Nu är det kanske läge att flagga för en riktig nybörjarfråga men jag är lite nyfiken på hur man får till det.

Har provat att få ihop MDF-skiva till en låda och har inte riktigt fått till det. Man ser ju folk bygga allt möjligt av MDF så jag vet att det ska gå men jag får inte till det. Har provat att limma, spika, skruva och plugga men det är ett djävulskap att spricka trots förborrning och varsamt handlag.

Skivan jag har här hemma är 19 mm och enklaste möjliga konstruktionen, en låda med två mellanväggar så det är ju simpelt skulle man tycka. Håller det om man bara limmar och på med knektar under torktiden? Lådan ska vara till en källsorteringstjofaderittan i köket.

Ritade upp lite snabbt:

K%C3%A4llsortering.jpg
 
Jag har upplevt samma problem.

Det finns speciella skruvar för att minimera risken för sprickor i MDF. Jag har köpt dessa men har inte provat dom ännu.

Tidigare har jag använt mig av en tving som jag har placerat där skruven ska in. Denna metod fungerar i ca 90% av fallen.
 
Får prova att sätta en tving när jag skruvar och se om det hjälper, tack för tipset!

Annars kanske det är läge att skaffa sig en lamellfräs, känns som att det skulle vara smidigt till MDF.
 
Wendigo skrev:
...Håller det om man bara limmar och på med knektar under torktiden?...
MDF är ett bra material att jobba med, men har två svårigheter:
  1. Det är byggt i skikt, och kan därför spricka när man skruvar in från sidan, vilket gör en sådan skruv klen
  2. Den sågade sidan är porösare än det översta skiktet som är rejält behandlat. Så du limmar en sugande yta mot en icke sugande yta. Ytan som limmas är bara precis kantens storlek, och mot det kraftigt behandlade toppskicktet av MDFen
Din konstruktion går att göra genom att limma, men det finns många typer av förbindningsmetoder som går ut på att få en sådan limning starkare i trä, och de lämpar sig här med.

Om vi börjar med att skruva, istället för att i ena biten skruva in från sidan "mellan lagren" i MDF, sätt en liten träbit inanför varje skarv. Då kan du skruva in genom MDFens lager från båda sidorna i träbiten.

När det gäller att limma har jag gjort många konstruktioner i MDF som litar på att limmet håller. Men precis som i trä har jag förstärkt limningen genom att göra någon typ av tapp (direkt i MDFen eller lös typ Domino eller rundstav). Båda förlitar sig på förmågan att limma i MDF, men ökar totala ytan som limmas, samt undviker att enbart lita på lim mot toppskiktet i MDFen.

--- Mats ---
 
Jag personligen tycker att 19 mm är väl mycket blir väldigt tungt och mer än behövligt för att konstruktionen skall hålla. Men om det är det du har så blir det perfekt.
Jag har aldrig haft problem vid limning i mdf så jag har funderat en stund på vad jag gör som tydligen andra som har problem gör och det ända jag kan komma på är att jag har en bra klinga i min såg som gör väldigt fina snitt. Men om man tex har festols 48 tänders klinga i sänksågen så bör det räcka om man inte matar för fort. Så klingan kan inte vara hela sanningen något annat kan jag inte komma på skulle vara att sågsnittet inte är rakt sågat utan klingan vobblar så det blir en randig yta gör att limfogen inte limmar på hela ytan men det tror jag inte på. För lite lim nä det tror jag inte heller på.

Du skriver "har inte riktigt fått till det" kan du försöka beskriva vad det är du inte får till så kan vi kloka byggahusare för söka bena ut det.

Den konstruktionen du har ritat håller utan problem att bara limma, som bengt redan påpekat och så skulle jag ha gjort.

Pär
 
S
förborrar du?
gör det fast eventuella skruv är självborrande.
limma och plugga brukar funka eller kexa
 
Jag har också funderat lite på detta då jag gjort en hel del saker där jag limmat mdf. Jag brukar använda några träpluggar för att få det lite stabilare i sidled, men jag har aldrig upplevt att limfogen inte håller. Det mesta jag gjort har jag sågat med en grön bosch cirkel med standardklinga, så jag tror inte att det ställs så stora krav där heller, mer än att som pär säger sågningen är jämn.
Däremot har jag upplevt väldigt stor skillnad på olika mdf i hur benägen den är att skikta sig och även i hur hårt ytskiktet är. De senaste gångerna har jag köpt MDF på hornbach och har inte upplevty den som så väldigt skiktningsbenägen. Den har inte heller det där blanka ytskiktet som en del mdf har.

Är snittytan jämn skulle jag satt några pluggar och limmat och räknat med att det funkade. Det borde inte vara några problem.
TS funderade på att skaffa en lamellfräs. Den gör ju egentligen samma sak som mina pluggar, med en större limyta.
Finns det tillgång till en vanlig fräs kan man ju fräsa en not i vilken bitarna passar och limma dom där i. Då slipper man ju problemet med att limma mot det hårdare ytskiktet.
 
Som pyro var inne på så är det faktiskt skillnad på mdf och mdf. Det som kanske oftast märks är att det finns ljus och mörk mdf det beror på att man använder barr eller lövträ, olika bindemedel, vissa är mera kompakta andra lite mjukare visa har en yta som blir alldeles frasiga av limspill vissa suger grundfärg som en tvättsvamp andra är betydlig bättre osv. Sen finns det även special mdf som är fukt tåligare, brandklassade, högre densitet, osv. Sen finns även hdf i olika utförande.

Men inget av ovanstående har större betydelse för hemmasnickaren utan i industrin där man kan känna några ören/kronor per produkt.

Pär
 
Det jag har gjort i Mdf har jag bara skruvat ihop. Billigt och bra med spånskiveskruv och förborrning. Vill man går det ju att dra på en sträng lim. Borra mitt i och rakt, så blir det bra.
 
Om ni använder skruv för att skriva in i kortsidan av en 19 mm mdf. Hur mycket brukar ni förborra, i relation till skriven? Säg att jag har en 5 mm träskruv. Är 3 mm förborrning rimligt då?
 
Hur mycket du måste förborra avgörs av hur tjock skruvens kärna är, det är den som måste få plats i borrhålet. Du får helt enkelt mäta kärnan med ett skjutmått.
Ett annat problem är att skruvar med försänkt skalle fungerar som en kil och spräcker mdf:en om man skruvar i en kant; även då man försänker innan är det väldigt känsligt hur hårt/djupt man kan dra.

Försöker själv göra konstruktioner i mdf som enbart limmas, håller oftast väl så bra. Behövs skruv finns specialskruv men jag kör oftast gipsskruv som har smal kärna och stora gängor, drar dem nästan ända in med maskin och tar de sista millimetrarna för hand.

//Ronnie
 
  • Gilla
Fillefire
  • Laddar…
MDF som enbart limmas är vad som känns bäst för mig med.

Men inte bara lim i skarven, utan någon typ av förbindningselement som försänks i de båda material som sammanfogas. Rund träbit, festool Domino-bit, ...

När jag mäter kärnan med skjutmått tar jag ett borr som är mindre än kärnan. får inte vara mycket mindre, så du vill ha borr i 0.5 mm steg.

--- Mats ---
 
  • Gilla
Fillefire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.