Tja,
Polaren köpte hus nyligen och han upptäckte ett igensatt fönster i sovrum. Fönstret är litet (40x80) och syns på utsidan (ligger på baksidan av huset). fd ägaren hade byggt en vägg där och täckt det helt. Det fanns inte med på objekt beskrivningen. Det finns dock andra fönster i rummet så man tänker inte på att det saknas nått utan det känns normalt.
Han pratade med fd ägaren och hon säger att det är inte dom som har täckt fönstret utan det var ägaren före dom och det var så länge sen att dem heltenkelt glömt bort och inte tänkt på det alls. Huset är ett gammalt 60-tals hus.
Huset var besiktigad av fd ägaren och hon hade även tecknat en dolt fel försäkring men Polaren anlitade en egen besikningsman innan köpet, både besiktningsmännen noterade inte det där med fönsteret i sina protokoller heller.

Vad gäller i det har fallet? Räknas det som dolt fel? Känns lurigt då man ser fönstret på utsidan och polaren hade kunnat upptäcka och fråga om det på visningen och även vid besiktningen då han gick runt tillsammans med besiktningsmannen.
Eller är det kanske löjligt att ens prata om det? Jag fick frågan och blev osäker, aldrig stött på liknande förut.
 
Redigerat:
  • Haha
uuu
  • Laddar…
Oavsett om det kan räknas som "dolt fel" eller inte (vilket jag inte tror) så vad är anledningen till att ens fundera över det? Vill kompisen ha ett fönster där är det väl bara att ta upp ett hål i nya väggen och annars är det bara att låta det vara som det är. Det går även att ta bort fönstret och bygga igen från utsidan
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
Det är varken ett fel eller dolt.
 
  • Gilla
uuu och 5 till
  • Laddar…
Ja, vad är det som är fel? Vilken skada har din polare lidit på grund av att fönstret inte finns där?
 
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Saabgubben Saabgubben skrev:
är det kanske löjligt att ens prata om det?
Ja.
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
Fönstret syns från utsidan men inte insidan, behövs knappast något annat än hyfsad syn från köparen för att se det. :D
 
  • Haha
  • Gilla
oobum och 3 till
  • Laddar…
Missar man ett fönster på en visning har man antagligen druckit för mycket sprit innan.
Vill man försöka få det till ett dolt fel måste man antagligen dricka ännu mer sprit.
 
  • Haha
  • Gilla
oobum och 7 till
  • Laddar…
Det är varken fel eller dolt.
Det är mycket på gamla hus som bara är.
 
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
det är skillnad på folk o folk antar jag.
När jag stog inne i garaget och tittade på vägeen och undrade varför väggen såg så konstig ut så att jag blev tvungen att gå ut och se hur det såg ut på utsidan egentligen och upptäckte att förra eller förförra ägaren lagt igen fönstret för att hindra värmen från att komma ut så blev jag rätt nöjd efter att ha lagt några timmar på att plocka bort och ta fram fönstert igen.
det lilla som det sparade i uppvärmning får jag tillbaks i ljus insläpp istället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.