Hej!

Vi har en post i vår kalkyl på bygglov, usättn (?) och k-a på 25.000 kr.

Vi bygger 2-plans, 184 kvm med dubbelgarage + förråd...

Nu har vi fått två fakturor från vår kommun den ena tror jag är kostnad för bygganmälan med c:a 7000 kr, och den andra tror jag är bygglov c:a 8000 kr. Det är vad jag läser ut av det i alla fall. Men det är ju inte på långt när lika mycket som står i kalkylen (det gillar man ju iofs - åt det hållet ;)).

Men i den sista fakturan ligger en post på 780 kr i k-a avgift och när man har sett på de olika trådarna här så brukar det ju handa om flera tusen för en k-a...

Kommer vi att få flera överraskningar eller är det allt som kommer att faktureras från dem? Hur mycket brukar det bli och vad är "usättn"?

Tack på förhand
/Susanne

 
780 kr räcker inte på långa vägar till att betala en kvalitetsansvarig. Jag gissar (vilt) att det är en avgift kommunen tar ut för att godkänna din ka.
"Utsättn" betyder väl utsättning, dvs att kommunens lantmätare kommer att sätta ut huset innan bygget kan starta. Det kostade mig ca 5000 kr.
 
Det kommer förmodligen inte att räcka med 25.000kr alltså... :-/

Det är väl Lantmäteriet gör avstyckningen?
Han som vi köper tomten av betalar avstyckningen, men om Lantmäteriet dessutom ska sätta ut huset (utsättning - ganska logiskt - varför fattade inte jag det?) så är det väl vi som ska betala för den delen antar jag...

Alltså - man tror att man har koll..... men det är ju miljarder småsaker om man inte har en susning om märker jag....*mutter, mutter*

Jag ska ringa och fråga imorgon så att vi vet vad vi har att rätta oss efter!
 
Man behöver tydligen inte betala för utsättning om den görs av någon "icke-kommunal" enhet, som lämpligtvis byggaren.

Det går bara dock att göra om det i pappren från byggnadsnämnden inte står att det SKA göras av lantmäteriet och om marken inte är stadsplanerad.

KA:n däremot, har vi inte rett ut riktigt än...

/Susanne
 
För att göra en utsättning av ett hus så måste man ha rätt utbildning (vet ej vad den heter). Har byggaren det så är det ok. Om han inte har det så måste du anlita någon annan. Idag måste inte kommunen göra en utsättning (det var monopol på det förut). För en KA måste du nog betala mellan 15-20000 kr.
 
Våran K-A kostade 0kr.

Jag gick till ett företag som jag vet hade en k-a som var godkänd som k-a, räckte med en flaska whisky!

/M
 
Hej,
vi betalade följande:
KA - 17 500
:surprised:

Vi betalade 9400:- för bygglovet och 2250 för K-A... :)
 
Har fått muntligt pris på 4-6kkr för KA:n
 
Vår KA kostade 17000. Då ingår följande:

-Energiberäkningar
-Ritningar över avlopp, el och vatten
-Hållfasthetsberäkningar

Utsättningen har vi inte fått någon faktura för ännu...hoppas att de glömt oss ;D

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.