KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Taxeringsvärdet blir kanske 100.000.
Då blir fastighetsskatten (0,4%) 400 kr, dvs 33 kr/månad.
H Herrn123 skrev:
Knappast! Fastighetsskatten blir ca 3000kr per år. Jag har själv. 2 obebyggda tomter med taxeringsvärde om 115.000kr.
Fastighetsskatten är 1 % för obebyggda tomter. Hur ni båda kommit fram till något annat vet jag inte. Så en tusenlapp eller två per år kan TS räkna med, beroende på vad taxeringsvärdet är.
 
M mickeforsberg skrev:
Så länge jag minns så har där funnits en obebyggd tomt intill det hus vi nu sedan två år tillbaka äger. Tomten består av mindre, tätt uppväxta träd och den sluttar relativt brant ner till nästkommande tomt.

[bild]

När vi köpte huset så frågade vi runt och ägarna till tomten (ett gäng syskon) ville då inte sälja.
Nu ligger tomten ute till salu. Vårt hus gick på 965 000 kr, intilliggande tomten ligger just nu med bud på 170 000 kr. Den är på ca 900 kvm. Avlopp/el/fiber vid tomtgräns.

Borde jag köpa denna för att slippa eventuellt markarbete, byggnation och störiga grannar? Just nu har vi bara en "direkt" granne, med höga thujaplantor och annan växtlighet som skymmer. På andra sidan tomten har vi en kommunbyggnad men som ligger ett antal meter ner (vårt hus ligger rätt så högt upp) Jag ser med andra ord aldrig dessa grannar om jag inte går utanför tomten.
Kan man slå ihop två tomter och öka värdet på bostaden eller det är inget man får/är för övrigt dumdristigt?

Vad får jag för krav på mig om jag skulle äga tomten, som synes på bilden hänger träden ut lite grann över vägen och säkerligen rätt mycket in till grannen till höger i bild. Grannen mitt emot har varit på kommunen för att få nuvarande ägarna att rensa upp, men ingenting har ju bevisligen gjorts av dem, så han brukar gå och rensa upp lite på eget initiativ när han anser att det ser oacceptabelt ut.
Har man någon nytta av denna typen av små träd om man skulle skövla?

Förstår att ni inte kan berätta för mig vad jag ska göra, men hur hade ni resonerat? Vad hade ni själva gjort?
Många frågor, svara på dem i valfri omfattning :D
Köp den som investering. Ditt ansvar att hålla någorlunda ordning på den.
Träden kanske någon som behöver ved tar ner gratis.
Gjorde så själv för många år sedan med 2 tomter. Nu närmar jag mig pensionen och sålde med bra förtjänst och mitt hus stiger i pris när de blir bebyggda
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
Köp den så fort du bara kan!!
En kollega till mig hade hus med utsikt mot en hage uppe på en liten höjd. (vet att detta inte gäller dig) tomten nedanför var till salu då för 340.000 de brydde sig inte om det, kände sig trygga och glada uppe på höjden. Tomten såldes och grannarna byggde högt 2våningshus som dödade deras utiskt TOTALT!
Livskvalitén blev en helt annan och de fick på riktigt ont i sina hjärtan berätta kollegan.
Idag är marken säkert värt 1.5-2.5milj.

Så om inte för grannar och annat löst folk så köp som investering. De kan inte gå fel...

”KÖP MARK, GUD GÖR INTE MER AV DEN VARAN”
 
  • Gilla
  • Ledsen
mickeforsberg och 2 till
  • Laddar…
Med tanke på priserna på tomten och ditt hus, har jag svårt att tänka mig att det blir några snabba pengar. Har du barn, tänker du bo kvar "för evigt"?

Det var en ganska liten tomt också.
 
  • Gilla
Fredrik99 och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker inte råda om ifall du ska köpa mer än jag eventuellt redan gjort, men idén att det inte skulle gå att göra en dålig markaffär över tid vänder jag mig mot. Den utvecklingstakt tomter och bostäder haft de senaste 26–27 åren (det bottnade väl typ -93/94) är exceptionell. Jag säger inte att det kommer krascha, bara att utvecklingen någon gång når en topp, en platå eller vänder.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Så länge jag minns så har där funnits en obebyggd tomt intill det hus vi nu sedan två år tillbaka äger. Tomten består av mindre, tätt uppväxta träd och den sluttar relativt brant ner till nästkommande tomt.

[bild]

När vi köpte huset så frågade vi runt och ägarna till tomten (ett gäng syskon) ville då inte sälja.
Nu ligger tomten ute till salu. Vårt hus gick på 965 000 kr, intilliggande tomten ligger just nu med bud på 170 000 kr. Den är på ca 900 kvm. Avlopp/el/fiber vid tomtgräns.

Borde jag köpa denna för att slippa eventuellt markarbete, byggnation och störiga grannar? Just nu har vi bara en "direkt" granne, med höga thujaplantor och annan växtlighet som skymmer. På andra sidan tomten har vi en kommunbyggnad men som ligger ett antal meter ner (vårt hus ligger rätt så högt upp) Jag ser med andra ord aldrig dessa grannar om jag inte går utanför tomten.
Kan man slå ihop två tomter och öka värdet på bostaden eller det är inget man får/är för övrigt dumdristigt?

Vad får jag för krav på mig om jag skulle äga tomten, som synes på bilden hänger träden ut lite grann över vägen och säkerligen rätt mycket in till grannen till höger i bild. Grannen mitt emot har varit på kommunen för att få nuvarande ägarna att rensa upp, men ingenting har ju bevisligen gjorts av dem, så han brukar gå och rensa upp lite på eget initiativ när han anser att det ser oacceptabelt ut.
Har man någon nytta av denna typen av små träd om man skulle skövla?

Förstår att ni inte kan berätta för mig vad jag ska göra, men hur hade ni resonerat? Vad hade ni själva gjort?
Många frågor, svara på dem i valfri omfattning :D
Om du/ni har ekonomi köp den!
Du måste inte slå ihop tomterna då detta kostar (Lantmäteriet) och om du i ett senare läge vill sälja huset kan du sälja tomten separat.
I bilden syns björk, vilket är eftertraktat som ved du kan nog tom få ngn krona på rot dvs betalt utan ansträngning!
 
Köp inte.

Vill nån bygga låt det byggas...

Det är sånt här nimby som bidrar att det finns bostadsbrist överallt.

/ATW
 
  • Gilla
Manfreds och 1 till
  • Laddar…
H Hegge_ skrev:
Stämmer in i kören. Köp! Det lär du aldrig ångra förutsatt att du har råd.
Bättre ”ränta” än att ha pengarna på banken
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Säger som alla andra! Köp! Vi köpte granntomten för att slippa att nån byggde där. Ångrar det inte ett dugg!
 
  • Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Köp inte.

Vill nån bygga låt det byggas...

Det är sånt här nimby som bidrar att det finns bostadsbrist överallt.

/ATW
Om någon vill bygga där så är det väl fritt fram att buda över ts?

mvh
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Naturligtvis är det fritt att buda över TS, men likväl som att vissa enfaldigt råder TS att köpa för att det är säkra pengar i framtiden kan väl någon tycka att man inte bör uppta byggfärdig mark bara för att man är rädd för vad som ska byggas.
 
  • Gilla
Hornstäve
  • Laddar…
Köp. Bygg något mindre smakligt som inte stör och hyr ut det för att täcka kostnaderna för den fastigheten och extra för det hus du bor i nu.
När det blir dags att flytta så har har du en pensions investering som du kan casha in.
Med att hyra ut så kan du välja ”grannarna”.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Naturligtvis är det fritt att buda över TS, men likväl som att vissa enfaldigt råder TS att köpa för att det är säkra pengar i framtiden kan väl någon tycka att man inte bör uppta byggfärdig mark bara för att man är rädd för vad som ska byggas.
Men om ts köper tomten för att han tycker att han har nytta av den?

Eller ska vi sätta en gräns för hur stor tomt man ska få ha? Ska alla med stora tomter tvingas stycka av så att alla som vill kan bygga?

700kvm kanske är lagom?Allt över det måste säljas/doneras.

Eller så kanske inte alla måste bo på samma ställe?

mvh
 
  • Gilla
mickeforsberg och 4 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej,
Nu har jag skummat igenom tråden. Men om jag förstår det rätt så har tomten redan kommunalt VA i tomtgräns? Då gissar jag att detaljplanen medger ett ganska stort bygge. Storleken på hur mycket du får bygga är ju i relation till vad tomten är värd så jag tror du kan köpa, bygga och hyra ut. Jag tror du har möjlighet till en god affär. Dessutom väljer du granne. Möjligheten att hyra ut styrs givitvis av mycket annat som t ex efterfrågan på arbetskraft mm.
Mvh
Fredrik
Njae, nu har TS sagt att han köpte sitt hus för under miljonen, så projektutvecklingsvinst i hans kommun är nog knappast att räkna med. Med syfte att styra sitt närområde är dock ett par hundratusen alltid värt det kan jag tycka. Det ska dock vägas mot en massa parametrar som vi inte känner till förstås.
 
A ArneTW skrev:
Köp inte.

Vill nån bygga låt det byggas...

Det är sånt här nimby som bidrar att det finns bostadsbrist överallt.

Jadu Arne,
Ditt resonemang hade säkert fungerat i en tillväxtkommun, men där tomtpriser är runt 200 tkr och du kan köpa ett begagnat hus långt billigare än du kan bygga nytt så är knappast bostadsbristen ett problem.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.