P
R Rolle85 skrev:
Småungar hittar alltid på dumheter, eller grannarnas, nej vågar inte installera potentiell dödsfälla
Du har väl redan mängder med potentiella dödsfällor där hemma. Äpplen, knivar med mera.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ytterligare en faktor som jag tror ökar intresset för pool är de senaste årens somrar med (för Sverige) riktigt extrem värme. Sitter man på sin uteplats och försmäktar i dryga 30 C° och hör hur det plaskas i grannens pool så är det rätt naturligt att sukta lite efter en egen pöl...ja, jag talar av egen erfarenhet. Självklart spelar också allt snack om global uppvärmning in i hur folk ser att somrarna kommer bli framöver.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Truth hurts..
Glada, lyckliga barn som får/kan plaska omkring med sina, lika glada, kompisar när de vill - priceless!
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Behöver inte gå längre än till mig själv. Vi har gräsmatta på baksidan, folk som aldrig varit hemma innan "jaha, här har ni gräsmatta, punkt", lagom imponerade. När man sedan öppnar altandörren och dom kliver ut på trädäcket med poolen, helt insynsskyddad, nedsänkt i altanen på 75m2, då tappar dom flesta hakan och utbrister "wooow".
Jag har svårt att tänka mig att någon normalt funtad människa som i framtiden skulle köpa mitt hus skulle utbrista "nä fy fan vad hemskt, ta hit en kranbil med några lass jord så gör vi gräsmatta här istället och sänker husets värde med några 100 lök":D
Jag skulle göra en jordkällare av den.:thinking:
 
Redigerat:
engs engs skrev:
Lite sugen på pool men det där att det skulle bli ett dragplåster för kvarterets alla ungar ser jag som en direkt nackdel...

Till TS, skitsnyggt!
Jag har ju inga sådana problem här.
 
Jag renoverade poolen 2011, d.v.s. år sedan, det kostade 93824, inklusive pooltak 66500 (5x11 meter Klasik C).
Innan dess renoverade jag poolen 1996 för ??? Kr, poolen byggd 1973.

Driftkostnad är c:a
Cirkpump 750 Watt, c:a 9:-/dag
Kemikalier Hornbach Quattrotabs 2:-/dag
Vatten (poolen läcker/dunstar 1 m3/vecka) 3:50
Poolrobot (2500, inköpt 2000): : 0,75:-/dag

Avskrivning (räknar med 20 år): 93000/20/365 = 13:-/dag

Med andra ord cirkpumpen är en stor kostnad.

Vi har 30-36 grader i poolen beroende på mängd sol (cirkpumpen startas via en solvärmd termostat).

När vi är ensamma hemma badar vi 3 dagar/vecka (2 personer)
När barnbarnet är här 4 personer badar minst 1 gång per dag.
Ger ett snitt på 5 bad/dag.

Badkostnad 3:-/bad i driftskostnad
2,59:- i avskrivning

Vi tycker själva att varje bad är ett fullständig LYX som vi kan tänka oss att betala 100:-/bad för mig och min fru och 50:-/person när dotter och barnbarn är här.


Bad i kommunens simhall är: 95:-/pensionär och barn 115:-/vuxen + bilkostnad och tid för transport.

Att bada i egen pool är BILLIG LYX :D:D:D:D:D
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag renoverade poolen 2011, d.v.s. år sedan, det kostade 93824, inklusive pooltak 66500 (5x11 meter Klasik C).
Innan dess renoverade jag poolen 1996 för ??? Kr, poolen byggd 1973.

Driftkostnad är c:a
Cirkpump 750 Watt, c:a 9:-/dag
Kemikalier Hornbach Quattrotabs 2:-/dag
Vatten (poolen läcker/dunstar 1 m3/vecka) 3:50
Poolrobot (2500, inköpt 2000): : 0,75:-/dag

Avskrivning (räknar med 20 år): 93000/20/365 = 13:-/dag

Med andra ord cirkpumpen är en stor kostnad.

Vi har 30-36 grader i poolen beroende på mängd sol (cirkpumpen startas via en solvärmd termostat).

När vi är ensamma hemma badar vi 3 dagar/vecka (2 personer)
När barnbarnet är här 4 personer badar minst 1 gång per dag.
Ger ett snitt på 5 bad/dag.

Badkostnad 3:-/bad i driftskostnad
2,59:- i avskrivning

Vi tycker själva att varje bad är ett fullständig LYX som vi kan tänka oss att betala 100:-/bad för mig och min fru och 50:-/person när dotter och barnbarn är här.


Bad i kommunens simhall är: 95:-/pensionär och barn 115:-/vuxen + bilkostnad och tid för transport.

Att bada i egen pool är BILLIG LYX :D:D:D:D:D
Kul med en seriös uträkning.
Jag hade tidigare en ovanmark pool och den var nästan alltid kall. Jag trodde att värmaren var för dålig, men nu när jag kör denna poolen så är värmaren i minsta laget och ändå är poolen helt okej i temp. Att lägga ned lite energi på isolering i botten och sidor gör nog en hel del. Jag har ju dessutom solceller så om det bara går på dagtid så kommer ingen faktura på elen.
 
P
C claesborjesson skrev:
Jag renoverade poolen 2011, d.v.s. år sedan, det kostade 93824, inklusive pooltak 66500 (5x11 meter Klasik C).
Innan dess renoverade jag poolen 1996 för ??? Kr, poolen byggd 1973.

Driftkostnad är c:a
Cirkpump 750 Watt, c:a 9:-/dag
Kemikalier Hornbach Quattrotabs 2:-/dag
Vatten (poolen läcker/dunstar 1 m3/vecka) 3:50
Poolrobot (2500, inköpt 2000): : 0,75:-/dag

Avskrivning (räknar med 20 år): 93000/20/365 = 13:-/dag

Med andra ord cirkpumpen är en stor kostnad.

Vi har 30-36 grader i poolen beroende på mängd sol (cirkpumpen startas via en solvärmd termostat).

När vi är ensamma hemma badar vi 3 dagar/vecka (2 personer)
När barnbarnet är här 4 personer badar minst 1 gång per dag.
Ger ett snitt på 5 bad/dag.

Badkostnad 3:-/bad i driftskostnad
2,59:- i avskrivning

Vi tycker själva att varje bad är ett fullständig LYX som vi kan tänka oss att betala 100:-/bad för mig och min fru och 50:-/person när dotter och barnbarn är här.


Bad i kommunens simhall är: 95:-/pensionär och barn 115:-/vuxen + bilkostnad och tid för transport.

Att bada i egen pool är BILLIG LYX :D:D:D:D:D
Något man också kan tänka på om man jämför bad hemma med att bada i kommunal bassäng, förutom alla människor, är att man måste avsätta minst en halv dag för hela familjen om man ska åka och bada. Med pool hemma kan man bada i en kvart, när helst man blir sugen.
 
P Patmark skrev:
Något man också kan tänka på om man jämför bad hemma med att bada i kommunal bassäng, förutom alla människor, är att man måste avsätta minst en halv dag för hela familjen om man ska åka och bada. Med pool hemma kan man bada i en kvart, när helst man blir sugen.
Stämmer precis. Att bara gå ut och ta ett snabbdopp när man känner för det är jätteskönt
 
  • Gilla
Patmark
  • Laddar…
Vet inte om det tagits upp då jag inte läst hela tråden. Men en vän till mig har en utdragbar "kupål" så att man kan nyttja växthuseffekten för kyligare dagar. Väldigt fiffigt och det blir bra mycket billigare att hålla vattnet varmt :)
 
Hur bygger man en billig pool (investeringskostnad och driftskostnad).

Att optimera lägsta driftkostnad:
Solvärme (solfångare).
Värmepump kopplad till husets värmepump (bara för snabbare uppstart)

Cirkulationspumpen skall bara gå när den behövs, det vill säga en temperaturstyrd cirkulationspump. Vattentemperaturen får bli vad den blir.

Solfolie eller annan tät folie.

Från början fram till c:a 1988 hade jag elvärme och en Poolguard som drogs över poolen. Poolguarden var mycket otät, vinden kom lätt åt, mätte upp temperaturfall och ökning beroende på väderförhållanden, vid kraftig kall vind kyldes poolen med 12 KWatt med sol värmde poolen med 6 Kwatt , Cirka 25 grader i poolen. Värmekostnad cirka 50:-/dag.

Jag provade med att placera bubbefolie under poolguarden (detta var innan det fanns solfolie) detta halverade elkostnaden.
Värmekostnad 25:-/dag

1996 Renoverade jag poolen, dränering, platonfolie och 5 cm luftspalt (isolering) mindre cirkulationspump. Cirka 25-28 grader i poolen.
Värmekostnad 20:-/dag

2010 rasade poolen (1,5 meter snö), nu skaffade jag ett pooltak, större än poolen, anslöt husets värmepump till poolen men märkte att det var något konstigt med temperaturerna, poolen var ofta varmare än matande varmvatten. Begrep ingenting. Svårt att mäta energiförbrukningen.

2012 satte jag in en dator och började mäta upp temperaturer i pool, poolhus, inkommande solstrålning... Heureka !!
Stängde av matande värmepumps ventiler, började styra cirkpump och en fläkt via poolhusets temperatur....
Voila, gratis värme. Nu ligger vattentemperaturen på 30-36 grader, med bara cirkulationspumpen igång.
Värmekostnad 0:-/dag.

Pooltaket har minskat kemikalieförbrukningen radikalt.
Men jag MÅSTE ha en solfolie, annars blir kondensen på natten för stor.

Poolroboten som drivs av vattenflödet (kopplad till bräddavloppet) har jag haft cirka sedan år 2000, den kostade då 2500:-. Enormt jobbbesparande, jag borstar eller suger ALDRIG för hand numera (pooltaket hjälper förstås mycket men mycket gräs och löv kommer in via bara fötter från gräsmattan). Jag slänger i den 1 gång per vecka så får den gå för sig själv under natten
Är Österrikisk och heter Peraqua vac2fun.
Alla de poolrobotar med eldrift och hutlösa priser tycker jag bara är rena skämtet, naturligtvis vill ju poolfirmorna sälja det de tjänar mest på.
 
.....framförallt kommer du slippa att tappa flera grader på natten när avdunstningen är som störst. Ju kallare natt, desto mer avdunstning. Ångbildningsentalpin för vatten är 2260kJ per liter vatten och det är vad som åtgår i fasövergången från flytande till gas - den energin tas från ditt vatten och resulterar i en temperatursänkning.
 
Jag har haft en ide i många år som jag tror skulle fungera.
Det finns poolöverdrag i form av en PVC-presenning som gär i spår av sidorna i poolen.

Om man svetsar ihop 2 presenningar ovanpå varandra, ansluter en luftpump till det hela och luftpumpen styrs av en "soltermostat"

På natten eller när det inte är sol blåser pumpen in luft i presenningen som blir som en stor kudde, luftkudden isolerar och pollen behåller värmen. Eventuellt vatten/regn rinner bort på sidorna och mängden skräp i poolen minskar kraftigt.

När det är sol vänder pumpen, suger ur luften ur presenningen. Solen kan nu värma presenningen som i sin tur värmer vattnet mycket effektivt, samtidigt startas cirkulationspumpen. Extra effektivt är det om presenningen är svart.

Några kommentarer ?
 
MathiasS MathiasS skrev:
.....framförallt kommer du slippa att tappa flera grader på natten när avdunstningen är som störst..
Jag har mätt upp detta, det finns en mycket stark korrelation men vind och avkylning. Lufttemperaturen har mindre betydelse.
 
MathiasS MathiasS skrev:
.....framförallt kommer du slippa att tappa flera grader på natten när avdunstningen är som störst. Ju kallare natt, desto mer avdunstning. Ångbildningsentalpin för vatten är 2260kJ per liter vatten och det är vad som åtgår i fasövergången från flytande till gas - den energin tas från ditt vatten och resulterar i en temperatursänkning.
På morgonen är det ju rena dimman över poolen så det hjälper nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.