Jag har tänkt bygga en mindre solcellsanläggning på en ladugård med eternittak och tänkte höra om någon har koll på vilka delar som skulle passa bäst till detta och vart man kan få tag i dem.
Jag har 35A säkring idag så jag har tänkt att bygga anläggningen för att matcha detta vilket jag har fått till att sika på ungefär 24kw max effekt.
Jag har hittat ett monteringsystem så jag kan sätta nya skruvar i befintliga hål i eterniten som verkar vettigt som heter "Hanger bolt" från schletter.
Växelriktare har jag inte undersökt ännu men jag vill gärna ha möjlighet att kunna koppla in batterier i framtiden om det skulle bli aktuellt.
Solpaneler har jag kollat lite från photovoltaik-shop och de hade några 410w för 121 euro styck men egentligen så är de paneler som ger bäst kr/watt mest intressant för jag har inte brist på utrymme.
Några förslag? Vart är bra ställe att beställa såna här saker ifrån?
 
Redigerat:
Det brukar heta att man inte ska lägga paneler på ett tak som kan behöva bytas ut innan panelerna är "slut". Jag är medveten om att eternit kan ligga kvar så länge skivorna är hela, men jag har monterat solpaneler på ett eternittak och det var väldigt ömtåligt att gå på, och flera skivor sprack också under montaget. Vi meddelade förstås kunden, och tejpade de trasiga skivorna, men själv hade jag undvikit att montera på det taket. Ditt tak kan förstås vara i bättre skick nu, men det är något att ha i åtanke.

Vad gäller växelriktare med batteridrift så har jag själv en GoodWe ET-serie. Den har en - än så länge - unik extra backuputgång som kan driva last även vid strömavbrott. Om det inte är intressant så finns bla Huawei SUN2000 och SolaX X3 Hybrid.

Om paneler har jag inte så mycket att säga, utbudet är enormt och det är bara att jämföra på wechselrichter-online.de eller photovoltaic där du redan kollat.
 
  • Gilla
cleanpowersweden
  • Laddar…
Tackar för svar. Jag kollade på GoodWe ET och den verkade bara finnas upp till 10kw så det är för lite för detta system. Jag kommer inte gå på taket när det monteras, det är för hög vinkel för det i vilket fall, så taket borde sitta kvar i många år till. Huawei 30kw har jag spanat lite på, vad behöver jag mer om jag vill kunna koppla in batteri? Precis det du skrev är vad jag är ute efter, kunna köra batteri backup vid strömavbrott.
 
Du har rätt, tänkte inte på att GoodWe ET inte klarar större anläggningar för närvarande. Det ska finnas en möjlighet att köra två parallellt via en extern kopplingsbox, men det förtar ju den separata backuputgången. Jag skulle nog också säga att det blir onödigt dyrt med två växelriktare.

Jag är inte expert på ämnet, det är rätt så nytt i branschen, men jag kollade alla växelriktare innan jag satte upp min egen anläggning i vintras, och det var bara GoodWe som hade en bra lösning out-of-the-box då. Huawei kräver en extern kopplingsbox för att fungera vid avbrott i nätet, och verkar ha samma begränsning på runt 10kW med batteri.

För lite större anläggningar har annars svenska Ferroamp en del lösningar med integrerad växelriktare och energilager.
 
Ska du köra ö-drift (exempel vid strömavbrott) så ska du ha eget jordtag.
 
En hybridväxelriktare är precis lika jordad oavsett om nätströmmen är på eller inte.
 
Om man ska mata den ordinarie installationen med egen producerad el vid nätbortfall.
Då måste man ha eget jordtag.
Det är exakt samma krav som om man har ett elverk och matar sitt hus med vid strömavbrott. Krav på eget jordtag....

Vid strömavbrott får man inte räkna med att elnätets jordtag och jordledare är intakt.
Där av kraven på EGET jordtag vid "ö-drift" ....
 
Dvs. Vid strömavbrott är det inte säkert att din elanläggning har kontakt med elnätets jordtag.

Exempel träd rivit av en alus (luftledning), eller grävmaskin grävt av markkabel.

Det därför det är krav på eget jordtag vid alla anläggningar som normalt matas från elnätet och kan köras i ö-drift vid strömavbrott
 
Jag förstår, bra information som jag tar till mig!
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Jag hittar tyvärr inte så många växelriktare som är batteriförberedd och kan ge 20kw+. Hur mycket kan man underdimentionera växelriktaren? Vad borde jag minst ha för solpaneler på 24kw max effekt? Kanske satta på 2st 10kw?
 
Jag testade solcellforum först men det gick inte att bli ny medlem där för deras reCaptcha hade något fel, det gick inte heller att höra av sig till admin om det för det behövde man ha ett konto för att göra. Men nu verkar de ha fixat det eller så har det löst sig själv. Testar att lägga in en tråd där också.
 
Du får säkert bra svar där (y) Man kan ju tänka sig att man kör två växelriktare, en standard och en för batteridrift, med två strängar i vardera. Man bör ligga lite lägre på växelriktarens effekt, eftersom du i princip aldrig får ut installerad effekt ur panelerna. Värme- och överföringsförluster under sommaren, och under vintern har man sällan optimal instrålningsvinkel på fasta paneler.

Hur stort batteri har du funderat på?
 
En med och en utan batteridrift låter som en bra ide, behöver ju inte få ut samma effekt när jag kör från batterier. Jag vet inte riktigt hur stort batteri det kan bli. Min tanke är som så att jag redan vill ha/behöver backup på vissa saker och det blir rätt dyrt att köpa 3-4 mindre backup system så tänkte att man kunde lägga de pengarna på batterier istället.
 
Den uppenbara nackdelen är att om det blir avbrott på dagen så tappar du hälften av tillgänglig effekt och får förlita dig på batteriet och resterande solel.
Om du inte räknar med att driva speciellt tung utrustning så spelar det nog mindre roll.

För att få ut 50' i bidrag från staten måste batteriet kosta drygt 85'. Det får man ca 10kWh för i Sverige, lite mer om man köper från Tyskland ;).
 
jag är lite sugen på att bygga eget batteripack, känns som man behöver det om det ska kunna bli i närheten av ekonomsikt. Min beräkning har jag fått det till att det kostar ca hälften av vad det skulle kosta att köpa ett färdig efter bidrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.