Hej!
För lite mindre än två år sen köpte vi vårat hus. Huset är byggt -37 och har en tillbyggd altan som byggdes -14. Nu till saken vi har upptäckt att när det regnar en längre period eller då det vräker ner ordentligt med regn så sipprar det in vatten mellan vägg och altantaket som i sin tur letar sig in till insidan av fönstret. Har varit och skrapat lite på färgen som är dit målad innan försäljning på fönsterbrädan och ser att den har börja ruttna under så misstänker att detta pågått ett tag. Det jag funderar över är om detta klassas som ett dolt fel? För det har ju inte gått att upptäcka förens det har regnat ordentligt och knappt då. Hur går jag bäst tillväga? Har försökt läsa mig till något bra men söker man på dolda fel så är det mest info till säljaren av huset och inte köparen. Hoppas på svar.
Mvh
 
Det är inget dolt fel i juridisk mening. Förmodligen kan felet ses från utsidan. Besiktigade ni taket innan tillträde?
 
Det första du bör ägna tid och kraft åt är snarare att täta mellan plåten som tätar mellan altantaket och husväggen.
Jag tror det är viktigare än att försöka hävda ett dolt fel på ett hus som är 81 år gammalt. Förövrigt så är skarven mellan altantak och yttervägg besiktningsbar utan att riva sönder något.
 
  • Gilla
OTGI och 3 till
  • Laddar…
skall börja med att säga att jag tror möjligheten att få det till dolt fel är väldigt liten.

Men första steget är att få ett besktningsutlåtande på exakt vad som är fel, och en kostnadsuppskattning för åtgärd. Du behöver meddela säljaren och låta säljaren undersöka, innan åtgärd.

Här någonstans bör du blanda in en advokat.

Oftast kan man se att anslutningen inte är korrekt utförd (mycket vanligt fel), därmed hamnar det på din undersökningsplikt. Just för att det är ett så vanligt fel är det också möjligt att anslutningen räknas som riskkonstruktion, då är det nästan omöjligt att få det till dolt fel.

Om det nu ändå klassas som dolt fel, så är felet troligen för ”billigt”, i förhållande till vad huset kostade. Det går inte att avgöra om huset skulle gått för lägre pris om felet vorekänt vid köpet.
 
  • Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det första du bör ägna tid och kraft åt är snarare att täta mellan plåten som tätar mellan altantaket och husväggen.
Jag tror det är viktigare än att försöka hävda ett dolt fel på ett hus som är 81 år gammalt. Förövrigt så är skarven mellan altantak och yttervägg besiktningsbar utan att riva sönder något.
Åldern på huset spelar inte in i detta fallet.
Menar du att man ska stå och spruta vatten på tak när man besiktigar hus?
 
Nej men du kan så klart ta en stege och inspektera hur plåten är ansluten till fasaden
 
  • Gilla
MatCan
  • Laddar…
S
T twoody skrev:
Åldern på huset spelar inte in i detta fallet.
Menar du att man ska stå och spruta vatten på tak när man besiktigar hus?
Jag tror han menar att man ska besikta det man köper :O
 
Om man kan bevisa att säljaren målat över en rutten bräda just innan försäljningen så är detta ett klassiskt dolt fel. Säljaren har ansvar i 10 år. En klok och ärlig säljare informerar om dolda fel för då slipper man ansvar. Ta kontakt med säljaren och informera om att du upptäkt ett dolt fel och att du vill ha det åtgärdat. Kräv att det skall vara professionellt utfört. Funkade för mig, fick huset dränerat. Dock hög risk att han vägrar, han har ju redan visat tecken till oärlighet om det du skriver stämmer. Hur vet du att det var nymålat innan försäljning? För vet du inte det så är det ett förväntat fel i ett gammalt hus och inget dolt fel.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Om man kan bevisa att säljaren målat över en rutten bräda just innan försäljningen så är detta ett klassiskt dolt fel. Säljaren har ansvar i 10 år. En klok och ärlig säljare informerar om dolda fel för då slipper man ansvar. Ta kontakt med säljaren och informera om att du upptäkt ett dolt fel och att du vill ha det åtgärdat. Kräv att det skall vara professionellt utfört. Funkade för mig, fick huset dränerat. Dock hög risk att han vägrar, han har ju redan visat tecken till oärlighet om det du skriver stämmer. Hur vet du att det var nymålat innan försäljning? För vet du inte det så är det ett förväntat fel i ett gammalt hus och inget dolt fel.
Helt fel. Finns ju inget som hindrar att måla över en rutten bräda.
 
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
F falkn skrev:
Helt fel. Finns ju inget som hindrar att måla över en rutten bräda.
Om du målar över en rutten bräda och sen säljer huset utan att säga något så är det ett dolt fel. Det är inte bara så att du inte informerar köparen om ett fel du försöker dölja det. I en juridisk process kommer du förlora.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Jag arbetar som skadeutredare och hamnar ibland i Dolda fel-tvister. Tänk på vad det kostar att åtgärda skadan och väg det mot att anlita besiktningsman och advokat. Det bör röra sig om minst några hundratusen för att det ska vara lönt att dra igång en juridisk tvist.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Men ni kan alltid höra med säljaren. Det är möjligt att de ställer upp på att bekosta en åtgärd också om ni har tur.
 
  • Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
Dolt fel är det knappast, bristen borde nog kunnat upptäckas vid er undersökning före köp. Sedan är åtgärdskostnaden troligen för låg för ersättning. Det kan bli en dyr affär att starta en konflikt. Om ni anlitade ett besiktningsföretag så kan ni vända er dit med en fråga varför detta problem inte noterades. Vilket som är det bäst att åtgärda problemet för ef del
 
  • Gilla
Herr_Per
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Om du målar över en rutten bräda och sen säljer huset utan att säga något så är det ett dolt fel. Det är inte bara så att du inte informerar köparen om ett fel du försöker dölja det. I en juridisk process kommer du förlora.
Nej. I detta fallet är felet att det läcker på taket. Felet blir inte mer eller mindre dolt för att du målar om resultatet av läckaget.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F falkn skrev:
Nej. I detta fallet är felet att det läcker på taket. Felet blir inte mer eller mindre dolt för att du målar om resultatet av läckaget.
Som sagt: Jag jobbar med att utreda Dolda fel och det där kan mycket väl vara ett dolt fel. Det beror helt på hur det ser ut när man besiktar. Du ska inte vara så tvärsäker.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.