P
Hej!

Håller på att lägga ett litet silvergrått plåttak i bästa solläge nära min pool - som dessvärre oftast ligger i skuggan. Ett givet ställe för en förfulande solpanel, som jag tvekar starkt på att sätta dit.

Men jag funderade nu på om det inte finns någon värme UNDER plåttaket? Jag har ungefär 20 meter mjukglödgat kopparrör som ligger och skräpar, skulle det vara möjligt att få ut någon värme till poolen genom att ringla kopparröret direkt under plåten? Givetvis med tömning inför vintern.

Tankar om det?
 
Åsa Lund
Eller ha röret ovanpå taket ?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Eller ha röret ovanpå taket ?
Frågeställningen var ju om det går att ha det under
 
Åsa Lund
Vet, men det låter himla krångligt med takstolar etc.
Plus att man nog missar en del effekt.
 
Man kan ju lägga det i lager med läkten, alltså mellan papp och plåt. Det borde gå väldigt enkelt att lägga röret där. Att man tappar en del effekt mot att ha det utanpå, absolut, men utseende faktorn väger förhoppningsvis upp
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
P
Precis. Ovanpå borde ju fungera bra, men då måste jag nog leta andra lösningar pga att det taket är mitt i blickfånget, måste se okej ut.

Och ja, jag tänkte isåfall lägga röret mellan bärläkterna, så installationen blir inte heller något större problem. Frågan är om en grå plåt är för effektiv på att reflektera bort all värme för att det ska bli någon effekt.
 
Åsa Lund
Utseendefaktorn att ha det på undersidan/insidan av taket vågar jag inte tänka på :cool:
 
Mina föräldrar har ett fristående uterum. När det byggdes lades det 50 meter 25mm pemslang under den svarta takplåten. Detta vatten används till utedusch men blir så varmt att det måste blandas med kallvatten. Så visst får du effekt även om grå plåt nog ger lite mindre.
 
P
Minsann! Vad tror ni om PEM respektive kopparröret då? PEM har jag också gott om...

Större dimension på PEM med 20 eller 25 mm, kopparröret är väl bara nånstans 8-12 mm. Färgen på slangen kan ju inte spela någon roll under taket. Om något borde väl plasten i PEM isolera mot värmen lite. Med ett tunnare rör får man väl bara öka hastigheten på cirkulationen. Kanske är det svårt att få tillräcklig fart pga tryckfall? Jag kan inget om fysiken. Har två olika pumpar till poolen, en som bara cirkulerar (drar i princip ingen ström) och en vanlig sandfilterpump (drar desto mer). Båda har väl lågt tryck men stor mängd, tjocka rör.

Sedan är det en fråga till. Tål koppar klorvatten? Eller om man skulle byta till klorfri rening, funkar det med koppar? Kanske är PEM tåligare. Separat cirkulation i taket och värmeväxling är förstås också ett alternativ, men om det inte är nödvändigt föredrar jag den högre effekten plus enkelheten i att cirkulera poolvattnet.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Utseendefaktorn att ha det på undersidan/insidan av taket vågar jag inte tänka på :cool:
Du missar lite.
Han vill dölja rören under yttertaket inte inne i huset dvs inga rör syns varken inne eller ute.
 
  • Gilla
Patmark
  • Laddar…
A
Jag skulle inte gett mig på detta.

  • Luft leder värme dåligt dvs ledningsförmågan mellan den varma luften och kopparrören är låg om du inte ökar arean eller sätter på flänsar
  • Det finns risk att vatten kondenserar på utsidan av röret under plåttaket
 
P
Just det ja, så rören borde ha direktkontakt med plåten för den sakens skull. Och egentligen någon form av metall/reflektor under, på samma sätt som man har under golvvärmen.

Kondens vore inte bra men inte heller någon större fara. Under taket finns bara en jordkällare, så den tål ganska stora mängder fukt utan att det blir några problem, även om det inte vore önskvärt med mögel där heller. Men man kan ju välja ett tåligt undertak och räkna med kondensen.
 
Hur ska du värmeväxla ner värmen i poolen? Som jag förstår dig är detta planen.
 
P
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Hur ska du värmeväxla ner värmen i poolen? Som jag förstår dig är detta planen.
A-planen är att cirkulera poolvattnet om det inte är för problematiskt.

B-planen för att värmeväxla har jag inte riktigt utvecklat. Men jag har en bufferttank till poolen (overflow) där jag också har kopparslingor, så i dom slingorna kan jag ha en separat cirkulation. Är inte så jätteförtjust i att krångla med växling, utan att ha några ingående kunskaper i ämnet känns det som att man förlorar mycket effekt på det.
 
P Patmark skrev:
A-planen är att cirkulera poolvattnet om det inte är för problematiskt.

B-planen för att värmeväxla har jag inte riktigt utvecklat. Men jag har en bufferttank till poolen (overflow) där jag också har kopparslingor, så i dom slingorna kan jag ha en separat cirkulation. Är inte så jätteförtjust i att krångla med växling, utan att ha några ingående kunskaper i ämnet känns det som att man förlorar mycket effekt på det.
Låter intressant. I fall A, hur långt är det mellan taket och poolen? Tänker på värmeförluster. Var tänkte du placera pumpen för cirkulationen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.