KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du har rätt om procenttalet, men jag undrar om du inte överdriver vad taxeringsvärdet bör bli
Har inte kontrollerat, den summan kommer även den från mäklaren!
 
yonna yonna skrev:
Detta beror på var i landet fastigheten finns, detaljpan etc. I mitt område är det dyrt med obebyggda tomter.
Det är säkert så, men nu gällde det min tomt.
 
Det är vad jag vill minnas 1% skatt per år på obebyggd tomtmark. Antar att det baseras på taxeringsvärdet.

Bra att tänka på.

Någon hade redan tagit upp det såg jag nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
D09
Köp :)

kan ju vara så att din granne också är spekulant på tomten.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Före detta svärfar köpte en tomt 1990 för 90000, sålde för två år sedan för 2,4 miljoner. Skön boost i pensionsplånkan :)
 
  • Gilla
  • Wow
saiter och 6 till
  • Laddar…
Magnus E K
Köp, förvandla till en liten park med en liten stuga i mitten, hyr ut stugan till någon som du skulle vilja ha som älskarinna och låt henne bo där nästan gratis mot att hon sköter tomten.
 
  • Haha
  • Gilla
Fartland och 19 till
  • Laddar…
Köp och behåll som pensionsförsäkring. I synnerhet om den ligger i detaljplanerat område. Ser ganska enkelt ut att röja upp. Jag skulle inte lägga ihop den med din, utan låta den ligga som egen fastighet.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 3 till
  • Laddar…
Om du köper: med tanke på att det ser ut att vara mycket asp är det smartast att först ringbarka så mycket som möjligt, men spara några större träd (gärna björk och annat om det finns). Sedan röja först när det ringbarkade har dött. Aspar är annars, som synes av hu det ser ut idag, ena jävlar på att sprida sig.

Därefter slå området nån gång om året och kalla det fjärilsäng.
 
  • Gilla
  • Älska
jocke31 och 7 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Före detta svärfar köpte en tomt 1990 för 90000, sålde för två år sedan för 2,4 miljoner. Skön boost i pensionsplånkan :)
Nu ligger denna tomten i Sveriges minsta kommun så jag tvivlar på att den stiger med såna siffror :crysmile:
Men man ska aldrig säga aldrig!

S SpjuteViking skrev:
Jag skulle inte lägga ihop den med din, utan låta den ligga som egen fastighet.
Det verkar vara det bästa!

Anna_H Anna_H skrev:
Om du köper: med tanke på att det ser ut att vara mycket asp är det smartast att först ringbarka så mycket som möjligt, men spara några större träd (gärna björk och annat om det finns). Sedan röja först när det ringbarkade har dött. Aspar är annars, som synes av hu det ser ut idag, ena jävlar på att sprida sig.
Tack för tipset! :) Jag har ingen bra koll på träd. Det enda jag vet är att det högsta trädet på tomten är en björk! ;)

Tillkommer andra kostnader i samband med tomtköp egentligen? Finns krav på bebyggelse inom viss tid? Tänker den har ju varit obebyggd hittills så det känns inte som att det kan ändras bara för att den säljs, väl?
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Då ska du spara björken, finner du mindre björkar så spara gärna dem också. De sprider inte rotskott, dricker mycket vatten, och kan i viss mån hindra ny sly att växa upp.

I och med att köpet är "privat" (dvs inte från tomtkö) så borde det inte vara något problem att inte bygga.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Köp, förvandla till en liten park med en liten stuga i mitten, hyr ut stugan till någon som du skulle vilja ha som älskarinna och låt henne bo där nästan gratis mot att hon sköter tomten.
Glöm inte ta på tomteluva på tomten när älskarinnan ska sköta om den.:p Annars får du mer än lite sly att sköta i framtiden. :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
NyHusägare2021 och 8 till
  • Laddar…
Jag hade inte tvekat! Faktum är att det finns en jordplätt precis bredvid min som jag väldigt gärna skulle köpa. Höj lånet på ditt hus, ta ett dåligt lån, skramla ihop stålarna eller crowdfunda!
Köp köp köp köp köp köp köp köp köp...!!
 
  • Haha
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Jag hade inte tvekat! Faktum är att det finns en jordplätt precis bredvid min som jag väldigt gärna skulle köpa. Höj lånet på ditt hus, ta ett dåligt lån, skramla ihop stålarna eller crowdfunda!
Köp köp köp köp köp köp köp köp köp...!!
Bra förslag!
Ni som vill att jag köper tomt, lägg gärna så mycket ni kan tänka er att undvara.
Länk: https://www.gofundme.com/f/dy9hv-hjalp-mikaels-tomtkop

Har lagt bud! :D
 
  • Haha
  • Gilla
NyHusägare2021 och 33 till
  • Laddar…
Håller med alla övriga verkar det som. Det finns ingen bättre granne än man själv, så du kommer inte att ha något att klaga på :p
 
  • Gilla
  • Haha
forstahuset och 5 till
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Nu ligger denna tomten i Sveriges minsta kommun
Sundbyberg? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.