N
Gnomeboy Robin Berg skrev:
Hmm.. flyttat om bärläkten nu och skruvat upp 2 st skräpbitar av taket. Fortfarande åt helvete?
Problemet är väl att du ej kör med råspont och sen ströläkt.
 
Gnomeboy Robin Berg skrev:
Det tänker jag

Känns inte som att det behövs på en vanlig altan? Ingen jag vet med plåttak på altanen har kondensskydd och det är inga problem.
Ingen jag vet har ett plåttak över altanen utan kondensskydd och normalt även råspont i vårat klimat :)
 
G guggen skrev:
Ingen jag vet har ett plåttak över altanen utan kondensskydd och normalt även råspont i vårat klimat :)
Haha där ser man hur olika det kan vara!
Jag vet flera stycken som har det monterat så som jag har.

Enligt mig skulle det väl vara annorlunda med någon typ av inglasad altan, men jag har en vanlig öppen variant som nyttjas på sommaren. Valde takpanneplåten då den är mycket finare än plasthistorierna :)

Rätt eller fel, men jag tycker skarvarna skall bli tighta och fina som en kompis har, men så får jag inte till det. Byggt på precis samma sätt!
 
Vi har en öppen altan med plasttak utan kondensskydd (så klart). Vi har stundtals massor av kondens (regnar ”inomhus”)...
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
J JPW skrev:
Vi har en öppen altan med plasttak utan kondensskydd (så klart). Vi har stundtals massor av kondens (regnar ”inomhus”)...
Jasså? Det har jag aldrig märkt av här om jag ska vara ärlig. Regnat ”inne” här då gamla plastraket var trasigt överallt. Haha
 
Gnomeboy Robin Berg skrev:
Haha där ser man hur olika det kan vara!
Jag vet flera stycken som har det monterat så som jag har.

Enligt mig skulle det väl vara annorlunda med någon typ av inglasad altan, men jag har en vanlig öppen variant som nyttjas på sommaren. Valde takpanneplåten då den är mycket finare än plasthistorierna :)

Rätt eller fel, men jag tycker skarvarna skall bli tighta och fina som en kompis har, men så får jag inte till det. Byggt på precis samma sätt!
Tror det skulle vara annorlunda om du använde en som är tjockare. En tjock äldre pannplåt (inte panneplåt) eller liknande. Den där sladdriga Byggmax plåten kommer nog bli svårt att få snygg utan underlag.
 
  • Gilla
Gnomeboy
  • Laddar…
Jag har en massa hus utan råspont med grov bärläkt direkt på takstolarna, men kondensskydd är ett ”måste”.

Protte
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag la Byggmaxplåt på mitt fritidshus och jag vill minnas att det var lite si och så med passformen. Idag skulle jag ha valt en dyrare plåt. Byggmaxplåten är så tunn och svag. När jag satte in kamin och byggde skorsten och skruvade fotsteg i plåten upp till skorstenen så blev de bucklor i plåten när man klättrade runt.

Har du provat att byta och lägga den andra plåten ovanpå den första istället? Om det inte funkar så är det inget att göra. Plåten är så mjuk att man kan få en dragspelseffekt att en plåt blir lite längre för att en våg är lite nedtryckt/utdragen. Då glappar det direkt.
 
M Mike the Spike skrev:
Jag la Byggmaxplåt på mitt fritidshus och jag vill minnas att det var lite si och så med passformen. Idag skulle jag ha valt en dyrare plåt. Byggmaxplåten är så tunn och svag. När jag satte in kamin och byggde skorsten och skruvade fotsteg i plåten upp till skorstenen så blev de bucklor i plåten när man klättrade runt.

Har du provat att byta och lägga den andra plåten ovanpå den första istället? Om det inte funkar så är det inget att göra. Plåten är så mjuk att man kan få en dragspelseffekt att en plåt blir lite längre för att en våg är lite nedtryckt/utdragen. Då glappar det direkt.
Håller med om att den är sladdrig !
Viker sig lätt bara man bär den tycker jag!

Går inte att lägga den andra plåten över den andra pga vattenrillan hamnar på utsidan då, då blir det visserligen fint på insidan men vedervärdigt fult utifrån sett.

Diakuterat med sambon här nu och vi får leva med glipan på insidan. Iväg nu och köper mer bärläkt och lite mer plåt :) Tack för input.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.