Pellegnillot71
Vi blev erbjudna att köpa granntomten men tackade nej för vi "behövde" den inte. Istället såldes tomten till ett par som byggde en mastodontisk finlandsfärja i 3 våningar (vårt hus är enplans) samtidigt som de sprängde sönder vårt hus med alla de problem som det innebar för oss. Att de inte riktigt tänkt på hur deras hus skulle landa mitt i bebyggelsen gjorde också att de har gjort allt för att få bort oss från vår fastighet genom anmälningar till kommunen om än det ena än det andra.
Så ja, jag skulle inte tveka en sekund att köpa tomten.
Lycka till!
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
remrag och 9 till
  • Laddar…
Mina föräldrar var i exakt samma sits. I deras fall var det kommunen som ägde marken. Pappa underhöll den och fick förvara sin vedstapel (en stor en...) på marken.
Men jämna mellanrum (vart femte år sådär) var det nån ute från kommunen och mätte tomten och pratade om försäljning för bostadsbygge... men de konstaterade alltid att den var för liten..

Åren går, kontrollerna fortsatte, jag vet inte om de trodde att den skulle växa?!

Priserna steg... plötsligt var priset viktigare än hur trångt det skulle bli. Nu skulle tomten säljas och bebyggas till varje pris!
Det här var i samma veva som de hade bestämt sig för att flytta till lägenhet. De sålde till väldigt bra pris och precis i rättan tid. Tror inte de hade fått lika mycket betalt idag... Det är jävligt tajt och jag har svårt att se att det bygglovet hade gått igenom om det varit privat mark och inte kommunen som ville sälja...

Från altantrappen hos den andra grannen (den som var närmaste grannen innan tomten bebyggdes) är det en "gräsklipparbredd" fram till nybyggets tujahäck
Hus med altan och smal passage mellan grannfastighet markerat med röd linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tätt bebyggt bostadsområde med knappt gräsklipparbredd emellan hus och grannens häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...​
 
  • Wow
  • Haha
DarkInNight och 2 till
  • Laddar…
V Vetgirig19 skrev:
Mina föräldrar var i exakt samma sits. I deras fall var det kommunen som ägde marken. Pappa underhöll den och fick förvara sin vedstapel (en stor en...) på marken.
Men jämna mellanrum (vart femte år sådär) var det nån ute från kommunen och mätte tomten och pratade om försäljning för bostadsbygge... men de konstaterade alltid att den var för liten..

Åren går, kontrollerna fortsatte, jag vet inte om de trodde att den skulle växa?!

Priserna steg... plötsligt var priset viktigare än hur trångt det skulle bli. Nu skulle tomten säljas och bebyggas till varje pris!
Det här var i samma veva som de hade bestämt sig för att flytta till lägenhet. De sålde till väldigt bra pris och precis i rättan tid. Tror inte de hade fått lika mycket betalt idag... Det är jävligt tajt och jag har svårt att se att det bygglovet hade gått igenom om det varit privat mark och inte kommunen som ville sälja...

Från altantrappen hos den andra grannen (den som var närmaste grannen innan tomten bebyggdes) är det en "gräsklipparbredd" fram till nybyggets tujahäck
[bild]
[bild] ...​
Vad har det med TS att göra?
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Vad har det med TS att göra?
Ehm?

KÖP tomten innan nån annan gör det som klämmer dit ett hus som kanske kommer närmre än man önskar.
 
  • Gilla
possum77 och 6 till
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Så länge jag minns så har där funnits en obebyggd tomt intill det hus vi nu sedan två år tillbaka äger. Tomten består av mindre, tätt uppväxta träd och den sluttar relativt brant ner till nästkommande tomt.

[bild]

När vi köpte huset så frågade vi runt och ägarna till tomten (ett gäng syskon) ville då inte sälja.
Nu ligger tomten ute till salu. Vårt hus gick på 965 000 kr, intilliggande tomten ligger just nu med bud på 170 000 kr. Den är på ca 900 kvm. Avlopp/el/fiber vid tomtgräns.

Borde jag köpa denna för att slippa eventuellt markarbete, byggnation och störiga grannar? Just nu har vi bara en "direkt" granne, med höga thujaplantor och annan växtlighet som skymmer. På andra sidan tomten har vi en kommunbyggnad men som ligger ett antal meter ner (vårt hus ligger rätt så högt upp) Jag ser med andra ord aldrig dessa grannar om jag inte går utanför tomten.
Kan man slå ihop två tomter och öka värdet på bostaden eller det är inget man får/är för övrigt dumdristigt?

Vad får jag för krav på mig om jag skulle äga tomten, som synes på bilden hänger träden ut lite grann över vägen och säkerligen rätt mycket in till grannen till höger i bild. Grannen mitt emot har varit på kommunen för att få nuvarande ägarna att rensa upp, men ingenting har ju bevisligen gjorts av dem, så han brukar gå och rensa upp lite på eget initiativ när han anser att det ser oacceptabelt ut.
Har man någon nytta av denna typen av små träd om man skulle skövla?

Förstår att ni inte kan berätta för mig vad jag ska göra, men hur hade ni resonerat? Vad hade ni själva gjort?
Många frågor, svara på dem i valfri omfattning :D
Att för en summa av ett par hundra tusen kunna avgöra vad som sker med granntomten är ju helt fantastiskt. Det verkar ju dessutom som att likviditeten i marknaden finns eftersom det är budgivning, så risken är nog relativt låg. Om du slår ihop tomten med din egna tomt så slipper du lagfartsavgiften/stämpelskatten, men tänk på att om du i en framtid vill sälja tomten så krävs en klyvning.
Att tomten behöver skötas är givetvis oundvikligt, men du får ju ha hur mycket sly och träd som helst, men inte som skymmer ev vägar/korsningar, hänger över mot grannar etc. Så små träd som du nämner blir oftast flis, men på så liten yta så är jobbet/kostnaden för jobbet större än förtjänsten. Avslutningsvis: KÖP, du kommer garanterat att ångra dig annars.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Så länge jag minns så har där funnits en obebyggd tomt intill det hus vi nu sedan två år tillbaka äger. Tomten består av mindre, tätt uppväxta träd och den sluttar relativt brant ner till nästkommande tomt.

[bild]

När vi köpte huset så frågade vi runt och ägarna till tomten (ett gäng syskon) ville då inte sälja.
Nu ligger tomten ute till salu. Vårt hus gick på 965 000 kr, intilliggande tomten ligger just nu med bud på 170 000 kr. Den är på ca 900 kvm. Avlopp/el/fiber vid tomtgräns.

Borde jag köpa denna för att slippa eventuellt markarbete, byggnation och störiga grannar? Just nu har vi bara en "direkt" granne, med höga thujaplantor och annan växtlighet som skymmer. På andra sidan tomten har vi en kommunbyggnad men som ligger ett antal meter ner (vårt hus ligger rätt så högt upp) Jag ser med andra ord aldrig dessa grannar om jag inte går utanför tomten.
Kan man slå ihop två tomter och öka värdet på bostaden eller det är inget man får/är för övrigt dumdristigt?

Vad får jag för krav på mig om jag skulle äga tomten, som synes på bilden hänger träden ut lite grann över vägen och säkerligen rätt mycket in till grannen till höger i bild. Grannen mitt emot har varit på kommunen för att få nuvarande ägarna att rensa upp, men ingenting har ju bevisligen gjorts av dem, så han brukar gå och rensa upp lite på eget initiativ när han anser att det ser oacceptabelt ut.
Har man någon nytta av denna typen av små träd om man skulle skövla?

Förstår att ni inte kan berätta för mig vad jag ska göra, men hur hade ni resonerat? Vad hade ni själva gjort?
Många frågor, svara på dem i valfri omfattning :D
Köp om du inte vill ha grannar.
Du kan göra en sammanslagning av fastigheterna men det är nog bättre som investering att låta det vara två fastigheter, det är dyrt att stycka av tomt igen om man ångrar sig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Okej, mitt påstående var inte helt korrekt visar det sig... Hade varit snålt att klaga på 175 000 kr i Sundbyberg kanske :crysmile:
Skånes minsta kommun, och inte till ytan ens utan till invånarantalet... Nåja, något om "minsta" hade jag hört! ;)
Ja så måste det vara, för i Skånes till ytan minsta (och Sveriges näst minsta, till yta) kommun får du inte en tomt för under 200 000 . :rofl:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hej,
Nu har jag skummat igenom tråden. Men om jag förstår det rätt så har tomten redan kommunalt VA i tomtgräns? Då gissar jag att detaljplanen medger ett ganska stort bygge. Storleken på hur mycket du får bygga är ju i relation till vad tomten är värd så jag tror du kan köpa, bygga och hyra ut. Jag tror du har möjlighet till en god affär. Dessutom väljer du granne. Möjligheten att hyra ut styrs givitvis av mycket annat som t ex efterfrågan på arbetskraft mm.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag ställer mig bland barytonerna och stämmer in i köp-kören!
 
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kolla om anläggningsavgift för V/A är erlagt. Slå inte ihop fastigheterna. Köp om du har stålarna!
 
Köp tomten. Låna pengarna om det behövs. Ägandekostnaden blir isåfall några hundralappar i månaden.

Förutom att slippa grannar öppnar en stor tomt nya möjligheter. Du kan ha ett stort växthus eller plats för annat du vill syssla med om du vill ha eget företag (kontor, lager, garage etc) plus att du får en unik fastighet. De flesta villatomter är rätt små, och så ett hus med dubbelstor tomt sticker ut.
 
  • Gilla
Vetgirig19 och 2 till
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Så länge jag minns så har där funnits en obebyggd tomt intill det hus vi nu sedan två år tillbaka äger. Tomten består av mindre, tätt uppväxta träd och den sluttar relativt brant ner till nästkommande tomt.

[bild]

När vi köpte huset så frågade vi runt och ägarna till tomten (ett gäng syskon) ville då inte sälja.
Nu ligger tomten ute till salu. Vårt hus gick på 965 000 kr, intilliggande tomten ligger just nu med bud på 170 000 kr. Den är på ca 900 kvm. Avlopp/el/fiber vid tomtgräns.

Borde jag köpa denna för att slippa eventuellt markarbete, byggnation och störiga grannar? Just nu har vi bara en "direkt" granne, med höga thujaplantor och annan växtlighet som skymmer. På andra sidan tomten har vi en kommunbyggnad men som ligger ett antal meter ner (vårt hus ligger rätt så högt upp) Jag ser med andra ord aldrig dessa grannar om jag inte går utanför tomten.
Kan man slå ihop två tomter och öka värdet på bostaden eller det är inget man får/är för övrigt dumdristigt?

Vad får jag för krav på mig om jag skulle äga tomten, som synes på bilden hänger träden ut lite grann över vägen och säkerligen rätt mycket in till grannen till höger i bild. Grannen mitt emot har varit på kommunen för att få nuvarande ägarna att rensa upp, men ingenting har ju bevisligen gjorts av dem, så han brukar gå och rensa upp lite på eget initiativ när han anser att det ser oacceptabelt ut.
Har man någon nytta av denna typen av små träd om man skulle skövla?

Förstår att ni inte kan berätta för mig vad jag ska göra, men hur hade ni resonerat? Vad hade ni själva gjort?
Många frågor, svara på dem i valfri omfattning :D
Har du råd, så köp bort med en gång.
Mark tillverkas just inte mera.

Vi hade möjlighet att köpa bort granntomten till fördelaktigt pris men gjorde det inte, det är nog det enda jag ångrar i mitt liv.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Säg att priset blir 200.000 kr.
Taxeringsvärdet blir kanske 100.000.
Då blir fastighetsskatten (0,4%) 400 kr, dvs 33 kr/månad. Big deal!
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Säg att priset blir 200.000 kr.
Taxeringsvärdet blir kanske 100.000.
Då blir fastighetsskatten (0,4%) 400 kr, dvs 33 kr/månad. Big deal!
Knappast! Fastighetsskatten blir ca 3000kr per år. Jag har själv. 2 obebyggda tomter med taxeringsvärde om 115.000kr.
 
M mickeforsberg skrev:
Så länge jag minns så har där funnits en obebyggd tomt intill det hus vi nu sedan två år tillbaka äger. Tomten består av mindre, tätt uppväxta träd och den sluttar relativt brant ner till nästkommande tomt.

[bild]

När vi köpte huset så frågade vi runt och ägarna till tomten (ett gäng syskon) ville då inte sälja.
Nu ligger tomten ute till salu. Vårt hus gick på 965 000 kr, intilliggande tomten ligger just nu med bud på 170 000 kr. Den är på ca 900 kvm. Avlopp/el/fiber vid tomtgräns.

Borde jag köpa denna för att slippa eventuellt markarbete, byggnation och störiga grannar? Just nu har vi bara en "direkt" granne, med höga thujaplantor och annan växtlighet som skymmer. På andra sidan tomten har vi en kommunbyggnad men som ligger ett antal meter ner (vårt hus ligger rätt så högt upp) Jag ser med andra ord aldrig dessa grannar om jag inte går utanför tomten.
Kan man slå ihop två tomter och öka värdet på bostaden eller det är inget man får/är för övrigt dumdristigt?

Vad får jag för krav på mig om jag skulle äga tomten, som synes på bilden hänger träden ut lite grann över vägen och säkerligen rätt mycket in till grannen till höger i bild. Grannen mitt emot har varit på kommunen för att få nuvarande ägarna att rensa upp, men ingenting har ju bevisligen gjorts av dem, så han brukar gå och rensa upp lite på eget initiativ när han anser att det ser oacceptabelt ut.
Har man någon nytta av denna typen av små träd om man skulle skövla?

Förstår att ni inte kan berätta för mig vad jag ska göra, men hur hade ni resonerat? Vad hade ni själva gjort?
Många frågor, svara på dem i valfri omfattning :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.