvsbygg skrev:
Nyfiken. Finns det något inkopplingsschema med i förpackningen? Finns det någon teknisk info som säger exempelvis hur stor ledararea anslutningsplintarna är gjorda för?
Nä allt som följer med är strömbrytaren och detta blad
Hand håller upp en öppen manual med ett kopplingsschema för smart ljusstyrning, inkluderande strömbrytare och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är lite förvirrande ..


De svarta är inkommande fas (L) och de använder brun som tandtråd till din lampa (L1) ???
 
Hej!
Jag förstår att det blir lite rörigt.

Nollan har jag tagit från strömuttaget och kopplat en wago och via den så har jag kopplat 1 nolla till strömuttaget och 1 nolla till strömbrytaren. Sen dom två svarta kablarna har jag också kopplat in en wago och sen in i strömbrytaren. Den bruna kabeln har jag kopplat direkt till L1 på strömbrytaren och den bruna kabeln är inte kopplad till strömuttaget utan kommer säkert direkt från proppskåpet? Eluttag och strömbrytare med öppen kabeldragning och synliga WAGO-kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känns som att det borde vara rätt? Nedis strömbrytaren lyser men kan inte trycka på den eller stänga av eller på lampan? Kanske så att det är fel på strömbrytaren?
 
Du får mäta lite. Är det en gammal lägenhet så så kan en av svarta gå till proppskåpet
 
Ģicl nån av de svarta till uttaget ?
 
Jo dom går från vägguttaget. Det är ett hus från 70 talet. Den bruna kabeln är inte kopplad i vägguttaget utan kommer direkt till lampan
Öppet vägguttag med olkopplad brun kabel och anslutna elektriska ledningar i ett 70-talshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägguttaget
 
Så här såg kopplingen ut på den gamla strömbrytaren
Hand håller en gammal strömbrytare med synlig trådkoppling och kretsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gissar på följande

Nolla blå via wago
L svart via wago
L1 brun. Kan tänka mig du bör märka den som tändtråd

Du avvakta så du får fler svar .
 
Har du laddat ner appen och gjort som det står i bruxen?
 
Hej Leif!
Jag har installerat appen men får inte strömbrytaren att blinka som den ska göra när man ska konfigurera den. Strömbrytaren lyser bara blått så ström har den ju fått?
 
K Knight skrev:
Jag gissar på följande

Nolla blå via wago
L svart via wago
L1 brun. Kan tänka mig du bör märka den som tändtråd

Du avvakta så du får fler svar .
tack för snabbt svar!
 
”Om inte blå diod blinkar, håll nere vilken knapp som helst I 6 sek”. ???
Så skall den börja blinka och hittas i appen.

Finns det mekaniska knappar? Typ trycka med en pennspets.
 
Jag har hållit den i 6sek men inget som händer! Men ska kolla om jag hittar någon mekanisk knapp! Det var inget som stod i manualen iallafall?
 
Nu fungerar allt efter att jag startade om Nedis så kopplingen var rätt! Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.