Hej.

Jag har en lackad trappa som jag vill vitmåla. Ev. tänker jag lägga parkett i trappstegen.

Jag vägra slipa hela trappan så vad göra?
Hur förbehandlar jag? Vilken färg målar man bäst med?

 
Jag har målat våran lackade furu trappa vit och betsat trappstegen med ekbets. Där jag målade tvättade jag bara med målartvätt, trappstegen däremot slipade jag ner occh lackade med matt golvlack efter jag betsat. Blev faktiskt riktigt bra om jag får säga det själv ;D
 
  • Gilla
Elefanto
  • Laddar…
Jag har också vitmålat en furutrapp fast behållit stegen i furu. Det jag målade tvättade jag bara innan med målartvätt. Det var den rekommendationen jag fick på färaffären!
 
  • Gilla
NonameT
  • Laddar…
Oj vad glad jag är att jag läste detta!
Ska själv vitmåla och betsa vår trapp. Måste jag alltså inte slipa upp den där jag ska måla? *herregud låt det vara sant*
 
  • Gilla
Henkon123
  • Laddar…
Som jag skrivt här innan så har jag målat vår trapp och bara förbehandlat med målartvätt, grundat och sen målat med två strykningar vattenbaserad inomhusfärg. Jag har alltså målat hela trappen utom trappstegen och färgen verkar sitta väldigt bra på alla ställen utom själva ledstången (där man håller i sig när man går i trappen). Där har färgen släppt på ett par små ställen och det verkar som att det fanns smuts/fett där som inte målartvätten bet på. Så nu har jag putsat och häftgrundat där och sen målat vitt igen och nu verkar det sitta bra! Så mitt tips är att häftgrunda på ledstången!

Det råder delade meningar om vilken färg som är den bästa att måla med - vattenbaserad eller oljebaserad. Vattenbaserade luktar inte illa, gulnar inte och är mer miljövänlig och bra att ha att göra med medan den oljebaserade sägs vara tåligare men gulnar lättare. Sen finns det de som säger att den vattenbaserade visst är lika tålig bara den får härda ett tag. Det är också vad färghandlaren säger om du frågar en sån! Jag har använt den vattenbaserade till allt jag målat i huset!
 
  • Gilla
Sander84
  • Laddar…
Hej!

Håller oxå på med trapp-projekt....
Lackad furutrapp, som ska bli vit, med mörk betsade trappsteg.

Har inte heller för avsikt att slipa så mycket, utan kör med målartvätt...
På stegen tänker jag göra likadant, har fått tips om en bets som man inte behöver slipa innan.... Det blir inte lika "djup" betsad yta, men men ska tydligen inte se särkilt mycket skilland enligt färgaffären.
"Totesos" - kolla med någon färgaffär efter sådan bets, så slipper du slipa så mycket... tror den blir dyrare än vanlig bets, men det kan det kanske vara värt..?

Min fråga till Er som gjort detta innan, Har ni fått rådet att använda HÄFTGRUND till det som ska vitmålas?? Jag har börjat måla räcket/spaljen med grundfärg och sedan vanliga färgen.. Men blir lite osäker om det kommer att räcka. En kompis använde Häftgrund innan... Ska det verkligen vara nädvändigt kan man undra?

Hurvida man ska använda vattenbaserad eller oljebaserad, så använder jag vattenbaserad oljefärg... märke JOTUN. Den anväder jag till alla innomhus snickerier. Min färgaffär säger att den tom nästan är tåligare än oljefärgen, dessutom är den ju luktfri och enklare vid penselrengöring etc... Borde vara den färgen som "Bitte" skriver om i inlägget innan...

 
Har precis målat våran trappa helt vit. Blev jättesnyggt. Den var tidigare en lackad furu(?)trappa.

Inför målningen har jag gått över hela trappan med slipmaskin. Jag vet att du inte var sugen på att göra det, men det var inte så besvärligt som man kan tro. Jag slipade verkligen inte bort all lack. Däremot såg jag till att ytan ruggades upp. Därefter målade jag med golvfärgen Rustibus. Det verkar bli riktigt tåligt.
 
EN lackad trappa bör "ruggas" genom att slipa, allt måste inte bort, men det är inte bra om ytan är för blank. En sån slipming tar ett par timmar.

Linoljefärg blir bra, då du inte ska ha det som slityta håller det länge.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag tvättade av hela trappen med målartvätt nogrannt. Sedan grundade jag allt, även räcket. Sist målade jag med vanlig lack färg, antikvit. Blev 3 st strykningar. Trappstegen slipade jag av och betasde vita. Jobbigt med blev hur bra som hellst!!
 
Jag ska måla ett källargolv med 2-komp epoxifärg, eller ja, det är 2-komp epoxigrund sen 2-komp epoxi täckfärg. Lurar på om jag kan använda den även till min lackade furutrapp, någon som tror sig veta? /Olle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.