Vi har sågat ut ett hål i ytterväggen och ska placera en dörr där istället för fönstret som suttit innan. Vi har en gammal dörrkarm för dubbeldörr och undrar lite hur vi bäst monterar den.

Väggen består av (inifrån och ut) massivt trä, spiktegel och puts. Vi funderar på att fästa karmen, tillsammans med kilar/distanser, i trädelen på väggen med rejäla skruv men hur gör vi bäst gällande tätning/isolering/fogning runt karmen? Vi har använt fogskum tidigare i andra delar av huset (dock ej i dörrkarm/fönsterkarm) från Byggmax och det har fungerat men jag är osäker här.

Ska vi använda vanlig mineralullsisolering och sedan täta med fog? Eller ska vi köra fog enbart? Vilken typ av fog ska vi använda? Önskar gärna fog som går till fogpistol för att enklare kunna styra flödet och mängden.

Tacksam för svar.
 
Är det en utomhus dörr?

Träkilar där man skruvar funkar bra. Jag själv försöker minimera användningen av fogskum av flera skäl (men några ställen känns det motiverat) - i en dörrkarm känns det onödigt. Själv använder jag lindrev från isolina. Ett putsat hus tycker jag man ska försöka putslaga så att man inte får någon synlig fog.
 
Japp, en utomhusdörr. En gammal altandörr som suttit i ett hus från 1920-talet.

Vi vill nog också putsa upp mot karm på utsidan. Hur gör vi det snyggast? Vi ska vi använda för underlag så att bruket fäster (blir ju ett litet utrymme då hålet är något större än karmen)? Det är idag spiktegel som putsen sitter fäst på i resten av huset. Ingen av oss har använt putsbruk tidigare så vi vet inte vilka verktyg vi behöver. Vi har kvar putsbruk sedan takläggarna fick laga fasaden tidigare i våras så rätt bruk tror jag vi har i alla fall.
 
Troligen kalkbruk, man får putsa tunna skikt, behövs nät eller vass som fästs/spikas i underlaget. Gamla putsen bör vara ruggad och väl fuktad och vissa grundar med tunnare bruk för ökat fäste. Har bara gjort mindre putsjobb på mitt eget hus så ska inte ge för ingående instruktioner. :) jag skulle sett till det var vindtätt med tex papp mot karmen utsida och skita i fog. Rör det sig efteråt kanske man kan lägga 0.5mm latexfog men troligen onödigt...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.