Enligt första inlägget har TS en fast kostnad för elavtalet på 660kr/år. Den går definitivt att få ner. Nätavgiften är en annan sak.
 
D Daniel 109 skrev:
Enligt första inlägget har TS en fast kostnad för elavtalet på 660kr/år. Den går definitivt att få ner. Nätavgiften är en annan sak.
Enligt specen är elnätsabbonemanget 406 riksdaler. Hur skall du då ner den? Säkra ner?
 
G guggen skrev:
Enligt specen är elnätsabbonemanget 406 riksdaler. Hur skall du då ner den? Säkra ner?
Återigen, det är inte den posten det talades om. Det är årsavgiften till energileverantören på 660 kr/år, där finns några kronor att spara.
 
G guggen skrev:
Enligt specen är elnätsabbonemanget 406 riksdaler. Hur skall du då ner den? Säkra ner?
Finns abonnemang med lägre årsförbrukning och 146:- (nämns i tidigare inlägg) men då ökar priset för överföring till 60 öre/kWh.
Så är ett alternativ vid låg förbrukning.
 
A alfista skrev:
Återigen, det är inte den posten det talades om. Det är årsavgiften till energileverantören på 660 kr/år, där finns några kronor att spara.
Nej, det handlade om den höga fasta månadsavgiften som främst är nätavgift. Har har själv 25a i en fastighet och kan bara drömma om så låg fast nätavgift.
Men tydligen går det i TS fall, enligt Anders ovan,, att sänka denna mot en mkt hög rörlig. Om detta lönar sig får väl TS räkna på men sannolikt är att hen betalar denna summan i mån i slutändan om förbrukning är mkt låg över hela året.
 
Det är breakeven vid mer eller mindre exakt 8.000 kWh på att ha abonnemanget med lägre fast kostnad, så det är rätt lättberäknat. För de flesta fritidshus skulle jag tro att det med bred marginal lönar sig.
 
G guggen skrev:
Nej, det handlade om den höga fasta månadsavgiften som främst är nätavgift. Har har själv 25a i en fastighet och kan bara drömma om så låg fast nätavgift.
Men tydligen går det i TS fall, enligt Anders ovan,, att sänka denna mot en mkt hög rörlig. Om detta lönar sig får väl TS räkna på men sannolikt är att hen betalar denna summan i mån i slutändan om förbrukning är mkt låg över hela året.
Jag pratade om den fasta avgiften från elhandlaren, inget annat. Just för att ingen tidigare nämnt den. Det är en avgift som alla kan påverka genom val av avtal.

Läs inlägg 7 igen.
 
Där skrev du om den fasta avgiften. Det finns två fasta avgifter och du valde att fokusera på den mer obetydliga av dem. Det är inte konstigt att du då blir missförstådd.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag fokuserade av naturliga skäl på den som går att påverka. Det borde vara uppenbart när jag skriver att det är elhandeln jag syftar på.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är breakeven vid mer eller mindre exakt 8.000 kWh på att ha abonnemanget med lägre fast kostnad, så det är rätt lättberäknat. För de flesta fritidshus skulle jag tro att det med bred marginal lönar sig.
Snarare är det mycket sannolikt 8k som är snittet eller snarare median för fritidshus. I annat fall tillskriver vi nätägaren väl lågt affärssinne.
 
Ett exempel på vårt fritidshus och juli månad som visar på det ts belyser, i princip är det påverkbara väldigt lite och utifrån det bryr jag mig inte speciellt, vill kunna kyla lite också vid behov. Förbrukar runt 4000 kWh/år.
Elräkning som visar kostnadsfördelning med totalt 574,00 kr att betala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Snarare är det mycket sannolikt 8k som är snittet eller snarare median för fritidshus. I annat fall tillskriver vi nätägaren väl lågt affärssinne.
Som @AndersS visar ovan och som jag skrivit längre upp har vi båda fritidshus och förbrukar långt under det. @KnockOnWood skriver att han i sitt permanentboende hamnar runt 5 kWh. Och det är ju för övrigt samma tarifftrappa för alla, så nätägaren har inte en specialmodell för just fritidshus. Så så länge man inte värmer upp grannens hönshus också tjänar man nog normalt som fritidshusägare på 16 A, < 8.000 kWh.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som @AndersS visar ovan och som jag skrivit längre upp har vi båda fritidshus och förbrukar långt under det. @KnockOnWood skriver att han i sitt permanentboende hamnar runt 5 kWh. Och det är ju för övrigt samma tarifftrappa för alla, så nätägaren har inte en specialmodell för just fritidshus. Så så länge man inte värmer upp grannens hönshus också tjänar man nog normalt som fritidshusägare på 16 A, < 8.000 kWh.
Jag tror inte watt jakt är en generell företeelse hos svenskar :)
Jag ligger på 20000+ resp 10000+ för Perm och fritidshus. Då har jag blygsamma 10c i underhållsvärme och solfångare som tar det mesta behöver under sommaren för fritidshuset.
 
Som lågförbrukare finns inte mycket att göra och investera i alternativa lösningar kan inte ekonomiskt räknas hem, enbart som intresse för att vilja göra det. Vi eldar t.ex.lite med ved men den tar jag själv i skogen och gör allt arbete. Skulle jag räkna på det utifrån maskinkostnad, bränsle, etc, och självklart oavlönat arbete vetitusan om det inte kostar mera än att köra LL-pumpen. Så jag ser det som hobby, motion och lite skogsvård, samt trevnad med en brasa.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Dina avgifter till nätägaren är högre än mina.
Vi betalar 224 kr/månad + 12,56 öre/kWh
Avsevärt lägre alltså, men vi bor i ett område med kundägt nät genom en ideell förening,
Södra Hallands Kraft.

Och du betalade till energileverantören

Vi betalade till Telinet
49 kr/månad + 3,79 öre/kWh under juni månad, som du refererar till.

Men nätbolag kan du ju inte byta, men kanske du skulle skaffa energileveranserna från något annat företag.
Här kan du se vad marknaden erbjuder [länk]
Bara att klicka på EL-knappen.
Ett tips är att trycka i ett låtsastelefonnummer så slipper man bli uppringd av säljare ett par månader framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.