Tjabba

jag har kommit så långt att det är dags att isolera. Men av ren slump har jag kommit på att jag har satt ytterpanelen direkt mot reglarna. Jag har alltså ingen läkt och därmed ingen luftspalt
Dessutom har jag satt plast direkt mot ytterpanelen.

Hur sjutton går jag vidare för att lösa detta på bästa sätt?
 
Hur har du fått plasten där? Har du dragit den runt reglarna?
Luftspalten kan säker gå bra utan. Finns många hus som har så utan proble, även om det inte är det normala. Jag hade låtit det vara, skärt bort all plast. Sen isolerat och plastat På insidan.
 
Kanske trist svar men ta ner och göra om? I allafall om det är en liten finare frigga, är det mest förvaring så kanske skit samma men då hade jag nog skurit upp platsen och isolerat med cellolusoa. Du ska ha den uppvärmda va? Annars ska du inte ha plasten alls har jag för mig.
Ps. Har du glömt vindpapp också?
 
J kalle_k skrev:
Hur har du fått plasten där? Har du dragit den runt reglarna?
Luftspalten kan säker gå bra utan. Finns många hus som har så utan proble, även om det inte är det normala. Jag hade låtit det vara, skärt bort all plast. Sen isolerat och plastat På insidan.
J kalle_k skrev:
Hur har du fått plasten där? Har du dragit den runt reglarna?
Luftspalten kan säker gå bra utan. Finns många hus som har så utan proble, även om det inte är det normala. Jag hade låtit det vara, skärt bort all plast. Sen isolerat och plastat På insidan.
Satte plasten innan ytterpanelen :/
 
O olofh skrev:
Kanske trist svar men ta ner och göra om? I allafall om det är en liten finare frigga, är det mest förvaring så kanske skit samma men då hade jag nog skurit upp platsen och isolerat med cellolusoa. Du ska ha den uppvärmda va? Annars ska du inte ha plasten alls har jag för mig.
Ps. Har du glömt vindpapp också?
Att ta ner allt och göra om är inte aktuellt, känner att jag har kommit för långt för det. Har redan målat den tex. Sen är det liggande panel och delvis spikat i noten.

Tror jag har satt plasten där vindpappen ska sitta.
 
Ta bort plastfolien iallafall. Den ska absolut inte vara på utsidan av isoleringen. Om det är en sovstuga som någon kommer att sova i så kommer fukten från utandningsluft mm att kondensera på plastfolien och du får mögel i väggen. Plastfolien ska sitta på insidan för att förhindra att varm fuktig inomhusluft läcker ut i konstruktionen och kondenserar mot kallare partier.
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
K Krille81 skrev:
Att ta ner allt och göra om är inte aktuellt, känner att jag har kommit för långt för det. Har redan målat den tex. Sen är det liggande panel och delvis spikat i noten.

Tror jag har satt plasten där vindpappen ska sitta.
ok. Hur ser uppbyggnaden av stommen ut? Kanske kan sätta läkt från insidan för att skapa luftspalt och spika ngn skiva, oljehärdad board eller västkustskiva innifrån som du sen kan isolera mot. Du förlorar så klart en del utrymme inåt men som du satt plasten är inte bra.

som sagt, vad är tänkt anvädningsområde, uppvärmt eller inte?
 
  • Gilla
OTGI
  • Laddar…
O olofh skrev:
ok. Hur ser uppbyggnaden av stommen ut? Kanske kan sätta läkt från insidan för att skapa luftspalt och spika ngn skiva, oljehärdad board eller västkustskiva innifrån som du sen kan isolera mot. Du förlorar så klart en del utrymme inåt men som du satt plasten är inte bra.

Byggde ihop väggsektioner som jag sen ställde på golvet.
Har haft en tanke på att göra så som du säger. Då får jag iaf en luftspalt, förutom vid reglarna. Frågan är då hur jag öppnar nertill. Eller behöver inte det?

som sagt, vad är tänkt anvädningsområde, uppvärmt eller inte?
 
Hundarna kommer få 1*3 meter som hundkoja. Resten är förråd.
Just nu är det bara hundarnas del som kommer att värmas upp.

Men vi har ju pratat lite lätt om att det hade vart kul att skicka ut någon av ungarna där i framtiden :/
 
Det kommer funka väl som jag skrev ovan. Skit i luftspalten.
Skär bort all plast, isolera och sätt plasten innerst. Tror inte du kommer ha några problem med den lösningen
 
O olofh skrev:
Kanske kan sätta läkt från insidan för att skapa luftspalt och spika ngn skiva
Jag tycker att detta låter som en ypperlig Idé! Varför gör du inte så? Och som nämnts, skär bort plasten.

Du borde kunna sätta vindpapp inifrån innan isolering också? Jag tror du kan rädda det här
 
fint jag har ritat va =)
Plasten är borta från väggarna. Planen blir att göra en spalt genom att sätta en ny regel på väggreglarna. Sen sätt vindpapp eller något annat?
Min största fråga är dock om det räcker att göra spalten så som på vänstra bilden eller måste jag för som på den högra?

Schematisk ritning av väggkonstruktion med reglar, isolering, luftväg och frågor kring materialval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av två metoder för att skapa luftväg bakom väggisolering med frågor om materialval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går att rädda tycker jag. Det här är hur jag skulle bygga väggen utifrån och in

0. Panelen
1. Bort med plasten
2. Sätt 25X25 list innanför panelen så att det blir en luftspalt
3. Sen föredrar jag asfaboard spikad mot listerna.
4. isolering
5. Plast
6. Skivmatrial
 
M Mats skrev:
Det går att rädda tycker jag. Det här är hur jag skulle bygga väggen utifrån och in

0. Panelen
1. Bort med plasten
2. Sätt 25X25 list innanför panelen så att det blir en luftspalt
3. Sen föredrar jag asfaboard spikad mot listerna.
4. isolering
5. Plast
6. Skivmatrial
Tackar för snabbt bra svar.
Låt saga att jag sätter asfaboard. Då blir det som på min första bild, behöver jag vara orolig för at det kommer bli en pool längst ner.
 
Spontant skulle jag säga nej. Så mycket fukt handlar det inte om rent logiskt men jag vet inte. Några ordentliga luftningshål skulle vara bra.
kanske går att jacka ur lite med en multimaskin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.