Hej,

Tänkte ge mig på att bygga ett eget höj- och sänkbart skrivbord (manuellt, utan motor). Tänkte köpa färdig bordsskiva och bara snickra underredet. Behöver 2x styck här hemma och känns lite oprioriterat att lägga 10-12 tkr på detta, tänker mig därför en budgetlösning på det.

Undrar om någon gjort ett och kan ge lite tips samt ge några ord om hur bra det blev? Posta gärna bilder också i så fall :giggle:
 
Rent krasst har jag betalat 500kr styck för våra tre elektriskt höj och sänkbara här hemma, förvisso begagnade då.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Rent krasst har jag betalat 500kr styck för våra tre elektriskt höj och sänkbara här hemma, förvisso begagnade då.
Har kikat på blocket med men de finare borden känns väldigt svåra att få tag i då de försvinner direkt typ och verkar ha hyfsat bra andrahandsvärden med tanke på vad de ligger ute för jämfört med nypris. Tänkte även att det kan bli ett roligt projekt.
 
Ska du köra med hydraulik då, eller hur har du tänkt dig? Har mycket svårt att se att det skulle bli billigare än att köpa ett par Ikeaskrivbord för underredenas skull och byta skivan om man inte trivs med den.

Men är det för att det är roligt att prova att bygga det själv du gör det så biter förstås inga sådana argument.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ska du köra med hydraulik då, eller hur har du tänkt dig? Har mycket svårt att se att det skulle bli billigare än att köpa ett par Ikeaskrivbord för underredenas skull och byta skivan om man inte trivs med den.

Men är det för att det är roligt att prova att bygga det själv du gör det så biter förstås inga sådana argument.
Man kan till och med köpa utan skiva.
 
Sannolikt kommer det att bli mängder av kontorsmöbler "över" när hemarbete blir vanligare.
 
3600 kostar ett 160x80 elektriskt underrede på IKEA. Skulle lätt kunna tänka mig ett sådant och en egen skiva till
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Sannolikt kommer det att bli mängder av kontorsmöbler "över" när hemarbete blir vanligare.
Kommer inte alla behöva dubbelt skrivbord om de ska ha kontor hemma och på jobbet?
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Kommer inte alla behöva dubbelt skrivbord om de ska ha kontor hemma och på jobbet?
De modernaste kontoren idag är aktivitetsbaserade och har inte arbetsplatser för samtliga anställda. Om man räknar med att 20% eller mer alltid är någon annanstans än på kontoret lär man kunna dra ner ordentligt på antalet kontorsplatser. När hyreskontrakten sedan förhandlas om lär det åka en hel del kontorsmöbler i containern. Om ingen lyckas ta hand om möblerna innan.
Och alla hemarbetare kommer nog inte att skaffa nytt skrivbord.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
De modernaste kontoren idag är aktivitetsbaserade och har inte arbetsplatser för samtliga anställda.
Det är nog ett rätt smalt storstadsfenomen för främst konsulter. Programmerare lär iofs. vara det vanligaste yrket i Stockholm, men ändå. Och som TS visar genom att vilja bygga skrivbord hemma leder det kanske till behov av fler arbetsplatser, inte färre.

Men sak samma, bygget är intressantare i sig!
 
Magnus E K
Om du har krypgrund kan du göra en öppningsbar lucka i golvet istället så kan man få ståhöjd med vanligt skrivbord. Då kan t o m två personer jobba vid samma skrivbord samtidigt på var sin sida, den ena sittande och den andra stående.
 
  • Haha
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Fy tusan vad jag hatar frasen "aktivitetsbaserat kontor". Det handlar ju om att trycka in folk i landskap utan egen plats, vilket väldigt få gillar. Man lägger till en "kreativ tänkarhörna" och liknande där aldrig någon sitter och vips är det inte ett kontorslandskap utan aktivitetsbaserat... Ofta blir det dessutom så att folk ändå mutar in sina fasta platser genom att lämna diverse prylar med påföljd att den som sällan är på kontoret har svårt att hitta en plats som verkar ledig när man väl kommer dit. (När jag har varit i den situationen har jag funderat på att lägga beslag på någon av chefernas platser och vräka undan deras prylar som bryter mot "clean desk policyn" men tyvärr har jag fegat ur.)

Kolla på djp.se annars, jag skickade efter ett därifrån. 3725 kr inkl. moms för ett elektriskt höj- och sänkbart och känns riktigt stadigt och bra faktiskt.

Att hitta bra begagnade verkar svårt i dessa hemarbetestider. Fast det kanske blir lättare snart om företag börjar gå i konkurs.
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 2 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Fy tusan vad jag hatar frasen "aktivitetsbaserat kontor". Det handlar ju om att trycka in folk i landskap utan egen plats, vilket väldigt få gillar. Man lägger till en "kreativ tänkarhörna" och liknande där aldrig någon sitter och vips är det inte ett kontorslandskap utan aktivitetsbaserat... Ofta blir det dessutom så att folk ändå mutar in sina fasta platser genom att lämna diverse prylar med påföljd att den som sällan är på kontoret har svårt att hitta en plats som verkar ledig när man väl kommer dit. (När jag har varit i den situationen har jag funderat på att lägga beslag på någon av chefernas platser och vräka undan deras prylar som bryter mot "clean desk policyn" men tyvärr har jag fegat ur.)

Kolla på djp.se annars, jag skickade efter ett därifrån. 3725 kr inkl. moms för ett elektriskt höj- och sänkbart och känns riktigt stadigt och bra faktiskt.

Att hitta bra begagnade verkar svårt i dessa hemarbetestider. Fast det kanske blir lättare snart om företag börjar gå i konkurs.
Aktivitetsbaserad arbetsplats är det bästa tänkbara under förutsättning att det faktiskt är aktivitetsbaserat. Tyvärr används ordet som ett modeord istället för att beskriva "platsreducerad arbetsplats" det är mest ett ytterligare steg från kontorslandskapet att skapa ett ineffektivare klimat men med fler anställda per yta. Fast om folk normalt arbetar 50% hemma kan man rimligtvis dela på ett lite större skrivbord på jobbet och bygga sig ett eget bord hemma
 
Visste inte att IKEA sålde såna bord så tror det får bli ett par såna. Jag kollade lite amerikanska hemsidor där vissa byggt manuellt höj å sänkbara skrivbord men verkar omständigt att justera de olika nivåerna så tror det försvinner pga det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.