Hur är det med pellets, luktar det ???. Jag tänkte ta den inkommande luften till pannrummet genom bulkförrådet, men man kanske får en viss pelletsarom i källaren :)
 
;) Luktar lite när det är nyfyllt,lukten brukar sitta i några dagar.
Men jag tycker det luktar gott. ;D

Jag tar oxå luften via bulkförrådet,efter en vecka gått sen fyllning luktar det inget,allafall inte hos mig!

lennart
 
luktar trä ...jag tror du får en massa damm d e nog värre än lukten
 
Jo delvis, fast dammet går ju att stoppa med rätt sorts filter.
 
Om du skall ta luft genom förrådet så gäller det att du har en bra ventil som du kan stänga när du skall fylla förrådet. Som verkligen håller tätt. Annars får du hela pannrummet fullt med damm vid fyllning.

Efteråt så skall det inte vara några problem med damm. Pellets dammar bara när man fyller och flyttar det med typ spade/skyffel eller liknande.
 
Jag har valt att sätta ett 125 mm Speedorör från en befintlig ventil i yttervägg och rakt igenom vårt pelletsförråd. Isolerat genomföringar med rejält med fogmassa. Har sedan isolerat rördelen som går inne i pelletsförrådet med en bit gammal heltäckningsmatta. Fungerar mycket bra.
//GoForIt
 
Jag tänkte också dra ett rör genom förrådet först, men tänkte sen att det ju blir enklare om jag tar det direkt igenom förrådet när ni nu säger att det inte luktar ;).

Vid påfyllning pluggar jag igen ventilen mellan pannrum och förrådet. För att samla dammet sätter jag fast en sorts filterstrumpa som bl a Granngården har, på ventilen ut från pelletsförrådet.
 
Egentillverkade filterstrumpor-dammfilter kan göras av begagnad nålfiltmatta där gummiundersidan har torkat bort. Jag byggde en grovdammsugare av en gammal svetsröksfläkt och ett oljefat med spännringslock och använde gammal utriven nålfiltmatta till filter.
Funkar perfekt, när filtret börjar bli igensatt är det bara att skaka av det, och det släpper inte igenom något damm. Och det bästa av allt: detär GRATIS! Prata med en mattläggare och du får hur mycket du vill när dom river ut och byter mattor.
 
Får man ha dörren till ett pelletsförråd öppen (utom vid tillsyn etc.)? Enligt vår sotare skall dörren, i mitt fall en begagnad innerdörr, helst plåtbekläs på utsidan för att vara helt OK...
När det gäller filter på frånluftsrören ut (till utomhus) från pelletsförrådet, så ville inte bulkchauffören som var här ha några sådana på alls. Förstör pelletsen mer enligt honom, eftersom det då måste användas högre lufttryck.
 
Tycke och smak, Filtret används om chauffören vill ha det där med andra ord. Men skall enligt "normen" finnas där.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.