Misstänker att detär ganska enkelt, men fattar verkligen inte. Vore mycket tacksam om nån hade nåt tips!
 
A
Det ser ut som ett insticksgångjärn. Finns det inte nga insex etc att lossa i ena halvan? Om du öppnar dörren så syns de.
 
Om du öppnar dörren och tittar/tar bild hur gångjärnet sitter i dörrbladet så kanske det löser sig.
Något vanligt hakgångjärn ser det inte ut som.

Protte
 
Dörrens gångjärn med märkningen 'ABLOY' monterat på karmen, skruvarna synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörr monterad med gångjärn, utsidan neråt synlig i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några bilder till. Har vänt dörren nu, utsidan neråt.
 
Det går väl att lossa gångjärnen från dörren, men av instruktionerna att döma ska det inte behövas.
 
A
M Malsike skrev:
[bild] [bild]

Några bilder till. Har vänt dörren nu, utsidan neråt.
Prova att låtsa de inre insexskruvarna, de bör vara de dom håller i.
 
A
M Malsike skrev:
Det går väl att lossa gångjärnen från dörren, men av instruktionerna att döma ska det inte behövas.
Nej, gångjärnet är delbart.
 
Öppna dörren och fotta insidan på gångjärnen
 
  • Gilla
erre
  • Laddar…
På nedre bilden ser man insex skruvar Stäng dörren och luta karmen så dörren inte far upp. skruva ur (behövs nog inte helt) både nedre och övre skruven i båda Gångjärnen. Nu är nog dörren lös.

Protte
 
A
Går det att skruva ur tapparna i gångjärnet med insexfattning?
 
Skruvade ur insexskruven Hand håller en insexskruv med synligt gängade delar och sexkantig fördjupning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inanför ligger en liten kula löst.
 
A
Då sitter tapparna fast i gångjärnet,ser inte hur man kan dela det,instruktionen måste vara allmänt för dörrar och inte för denna spec.
 
A
Teknisk ritning av en öppen dörrgångjärn med flera fästpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Jag var tvungen att gå och titta på min egen dörr som har samma typ av gångjärn. Vet att jag tagit loss dörrbladet där en gång.

I princip får man skruva loss hela gångjärnet från dörrbladet. Det är inte riktigt sant för under gångjärnet sitter ett stadigt bleck skruvat i dörrbladet som ska sitta kvar. Det är därför lätt att skruva tillbaka det igen. Jag har för mig att jag att bakkantstapparna inte behöver lossas helt utan att de sitter i nyckelhålsformade hål så dörrbladet kan hakas av och på om man lossar dom lagom mycket.

Skruva ur skruvarna som jag ringat in i rött helt och lossa bakkantstappen inringad i blått några varv. Insexskruvarna inringade i grönt används för att justera springan mellan dörr och karm så den blir lika på gångjärnssida och låssida när du satt tillbaka dörren. För övrigt en viktig sak både för att dörren ska bli tät och för att den ska bli svårare att bryta upp.
Närbild av ett dörrgångjärn med skruvar ringade i rött, bakkantstapp markerad i blått och insexskruvar i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insexskruvarna i ändarna på tappen används för att justera dörrbladet i höjdled.

Bilden som mowatom lagt ut visar ett snarlikt gångjärn, men det är i princip konstruerat tvärt om mot ditt. Där sitter dörrbladets gångjärns fasta bleck utanför, i liv med bakkanten, och gångjärnets rörliga del sticks in bakom blecket.
 
  • Gilla
RubenVidTuben och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.