Hej
Någon som kan hjälpa mig här inne. har 4 tegelstenar som har släppt precis ovanför dörren och undrar nu hur jag bäst löser detta problem. Räcker det med att plocka ut de 6 st som sitter ovanför dörren och sätta ett nytt armeringsjärn och sedan sätta tillbaka de. Riskerar jag att de resterande raderna börjar falla medans jag håller på att plocka ut den lösa raden och måste stämpla upp på något sätt under tiden. Tacksam för alla tips och svar.

Mvh Kaj Lauderfeldt
 
  • Tegelvägg ovanför dörr med några lösa tegelstenar och synlig armeringsjärnssupport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelvägg ovanför dörr där fyra tegelstenar släppt, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelvägg med fyra tegelstenar som släppt ovanför en dörröppning, förstärkta med två metallkonsoler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det skadar nog inte att hyra sig en stämp eller två. Har en rad tappat greppet finns det ju risk för att nästa också gör det.
 
Det är en balk som släppt, den är spännarmerad och troligen betongfylld, inte så enkelt som att byta sten och armering.
Din balk är väl 6 stenar lång så du behöver en ny att lägga in. så du får leta efter nåt i liknande sten, men ser standard ut så det går nog att hitta nåt som smälter in.
En sådan balk tar ingen last egentligen så det är inte troligt att resten rasar ner (säger inte att det inte kan göra det bara att det inte är särskilt troligt)
Får du tg i en balk är det som att byta en väldigt lång tegelsten kan man säga :)
 
Beroende på om det är en konstruktionsbalk dvs att tegel är sågad och fylld med betong eller om det är en slagen balk så finns det likt olika lösningar för att få det snyggast.

Du kan krafsa ut lite fog mellan stenarna och ca en 20-30 mm in bör du se betong.
Är det betong så tycker jag din balk ser hel nog ut att skruva upp.
Då fräser du ut alla foga vid balken och tar ut eventuella armeringsjärnen som ligger.
Sen borrar du ett hål i mitten av balken (på längden) sen ett där du börjar i mitten men håller dig bakom mitten av betongen (på brädden).
Sen skruvar du in balkskruven till den punkt där balken hänger men inte drar uppåt. Foga i allt och sedan spänner du skruven.

Är det ett slaget valv dvs bara enskilda tegel så får du antingen köpa en ny balk, som de gjuter med nya sten. Du har ganska vanliga sten så det blir ganska likt och man kan blanda typ skimrök och linolja för att mörka de nya så syns det mindre att du bytat.
Men är du lite händig och stenen är massiv kan du göra en balk själv med lite betong och ett armeringsjärn och det blir snyggaste lösning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.