Hej,

Är nyinflyttad i ett souterränghus med två plan. Nu när det har blivit lite kallare har vi märkt att det inte blir varmt överallt i huset, ovanvåningen blir varm men på nedanvåningen är elementen antingen kalla eller ljumma. Stänger jag av returflödet för ovanvåningen blir det varmt på nedanvåningen men så fort jag släpper på returflödet igen blir det kallare nere.

Jag har luftat elementen, motionerat och slagit lite försiktigt vid termostaterna. Trycket är dryga 1bar och cirkulationspumpen går på Max.

Har ca 13-16 grader i huset beroende på utomhustemperatur. Vad kan felet vara? Min misstanke är att cirkulationspumpen är underdimensionerad men hur vet jag detta?
 
Går det inte att strypa returen så du får ett lagom flöde både uppe och nere?
 
dof dof skrev:
Går det inte att strypa returen så du får ett lagom flöde både uppe och nere?
Tack för svar! Har inte provat men tänker att det i så fall är en tillfällig lösning... Ska prova och se om det funkar!

Hade gärna förstått bättre hur cirkulationspumpen fungerar, vilket flöde ska jag ha och hur dimensionerar jag en pump efter det...? Helt novis på detta
 
Det är ingen tillfällig lösning. Det är så man trimmar in flödet på olika slingor. Får du varmt av att strypa returen lite behöver du ingen större pump.
 
Efter besök av en duktig VVS som lokaliserade problemet till cirkulationspumpen så byttes denna och det blev varmt i huset igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.