F falkn skrev:
Trisst situation. Inte för att vara sådan, men det är väl allmän kännedom att det är högre krav på finansieringen av en lantbruksfastighet? En snabb googling ger samma information hos alla stora banker. Hoppas det kan lösa sig för er. Dock tror jag inte att antalet kreditupplysningar påverkar era möjligheter så länge er kreditvärdighet är bra och det är väl inte heller Nordeas fel att ni sökt er till andra banker?

En reflektion som kanske inte är så kul att höra är att ni verkar tycka att alla andra bör informera er om alla delar av ett köp samt vad som är praxis i olika situationer. Till nästa gång kan det vara bra att själv ta reda på så mycket som möjligt innan och vara ordentligt påläst. Mäklarens uppgift är inte att guida er från visning till inflyttning utan han ska förmedla objektet och genomföra försäljningen på uppdrag av säljaren och till ett resultat som är så bra som möjligt för denne, inte för er.

Men du förstår väl att vi har sökt information och frågat bankerna? Läste du vad jag skrev? Du får gärna visa din googling. Vi har gjort det absolut yttersta för att samla information.

Vidare har väl mäklaren en skyldighet att informera om vad som gäller, eller? Han vill väl ha köpet genomförbart och inte en gång har han bett om att se lånelöfte eller dylikt.

Alla blir ju missnöjda här. Och jo, banken sa till oss specifikt att nu har ni för många upplysningar och det ser inte bra ut.

Vi har ekonomi att köpa med 15% handpenning inte 25. Det låter som att ni tror att vi bara budar hejvilt utan att ta reda på saker? Mina samtal mee banken finns inspelade, ska jag publicera dem här innan ni tror på mig?
 
Med din skogs- och lantbruksfastighet som säkerhet kan du oftast få bottenlån upp till 75 procent av värdet på skogs- och lantbruksfastigheter, mark och byggnader.

Handelsbankens sida

Finns även trådar här på Bygga Hus om detta
 
Claes Sörmland
Jag måste hålla med. Googlar man lantbruksfastighet och antingen kontantinsats eller bottenlån så ligger informationen där. Några toppträffar:

Länsförsäkringar:
Text om bottenlån upp till 75 procent av fastighetens värde med kontaktinformation.

Landshypotek bank:

En textutdrag om lånemöjligheter för jordbruks- eller skogsfastigheter, med upp till 75 procent av fastighetens värde.
Swedbank:

Informationsutdrag om villkor för bottenlån upp till 75% av värdet på skog- och lantbruksfastigheter.
Handelsbanken:

Text om bottenlån upp till 75% för skogs- och lantbruksfastigheter med information om kompletterande lån.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag måste hålla med. Googlar man lantbruksfastighet och antingen kontantinsats eller bottenlån så ligger informationen där. Några toppträffar:

Länsförsäkringar:
[bild]

Landshypotek bank:

[bild]
Swedbank:

[bild]
Handelsbanken:

[bild]
Ja det verkar vara så. "Köpa gård" "bolån gård" . Att det ska falla på teknikaliteter.. men när vi rintt swedbank och berättat att vi ska köpa gård har de inte nämnt något. Men absolut, vi har missat allt. Vi är dåliga. Tack för info.
 
Claes Sörmland
H harrythekatt skrev:
Ja det verkar vara så. "Köpa gård" "bolån gård" . Att det ska falla på teknikaliteter.. men när vi rintt swedbank och berättat att vi ska köpa gård har de inte nämnt något. Men absolut, vi har missat allt. Vi är dåliga. Tack för info.
Ingen kan allt och för varje år man lever inser man hur lite man vet och framförallt hur lite man visste när man var i de oövervinnerliga unga åren. På tal om de åren, jag var fullständigt tokig på banken för en 15 år sedan när de inte ville ge mig bolån för att villan hade fel typkod ("fritidshus"). Tidigare ägare hade helt enkelt omklassificerat det för att sänka fastighetsskatten. Man lär sig, vår biologi är nog upplagd så att vår hjärna tror att världen är till för oss och sen får vi åka på smäll efter smäll i verkligheten tills de flesta av oss börjar inse att så inte är fallet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
coconut
H harrythekatt skrev:
Men du förstår väl att vi har sökt information och frågat bankerna? Läste du vad jag skrev? Du får gärna visa din googling. Vi har gjort det absolut yttersta för att samla information.

Vidare har väl mäklaren en skyldighet att informera om vad som gäller, eller? Han vill väl ha köpet genomförbart och inte en gång har han bett om att se lånelöfte eller dylikt.

Alla blir ju missnöjda här. Och jo, banken sa till oss specifikt att nu har ni för många upplysningar och det ser inte bra ut.

Vi har ekonomi att köpa med 15% handpenning inte 25. Det låter som att ni tror att vi bara budar hejvilt utan att ta reda på saker? Mina samtal mee banken finns inspelade, ska jag publicera dem här innan ni tror på mig?
Gällande det här med kreditupplysningar så kan jag inflika att när vi skulle bygga hus, så tog vi kontakt med ett antal banker för att se vem som kunde erbjuda bäst lösning för oss. De var också på oss att vi hade många kreditupplysningar, men när vi förklarade att de alla rörde samma sak dvs att det inte var en massa krediter eller annat. Så var det ingen bank som på något sätt protesterade utan då blev inställningen att "då är det inget konstigt, vi förstår att ni vill jämföra".

Bara för att man har några extra kreditupplysningar på sig så är det inte på nått sätt kört med att låna pengar (om ekonomin ser bra ut enligt kreditupplysningen), så länge man kan förklara varför dessa kreditupplysningar har uppkommit. Har man däremot i samma veva som man undersöker möjligheter för bolån fått kreditupplysningar för t. ex billån, blancolån, avbetalning för en ny tv eller ett sms lån så är det klart att banken kommer dra öronen åt sig. Sen kan ju såklart vissa banker/handläggare vara mer känsliga än andra.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H harrythekatt skrev:
Ja det verkar vara så. "Köpa gård" "bolån gård" . Att det ska falla på teknikaliteter.. men när vi rintt swedbank och berättat att vi ska köpa gård har de inte nämnt något. Men absolut, vi har missat allt. Vi är dåliga. Tack för info.
Fast just "gård" är ju ett luddigt begrepp, jag skulle inte nödvändigtvis sätta likhetstecken mellan det och en lantbruksfastighet.
 
Fairlane
H harrythekatt skrev:
Vidare har väl mäklaren en skyldighet att informera om vad som gäller, eller? Han vill väl ha köpet genomförbart och inte en gång har han bett om att se lånelöfte eller dylikt.
Jag skulle säga att mäklaren har skyldighet att tala om hur en affär går till, inte hur mycket man får låna hos olika banker.
Lönelöfte är vanligt att man frågar om det finns, men ovanligt att man ber om att få se. Åtminstone har det varit så när jag varit involverad i budgivning. Den mäklare som vill se lånelöftet skulle jag som köpare bli misstänksam mot.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
När stod det egentligen klart att det är en lantbruksfastighet? Enligt trådstarten var inte avstyckningen klar och ingen fastighetskod bestämd, och TS skriver uteslutande om bostad och bolån. Låter som att alla utgått från att det rört sig om en vanlig småhusfastighet. Så kanske svårt att peka finger då.

Sen kan det vara bra att veta att en lantbruksfastighet inte har något formellt krav på kontantinsats som en bostad. Det är upp till bankens goda vilja (och riskbedömning) om man kan tänka sig att bevilja ett "topplån" ovanpå de 75 procenten.

Fast om man sen skall vara krass så känns det inte helt stabilt att affären faller på 240 000 kr. Finns det inga renoveringsbehov?
 
coconut coconut skrev:
Gällande det här med kreditupplysningar så kan jag inflika att när vi skulle bygga hus, så tog vi kontakt med ett antal banker för att se vem som kunde erbjuda bäst lösning för oss. De var också på oss att vi hade många kreditupplysningar, men när vi förklarade att de alla rörde samma sak dvs att det inte var en massa krediter eller annat. Så var det ingen bank som på något sätt protesterade utan då blev inställningen att "då är det inget konstigt, vi förstår att ni vill jämföra".

Bara för att man har några extra kreditupplysningar på sig så är det inte på nått sätt kört med att låna pengar (om ekonomin ser bra ut enligt kreditupplysningen), så länge man kan förklara varför dessa kreditupplysningar har uppkommit. Har man däremot i samma veva som man undersöker möjligheter för bolån fått kreditupplysningar för t. ex billån, blancolån, avbetalning för en ny tv eller ett sms lån så är det klart att banken kommer dra öronen åt sig. Sen kan ju såklart vissa banker/handläggare vara mer känsliga än andra.
Redan för 11 år sen när jag köpte större lägenhet råkade jag på detta. Då sa banken helt enkelt "Det enda som händer är att en automatisk lånelöftesansökan kanske inte går igenom. Men i dessa fall skickas ju din ansökan till en handl'äggare. När denna ser vad ansökningarna gäller så ser denne beloppen och ser att det rör sig om samma affär. Vilket gör att vi bortser från dessa".

Men har man samtidigt köpt mobil, lagt om billån. har nån konsumentkreditförfrågan. Då kommer varningsklockorna ringa.
Bankerna var VÄLDIGT noga med att de inte såg det som något negativt att man shoppat runt för bra ränta hos flera banker. "Det visar ju bara att du är medveten om ekonomi.
 
  • Gilla
coconut
  • Laddar…
F falkn skrev:
Trisst situation. Inte för att vara sådan, men det är väl allmän kännedom att det är högre krav på finansieringen av en lantbruksfastighet? En snabb googling ger samma information hos alla stora banker. Hoppas det kan lösa sig för er. Dock tror jag inte att antalet kreditupplysningar påverkar era möjligheter så länge er kreditvärdighet är bra och det är väl inte heller Nordeas fel att ni sökt er till andra banker?

En reflektion som kanske inte är så kul att höra är att ni verkar tycka att alla andra bör informera er om alla delar av ett köp samt vad som är praxis i olika situationer. Till nästa gång kan det vara bra att själv ta reda på så mycket som möjligt innan och vara ordentligt påläst. Mäklarens uppgift är inte att guida er från visning till inflyttning utan han ska förmedla objektet och genomföra försäljningen på uppdrag av säljaren och till ett resultat som är så bra som möjligt för denne, inte för er.
jag är nog nödbedd att hålla med.

Det verkar gå väldigt fort i alla dessa beslut och tankar. Mitt hussköpande började 2013 när jag kollade på första visningen. Jag köpte 2018...
Det är otroligt mycket att lära sig kring fastigheter och vad som gäller (Tack byggahus för alla råd som finns i forumtrådar). Dessutom ändrades lånevillkoren under denna period med amorteringskrav med mera så från en månad till en annan sjönk mitt lånelöfte med en miljon.

När man blir väldigt missnöjd med omvärlden är det bra att tänka på. "Du kan inte ändra andras beteende. Den enda du kan ändra på är dig själv"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.