Hej,

Jag står inför ett stundande fönsterbyte. Huset är från 1972. Fasaden är i vit mexisten.

Fönsterna som sitter där idag är original från 1972. Med tanke på hur tajt det är mellan karm och fasadstenar så antar jag att man satte fönstrena innan man murade upp fasaden. Då kunde man skjuta stenarna dikt an från sidan mot karmen.

Men hur monterar jag då mina nya fönster. Om jag ska få in de nya fönstret i det gamla hålet i stenfasaden så måste jag ju lägga mig på undermått. Det är ju inte bra. Jag vill ju inte behöva sätta dit lister för att täcka hål osv. Det blir ofta fult.

Skulle man kunna flytta in fönstren så att karmen kommer helt innanför fasadstenarna? På så sätt skulle jag ju unnna lägga mig på samma mått, eller till och med lite övermått för att få ett smäckrare utseende på karmen. Kanske att man behöver sätta någon liten kvartslist eller motsvarande för att täcka springan. Stenarna är väl ganska skrovliga på insidan.

Det borde vara många andra som har haft samma förutsättningar vid fönsterbyte. Hur gjorde ni?

Hälsningar
Olof
 
Du får väl ta dom inåt när du byter.
 
Att ta dem inåt är såklart inga problem. Jag tänker närmast på hur slutresultatet blir om man sätter det nya fönstret längre in. Är det konventionellt att göra så? Med tanke på alla 70-talskåkar med fasadtegel så borde det här vara ett väldigt vanligt problem.
 
det bästa är ju om man kan sätta fönsterna i den isolerade delen av väggen
 
Hur ser det ut idag? Skicka upp en bild.
 
Rent tekniskt är det ju så. Men frågan är hur det ser ut? Rent estetiskt alltså. Både invändigt och utvändigt.
 
Jag har ingen bra bild. Men jag gissar att karmen sitter ca 30mm ut i teglet. Eller hur jag nu ska förklara.
 
Hej,

Tänker de blir något som dette här. 30 mm in med tegel och foder på insidan.

3D-modell av ett väggsnitt med tegel och inre foder runt ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!
Ni hade väl luftspalt bakom tegel? Man brukar räcka springa mellan karm och tegel med smygbräda eller smygplåt.
 
På vilken ledd tänker du dig att springa mellan karm och tegel ska vara. Jag vill ju inte behöva gå ner i fönsterdimension. Och andra sidan tror jag det blir fult att sätta karmarna bakom fasadteglet.
 
Hej!
Varför kan du inte sätta fönster som de sitter nu? Har haft liknande hus 1975.
Bilden du hade är lite otydlig om inte ens felaktig.
Det bör vara luftspalt mellan tegel och bärande ytterväggkonstruktionen. Fönster bör inte gå in i detta utrymme, annars kan du få vatten och fukt att komma på karmarna. Fönster bör sitta med utsida karm i liv med vindskyddsskivan. Mellanrummet täcks då med smygbrädan på sidorna, plåtbleck uppåt och fönsterbleck. Plåt kan med fördel användas även på sidorna och ankantas mot tegel, det kan bli väldigt liten och tunn del som knappast syns och tar inte mer av fönsteröppningen.
 
Originalfönstren som sitter där idag sattes innan fasaden murades. Teglet sitter dikt an mot karmen. Det innebär att de nya karmarna måste ligga på undermått. Detta parat med att nyare karmar är grövre gör ju att det förmodligen inte blir speciellt snyggt. Mycket karm och liten fönsteryta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.