Jag har ett knappt tiotal Ryobimaskiner och tycker att de funkar bra nog för mitt bonnsnickrande. Har ännu inte haft sönder någon, även om cirkelsågen dog temporärt när jag klöv en regel med den. Men den hade väl någon smältsäkring i sig och självläkte när temperaturen sjönk.

Jag håller med om att exempelvis Makita håller en helt annan kvalitet, de är bättre ergonomiskt utformade osv. Men de kostar därefter.

Sticksåg är egentligen det enda verktyget jag känner att jag skulle vilja ha en bättre modell. Men det är ju ett jävla verktyg ändå, så det kanske är illa hur man än gör.

Min erfarenhet säger att Bauhaus brukar vara billigast på Ryobi, och ska man snickra lite kan ett startkit med skruvdragare, sticksåg och cirkelsåg vara något. Det brukar finnas lite olika sådana varianter. Men är det en mix med verktyg man inte behöver är det nog billigare att köpa löst vid behov.
 
  • Gilla
straffarbete och 3 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Har massa Ryobi verktyg deras 18v serie.
Tycker det duger gott och väl för hemma användaren.
Visst man skulle gärna haft blå Bosch eller Makita men verktygen är nästan dubbelt så dyra jämt mot Ryobi.
Ett Ryobi verktyg kan vara dyrt, men Makita motsvarighet blir då än dyrare.
Så jag säger för hemmafixaren så välj Ryobi.
Börjar du dock ha nån form av intresse i snickerier mm som går utöver traditionellt hemmafixande ska du nog välja Bosch eller Makita.
Kör också enbart Ryobi vid battericerkrug, förutom skaftdammsugare där jag föredrog Bosch, och har flera vänner som gör så.

Håller helt med dig, Ryobi fungerar fint även med verktyg för hobbyhemmafix, samt priserna är klart bra.

(Blev förvånad nu när de tog in Ryobis högtryckstvätt, avloppsrensare osv till nästan halva priset av Nilfisk eller Kärcher)

Men de jag känner som verkligen brinner för o renovera hos släkt o vänner, eller kör finsnickeri som hobby kört minst Makita, eller jagar begagnade Festtool.

Fått låna en del Meec, Meec plus, biltema osv och en del har fungerat bra, men ibland märks det att det inte når upp till Ryobis nivå, eller de ännu dyrare märkena.

(Har en 399 kr Einhell vinkelslip jag ännu inte fattar hur den klarat av så mycket i så dammiga miljöer.....)
 
  • Gilla
Lotusesprite
  • Laddar…
Ryobi är nog passande då dom har mycket hemma och trädgårdsverktyg. Samt är ett snäpp upp från budget/noname verktyg inriktade för just hemmafixare.

Bosch Grön serie är målsatt mot samma kundkrets som Ryobi nämligen hemmafixare men jag tycker Ryobi känns nästan lite seriösare. Bosch har däremot en snyggare handdammsugare ;) Bosch grön är inte kompatibel med deras blå verktyg på batterier (hål i huvudet) och deras blå serie har inte t.ex. grästrimmer.
Hade bosch blå/grön haft samma batteriplattform hade det nog varit en otroligt mycket mer populär plattform.

Makita har också många bra trädgårdsverktyg men det är inriktat främst mot proffs. Bra maskiner men kostar därefter

Även
DeWalt
Miluwakee har lite trädgårdsverktyg


Det verktyget du har är det bästa ;) och även dom billigare gör jobbet. 80/20 regeln gäller även här. om det är för dyrt att köpa verktygen så man drar sig och står där och sliter i onödan är det bättre med en billigare serie.

Makita/Ryobi är mina favoriter iallafall
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ryobi är nog passande då dom har mycket hemma och trädgårdsverktyg. Samt är ett snäpp upp från budget/noname verktyg inriktade för just hemmafixare.

Bosch Grön serie är målsatt mot samma kundkrets som Ryobi nämligen hemmafixare men jag tycker Ryobi känns nästan lite seriösare. Bosch har däremot en snyggare handdammsugare ;) Bosch grön är inte kompatibel med deras blå verktyg på batterier (hål i huvudet) och deras blå serie har inte t.ex. grästrimmer.
Hade bosch blå/grön haft samma batteriplattform hade det nog varit en otroligt mycket mer populär plattform.

Makita har också många bra trädgårdsverktyg men det är inriktat främst mot proffs. Bra maskiner men kostar därefter

Även
DeWalt
Miluwakee har lite trädgårdsverktyg


Det verktyget du har är det bästa ;) och även dom billigare gör jobbet. 80/20 regeln gäller även här. om det är för dyrt att köpa verktygen så man drar sig och står där och sliter i onödan är det bättre med en billigare serie.

Makita/Ryobi är mina favoriter iallafall
Men var det inte Bosch som öppnade upp för att andra skulle kunna använda deras batterier? De kanske ska börja själv med till de gröna ;)

Själv har jag köpt blå Bosch och trivs med den, har vunnit en Ryobi och det används även på jobb och upplever en rejäl skillnad till boschs fördel.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det verktyget du har är det bästa ;) och även dom billigare gör jobbet. 80/20 regeln gäller även här. om det är för dyrt att köpa verktygen så man drar sig och står där och sliter i onödan är det bättre med en billigare serie.
Jag vill verkligen slå ett slag för att hyra.
Jag bor i ett trähus och äger ingen borrhammare. Någon gång vartannat år behöver jag en sådan. Vid de tillfällena så hyr jag en Hilti för en hundralapp och klarar av jobbet på någon timme.
Nackdelen är att det kräver lite mer planering. Fördelen är att jag får en bra maskin som löser jobbet snabbt, enkelt och billigt, samt tar inte upp onödig plats i garaget där jag istället får plats med andra roligare verktyg :D
 
  • Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men var det inte Bosch som öppnade upp för att andra skulle kunna använda deras batterier? De kanske ska börja själv med till de gröna ;)

Själv har jag köpt blå Bosch och trivs med den, har vunnit en Ryobi och det används även på jobb och upplever en rejäl skillnad till boschs fördel.
"I POWER FOR ALL 18V-systemet fungerar ett enda batteri för alla verktyg. Sedan 2007 har batteriet varit 100 % kompatibelt med alla gröna 18V-verktyg från Bosch.* Nu fungerar det även tillsammans med 18V-verktyg från många andra tillverkare, bland annat Gardena, Bosch Home Appliances, GLORIA House and Garden, Emmaljunga epowered by Bosch, Wagner och Rapid, inom POWER FOR ALL ALLIANCE.

Tack vare det utbytbara batteriet kan du öka drifttiden med bara en rörelse. Sätt 18V POWER FOR ALL-batteriet i verktyget och du är klar att sätta igång. Så enkelt och flexibelt som det kan bli."

Så Gardena och Rapid men inte Bosch blå..
 
Just sticksågar är en speciell typ av varelse har jag upptäckt. Nu har jag ingen batteridriven dylik men skaffade en nätdriven Bosch GST 90 E, helt enkelt för jag ruttnat totalt på en billigare grön Bosch.

Jösses vilken skillnad! Den dynamiska balansen i maskinen som nästan helt eliminerar vibrationer, exaktheten i inställningar, lättheten med vilken man byter blad... ja det är verkligen som natt och dag! Om det finns motsvarande sladdlösa maskiner vill jag ha en omedelbart, just för sticksåg är det troligen en given hit att slippa ha en sladd att hålla reda på och som kan störa i arbetet.
__
PS. Kanske inte rätta tråden att fråga efter specifika verktyg men sett att Milwaukee M12 har en sticksåg ”JS”... inte jättedyrt att köpa ”nakna” verktyg om man redan har batterier och laddare. Någon som vet om denna kan mäta sig med en nätdriven Bosch GST 90 E?
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
T
Jag började min ”karriär” med gröna Bosch. Men till slut ruttnade jag på dåliga verktyg och började investera i riktiga saker. Har kört Hitachi i mer eller mindre alla grejer och varit nöjd. Just nu känner jag dock att jag behöver en förnyelse så har precis satt igång att byta verktygsparken till Makita :).
Jobbet bli sååå mycket roligare med riktiga verktyg.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Jag som alltid har haft knappt om pengar anser att det är för dyrt att hålla sig med en massa billigverktyg. Det kostar pengar och stjäl arbetstid att ränna till stan och köpa nytt hela tiden.

Däremot så har jag märkt att om man väljer rätt och köper just de verktygen som man verkligen behöver och ingenting annat så man klarar sig bra med betydligt färre eldrivna verktyg än de flesta tror här på forumet. Många hobbypulare här på forumet verkar tro att de måste skaffa fler elektriska handverktyg för sitt hus och sin tomtplätt än jag behöver för att bygga och snickra på förtjänst.
 
  • Gilla
jonko och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Många hobbypulare här på forumet verkar tro att de måste skaffa fler elektriska handverktyg för sitt hus och sin tomtplätt än jag behöver för att bygga och snickra på förtjänst.
Behöver vet jag inte om så många av oss tror att vi gör, men det gör livet lättare. Sen kan det mycket väl vara så att den kunnige och erfarne kan lösa flera problem med ett verktyg på sätt som amatören inte kan, och med det tankesättet är det inte alls orimligt att du har ett fåtal bra verktyg som du kan göra många saker med, medan jag har nytta av fler billiga verktyg trots att jag gör mindre.
 
  • Gilla
Lotusesprite och 1 till
  • Laddar…
Lotusesprite Lotusesprite skrev:
Tack för alla svar :DJag förstår argumenten från båda sidor. Jag får sätta mig ner och jämföra priserna lite på exempelvis Makita och Ryobi. :)
Jag är helt klart på hobbynivå och kommer inte ge mig på några gigantiska projekt själv. Så kanske att ett lite billigare märke ändå fyller funktionen för mig.
Om det ligger i din natur kan jag också föreslå blocket. Där säljs en hel del begagnade proffsverktyg, makita etc. Dock nästan aldrig Ryobi, då jag gissar att de som köper de hem är sådana som vill behålla verktygen för evigt. Med hjälp av blocket kan man få tag i de där verktygen man använder mer sällan till en rimlig peng.

Glöm inte heller att inte alla verktyg är så nödvändiga att ha batteridrivna. Det första jag tänker på är borrhammare.

Två små tips.
 
  • Gilla
Lotusesprite
  • Laddar…
Lotusesprite Lotusesprite skrev:
Ryobi var en av serierna jag tittat lite på :) har du någon erfarenhet av verktygen i serien också?
Inte så mycket av verktygen, ett multiverktyg och en cirkelsåg 18v. Köpte dem för att jag har gräsklippare och trimmer av samma märke och tre av deras 5.0 ah batterier. Använder dem ju inte dagligen, funkar helt ok när man använder dem då och då :)
 
  • Gilla
Lotusesprite
  • Laddar…
Jag har nyligen "köpt in mig" på ryobi. Har en tigersåg(inte den billigaste modellen), mutterdragare och häcksax än så länge, med ett 4Ah batteri.
Mutterdragaren är grym. Kanske inget man drar av vevaxelbultar med, men det är det inte många batteridrivna mutterdragare som klarar. Då lär man gå upp bra jäkla mycket i prisklass.
Tigersågen är också jäkligt bra, men käkar batteri som tusan när man pressar den lite. Det är dock tämligen normalt oavsett märke och något man får leva med helt enkelt.
Häcksaxen blev jag possetivt överraskad över, har en rätt "grym" häck med grova grenar, och det tar den sig igenom utan minsta lilla bekymmer.
Kommer definitivt köpa mer verktyg(och batterier) från ryobi. Har siktet inställt på borrmaskin, vinkelslip, slagskruvdragare och grästrimmer inom närmaste framtiden, borstlösa modellerna där det finns... Och mer batterier :p

En annan bra sak med ryobi är att dom aldrig byter batterisystem(iaf inte på deras 18V-serie), så man kan vara relativt säker på att verktygen man köper idag fortfarande kommer gå att köpa nya batterier till om 15 år.
Dom flesta andra märken har en förmåga att byta batterisystem lite då och då, och då står man där med verktyg som det inte finns passande batterier till längre.

Värt att tänka på dock(iaf när det gäller ryobi) - köp inte för litet batteri. Storleken på batteriet påverkar inte bara hur länge det räcker, utan även hur mycket kraft man kan få ut ur verktyget. Minst 4Ah bör du ha. För dom borstlösa verktygen bör du skaffa deras HP batterier, dom har nämnligen 2 extra "pinnar" som kan leverera ännu mer kraft till deras borstlösa verktyg. HP batterierna fungerar f.ö. utmärkt även i borstade verktyg, dock utan den extra "kraften" dom ger till dom borstlösa.
Har sett många som gnällt över att vertyg X är för svagt och "inte orkar någonting", och så visar det sig att dom har ett 1.5Ah batteri... Ja, det är faktiskt så stor skillnad mellan t ex 1.5Ah batteri och 4Ah batteri.
 
  • Gilla
TheGame och 1 till
  • Laddar…
Samma gäller för tex Milwaukee M12-systemet, de mindre batterierna (2 ah) har 3 seriekopplade celler, de större (4 Ah & 6 Ah) är konfigurerade 3x2 serie/parallellkopplade vilket ger dubbla max strömkapacitet. Rekommenderar precis som du att gå på de litet större batterierna om man behöver ha ut max kraft (och uthållighet) av batterierna. En ganska markant skillnad faktiskt, beroende på vad det är för verktyg man använder och hur mycket effekt det maximalt kan hantera.

Min mutterdragare Milwaukee M12 FiWF-12 kommer till sin fulla rätt först med mitt 6 Ah batteri, duger iofs fint även med lilla batteriet till det mesta men behöver jag ha max kraft tex för en tjurig hjulbult så är det inget att tveka på.
 
Redigerat:
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ryobi är nog passande då dom har mycket hemma och trädgårdsverktyg. Samt är ett snäpp upp från budget/noname verktyg inriktade för just hemmafixare.

Bosch Grön serie är målsatt mot samma kundkrets som Ryobi nämligen hemmafixare men jag tycker Ryobi känns nästan lite seriösare. Bosch har däremot en snyggare handdammsugare ;) Bosch grön är inte kompatibel med deras blå verktyg på batterier (hål i huvudet) och deras blå serie har inte t.ex. grästrimmer.
Hade bosch blå/grön haft samma batteriplattform hade det nog varit en otroligt mycket mer populär plattform.

Makita har också många bra trädgårdsverktyg men det är inriktat främst mot proffs. Bra maskiner men kostar därefter

Även
DeWalt
Miluwakee har lite trädgårdsverktyg


Det verktyget du har är det bästa ;) och även dom billigare gör jobbet. 80/20 regeln gäller även här. om det är för dyrt att köpa verktygen så man drar sig och står där och sliter i onödan är det bättre med en billigare serie.

Makita/Ryobi är mina favoriter iallafall
Tänkte inflika att även Hikoki har fina trädgårdsverktyg, jag har några 36 V som jag gillar och de saknar inte kraft. De nya Multivoltbatterierna är bakåtkompatibla går också att använda med alla gamla 18v-maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.