Hej!

Jag kommer framöver behöva köpa en hel del verktyg och trädgårdsredskap, funderar även på en batteridriven gräsklippare. När jag googlat runt ser jag att det finns en hel del olika serier.
De ska användas av mig i mitt första hus, så jag tänker att de ska vara bra grejer men inte på någon extrem nivå.:seenoevil:
Vilken serie rekommenderar ni och varför? :D
 
Själv har jag en väldans blandning. För trädgårdsredakap å liknande tycker jag Ryobi duger gott, ganska billigt, hygglig kvalitet och batteritid av det jag märkt. Verktyg för snickeri/motsvarande gillar jag blå Bosch, Makita och DeWalt. Både batteri och nätdrivet. Inte vansinniga pengar och allt har hållit mycket bra.
 
  • Gilla
Lotusesprite
  • Laddar…
J J-O skrev:
Själv har jag en väldans blandning. För trädgårdsredakap å liknande tycker jag Ryobi duger gott, ganska billigt, hygglig kvalitet och batteritid av det jag märkt. Verktyg för snickeri/motsvarande gillar jag blå Bosch, Makita och DeWalt. Både batteri och nätdrivet. Inte vansinniga pengar och allt har hållit mycket bra.
Ryobi var en av serierna jag tittat lite på :) har du någon erfarenhet av verktygen i serien också?
 
MrJay
Blanda. Till vardags (skruvdragning, borrning, rivning, mätning med laser etc) använder jag Bosch Blå-serie, till träbearbetning (slipning, kapning, dammupptagning etc) är det bara Festool som gäller och till kapning av metall (batteridrivet) är det Dewalt.

Varför? Erfarenheten och många timmars jämförelser och djupdykningar i diverse forum. Vill du hålla dig till hobby-nivån och ha ett batteri för allt tror jag Ryobi är poppis, personligen använder jag inte sådant ;)
 
Redigerat:
Jag skulle inte blandat utan hållit mig till samma fabrikat och antal volt så kan du köpa fler verktyg och använda samma batterier. Maskiner utan batteri och laddare är inte så dyrt.
Själv kör jag med Makita och är väldigt nöjd. Har borrmaskiner, skruvdragare, lamellfräs, multimaskin, tigersåg, grästrimmer etc men bara fyra batterier och två laddare.
 
Har massa Ryobi verktyg deras 18v serie.
Tycker det duger gott och väl för hemma användaren.
Visst man skulle gärna haft blå Bosch eller Makita men verktygen är nästan dubbelt så dyra jämt mot Ryobi.
Ett Ryobi verktyg kan vara dyrt, men Makita motsvarighet blir då än dyrare.
Så jag säger för hemmafixaren så välj Ryobi.
Börjar du dock ha nån form av intresse i snickerier mm som går utöver traditionellt hemmafixande ska du nog välja Bosch eller Makita.
 
  • Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som tittat närmare på biltemas multix18? Jag förutsätter att kvalitén inte når upp till de tidigare förslagen, men priset är lägre också.
 
Jag skulle också föreslå makita om du vill välja en (1) serie. Nästan vilka verktyg som helst finns med samma batterier i 18V-serien och genom att köra dubbla kan du köra samma batterier även i en hel del 36V-verktyg.
 
Köp dyrt och gråt en gång, köp billigt och gråt ofta ;)

Om man tror sig använda verktygen mycket så köp kvalitet på en gång om man har den ekonomiska möjligheten. Det blir billigare i längden och framförallt roligare att arbeta med.
Jag och min fru resonerar så här: Vi sparar en massa pengar på att inte anlita hantverkare utan göra det mesta själva. En del av den besparingen investerar vi i vettiga verktyg så att arbetet vi gör kan utföras på ett bra sätt utan strul med undermåliga verktyg.
I slutändan sparar vi pengar, får saker gjorda och jag får nya verktyg lite titt som tätt :D(y)

Jag säger inte att Ryobi eller Biltema inte är bra, jag har faktiskt ingen aning, men i mina ögon så är det vettigt att lägga lite mer pengar på de verktyg man använder ofta. Verktyg som används sällan kan med fördel hyras för en struntsumma.
 
  • Gilla
NorraS
  • Laddar…
A
Är Makita sponsor på detta forum,man undrar ibland:thinking::)
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Det kan ju vara så att de helt enkelt har väldigt nöjda kunder ;)
 
  • Gilla
Okarlsson och 3 till
  • Laddar…
Det är nog så att en hel del som hänger här har rätt bra ekonomi. Det är en faktor som rejält avgör vad som är vettigt att investera i. För lågprisprylar är i allmänhet tillräckligt bra för många och blir ett billigare alternativ. Även om vissa försöker övertyga sig själva att så inte är fallet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tack för alla svar :DJag förstår argumenten från båda sidor. Jag får sätta mig ner och jämföra priserna lite på exempelvis Makita och Ryobi. :)
Jag är helt klart på hobbynivå och kommer inte ge mig på några gigantiska projekt själv. Så kanske att ett lite billigare märke ändå fyller funktionen för mig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
För en del verktyg man använder ofta, typ skruvdragare och slagskruvdragare/mutterdragare så kan det vara vettigt att titta på även 12V-serier. Mina senaste förvärv har varit just maskiner av den typen och där valde jag Milwaukee M12-maskiner som presterar på en nivå man normalt ser från dagens 18V-maskiner av bra märken. Även prismässigt ligger de mycket bra till och är lätta och smidiga.

M12-systemet har dock sina begränsningar vad gäller de tyngsta mest effektkrävande verktygen så det är ingen ”silver bullet”.
 
  • Gilla
Lotusesprite
  • Laddar…
Jag tror du kommer bli nöjd oavsett märke. Jag är väl som många andra här lite för intresserade av verktyg för att ha en helt nykter syn på det :p

Jag använder dock mina verktyg väldigt mycket och har gått igenom Black and Decker, gröna Bosch, Julas eget märke vad det nu heter, något billig märke från Bauhaus och faktiskt en cirkelsåg från Biltema. Inga av dessa finns längre kvar pga att det antingen gått sönder eller varit dåliga (tex låtit för jäkla mycket, haft obefintlig dammupptagningsförmåga eller sågat/fräst snett) så jag tror att man sparar pengar på sikt om man planerar att använda dem mycket.
Ska man sätta lister i ett helt hus är det väldigt mycket roligare om man vet att kap och gersågen kapar i 90 grader och inte nästan 90 grader. :p
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.