En lutande tvättstugegolv under en frys bredvid en varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass som visar en lutning i tvättstugan under en frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass som visar en lutning på ett golv i en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit frys i ett rum med lutande golv, nivåbubbla på toppen visar lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass på lutande golv i tvättstuga, visar kraftig lutning vid frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har noterat i vårat nyköpta hus från 1973, att golvet i tvättstugan lutar rätt kraftigt (ca 5-6 mm) precis under en extra frys som står bredvid varmvatten beredaren, detta i tvättstugan.
det är rimligt att våtrum ska luta inåt mot golvbrunn. Dock är denna kraftiga lutningen endast på denna sida inte andra sidan rummet där tvätt maskin och tumlare står, med golv brunnen emellan.
värmepannan står dock helt rakt. Det är ca 80 cm från väggen åt höger innan det blir plant.

Jag kikade lite undertill för några veckor sen o mätte fukten, dock endast mot asfaboarden, då jag inte ville riva ner den. Ingen avvikande och inget anmärkningsvärt rent visuellt. Krypgrunden har avfuktare, dukar o inget mögel.

vad kan detta bero på? Problem/fara? Lösning? Kostnad?
 
Redigerat:
Vad är din fråga?

Lutningen du beskriver, på hur lång sträcka är det?
 
Centano Centano skrev:
Vad är din fråga?

Lutningen du beskriver, på hur lång sträcka är det?
jag redigerade texten o satte några frågor med :)

det är ca 80 cm från väggen innan det blir plant, dvs hela frysen o fram till värme beredarens högra kant.

så frågan är vad detta beror på? Farligt, slutsats, lösning, kostnad?
 
Hur känns golvet att gå på, sviktar det eller gungar onaturligt? Hur ser det ut bakom frysen och varmvattenberedaren i golv/vägg-vinkeln, har golvmattan släppt från väggen?

Lutningen kan kanske alltid ha funnits där eller så har den uppstått över tid. När du kröp i krypgrunden kunde du se om trossbotten hängde ner liknande lutningen du ser på ovansidan? Funderar på om golvet kan vara ojämnt flytspacklat.
 
Hörnet av ett rum med blått golv där en tung vit frys står, intill vägg och kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av ett rum med blå markering längs golvet och väggen, ojämn yta där frysen står.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övre delen av ett golv och en vit vägg i hörnet av ett rum, med synlig ojämnhet på golvytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av ett rum med blått golv och vita väggar där frysen står, golvet verkar ojämnt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet känns märkbart hårdare precis i hörnet där frysen står. Lite som en puckelpist. Övrige golvet känns som vanligt golv, hoppar på det, inget knackade o provade gunga med kroppen o fick värmeberedaren röra sig lite (detta funkade inte på frysens plats)

jag kan inte gå ner i krypgrunden just nu, men senast kikade så hängde inget från trossbotten.
Dock får jag mätta nogare sen
men det du säger om flytspacklet, så kan det vara någon som var med o byggde huset som tömde lite för mycket i detta hörn
 
Kan det vara så att där frysen står idag att det där stått en äldre varmvattenberedare och att golvet är förstärkt just där?
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Kan vara så, Antar dock att detta inte är något som ska vara ett orosmoment, varmvattenberedaren har stått där i 13 år o frysen verkar ju inte fara lite o stå lite snett.
 
Skorstensutlopp på tak med brun takpannor och tecken på reparation eller efterkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två olika luftventiler på en takyta ovanför ett vitt frysskåp, med synlig kabeldragning på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ett komplement till det jag frågade om. Ovanför frysen där golvet var märkbart hårdare o lutade lite mer. Ovanför sitter två luftventiler, varav den ena ser ut o vara ”efterkonstruerad”.
Utloppet ser mer ut som en skortsten. Kan det vara så att det stått en oljepanna här? Hus från 73 känns som det kan används en sån?
 
Se om du kan hitta originalritningarna, om ni inte fick dom av säljarna finns dom kanske hos kommunens byggnadskontor. Min gissning är fd plats för oljepanna om ni har vattenburen värme i huset.
 
  • Gilla
Centano
  • Laddar…
Har egentligen inget med golvet att göra men jag noterade att några av dina takpannor ligger lite skumt kring venthuven.
Tak med takpannor runt en venthuv där några pannor är markerade för att visa att de ligger ojämnt eller felaktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Se om du kan hitta originalritningarna, om ni inte fick dom av säljarna finns dom kanske hos kommunens byggnadskontor. Min gissning är fd plats för oljepanna om ni har vattenburen värme i huset.
det är direktverkande el och sedan 2013 en värmeluftfläkt i hallen. Så vattenburet borde det inte bli då (?)
På original ritningen så står det längst till vänster VVD och på den platsen som frysen står på står TS
 
Centano Centano skrev:
Har egentligen inget med golvet att göra men jag noterade att några av dina takpannor ligger lite skumt kring venthuven.
[bild]
Tack, aaa det ser lite tveksamt ut, det borde väl bara vara gå upp o peta till dem?
 
O Omega_Zero skrev:
det är direktverkande el och sedan 2013 en värmeluftfläkt i hallen. Så vattenburet borde det inte bli då (?)
På original ritningen så står det längst till vänster VVD och på den platsen som frysen står på står TS
TS är nog TorkSkåp.
 
  • Gilla
Omega_Zero
  • Laddar…
O Omega_Zero skrev:
Tack, aaa det ser lite tveksamt ut, det borde väl bara vara gå upp o peta till dem?
Skulle tro att det är plåten som klämmer mot pannorna. Borde gå att justera så de ligger plant.
 
Centano Centano skrev:
Skulle tro att det är plåten som klämmer mot pannorna. Borde gå att justera så de ligger plant.
aaa får kika på det, dock avvaktar jag lite tills de 50 gradiga solstrålarna har chillat av lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.