Hej,
Det gällde gammal skjutdörr som behöver renoveras nu när vi fixar alla dörrarna denna sommar...
Har letat efter lösningar till hur man ska kunna ta loss den, men fick till slut göra det på egen hand. Tänkte dela med mig lite! (y)
Målsättning: Ta bort och renovera gammal skjutdörr i hus byggt 1938. Sätta tillbaka dörren igen.

Det gick ganska bra när jag väl kommit igång. Försökte räkna ut hur de hade gjort och det visade sig vara väldigt rakt på. (Ursäkta att jag inte har rätt namn på alla detaljer, men det går väl att förstå i alla fall). Problemet är att väggdetaljer byggts efter att skjutdörren kommit på plats.
Det betyder att "väggen" måste bort för att komma åt dörren. :ok:

Utgångsläge:
Skjutdörr hänger (dvs står inte på golvet) i längsgående glidskena. Det går inte att komma åt utan att riva halva dörren, verkar det som.

JAGGJORDESÅHÄR:
1. Kolla åt vilket håll som glidskenan vetter, dvs om öppningen är inåt rummet så är det åt det hållet som dörren kommer att hakas av.
Bild på öppen gammal skjutdörr i hus från 1938 före renovering, synlig glidskena ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Ta bort fodret (på den sidan). I mitt fall var fodret skruvat i regeln. (Bara det gjorde att jag reagerade, för allting är spikat annars.) Fodret lossnade efter två skruvar och regeln blottades. (Det tog ett tag att blottlägga skruven och även spåret för att kunna skruva.
3. Regeln var ännu enklare, för det var bara att lyfta av. Den satt endast inkilad på plats. Ingen spik/skruv.
Därmed var glidskenan synlig och nästa problem uppstod. Hur haka av dörren?
Visa bilaga 423554 Skadad del av en gammal skjutdörrs mekanism med synlig träregel och borttaget fodret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Ta bort svart bleck som blottlägger en skruv som skruvas ur. Dörren hänger nu endast i ett rund ogängad bult (sprint?). Man ska inte ge sig på att börja skruva på den stora vertikala bulten för att få loss den :worried: Den styr endast dörrhöjden över golvet.
Gammal skjutdörrsmekanism med glidskena och delar före renovering i ett hus från 1938.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla skjutdörrsbeslag i mässing monterade på en träskena, före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5. Nu är det bara att haka av dörren och i mitt fall fick jag dra ut den ur hålet genom att lirka ordentlig, för dörren var mycket längre än dörröppning :sweat:.

Nu börjar renoveringen. Det tar dock minst 1-2 veckor innan jag har några mer bilder att visa.
Vi får se om jag lyckas få tillbaka dörren på plats. Jag kommer också passa på att försöka renovera "skjutmekanismen"/olja kullagren kanske. Tips?

Bild före renovering:
Gammal vit skjutdörr med skador i behov av renovering, med synlig glidskena överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälsningar / Johan S
Funkishus från 1938. Vi har gjort allt!:oops:
 
  • Gilla
Fredrik Neiderud och 3 till
  • Laddar…
Vi har en skjutdörr med samma upphängningsanordning (misstänker jag). Vill renovera den o inreda en toalett i utrymmet innanför. Tänkte också försöka smörja på nåt sätt för att få den att glida bättre. Det verkar saknas en skena längst ner som den kan åka i. Har du en sådan på din? Jätteintressant att se dina bilder!!
 
M Mihg skrev:
Vi har en skjutdörr med samma upphängningsanordning (misstänker jag). Vill renovera den o inreda en toalett i utrymmet innanför. Tänkte också försöka smörja på nåt sätt för att få den att glida bättre. Det verkar saknas en skena längst ner som den kan åka i. Har du en sådan på din? Jätteintressant att se dina bilder!!
Hej,
Jag har kullager ovanför och under "skenan i mitten". När jag tagit bort dörren kunde man skjuta skenan och testa kulorna. Jag försökte ta bort så mycket jag kunde av skräp och avlagringar runt kulorna. Vissa kulor snurrade inte så fritt som de kanske gjorde 1938...
Därefter 5-56 och kullagerfett (jag hoppas den kombinationen funkar). Det verkade ha gjort susen. Det svåra var att får dörren "avvägd" med de två skruvarna så att dörren hängde rakt, löpte fint hela vägen och samtidigt var så nära golvet som möjligt. det var bara att skruva och prova, skruva lite till och prova etc. När allt var klart låste jag med den under muttern.
Har fortfarande fodret öppet för att testa några dagar. / Johan
 
Cristar Cristar skrev:
Hej,
Jag har kullager ovanför och under "skenan i mitten". När jag tagit bort dörren kunde man skjuta skenan och testa kulorna. Jag försökte ta bort så mycket jag kunde av skräp och avlagringar runt kulorna. Vissa kulor snurrade inte så fritt som de kanske gjorde 1938...
Därefter 5-56 och kullagerfett (jag hoppas den kombinationen funkar). Det verkade ha gjort susen. Det svåra var att får dörren "avvägd" med de två skruvarna så att dörren hängde rakt, löpte fint hela vägen och samtidigt var så nära golvet som möjligt. det var bara att skruva och prova, skruva lite till och prova etc. När allt var klart låste jag med den under muttern.
Har fortfarande fodret öppet för att testa några dagar. / Johan
Har du lust att lägga ut en bild på den nedre skenan?
 
M Mihg skrev:
Har du lust att lägga ut en bild på den nedre skenan?
Hej,
Nedre skenan? Jag har ingen nedre skena under dörren. Osäker på vad som menas. Det funkar inte med någon metalldel på golvet i en dörr som man passerar igenom hela tiden, den måste hänga.

Skjutdörren hänger i skenorna ovanför, se bild. På golvet finns endast en liten styrdel, men inne i väggen.
På bilden syns upphängningen med en metallprofil (1) som sitter fast i väggen och en glidskena (2) med ytterligare en glidskena (3) som dörren hänger i .
Man styr dörrens höjd med bult (4) och låser med låsmutter under när det är klart. (Observera att man kan skjuta dörren något lite i sidled så att den inte slår i väggarna innan man drar fast bulten med låsmuttern.
Jag hade problem med att rikta dörren till rätt höjd och samtidigt få den lodrätt mot dörröppningen. Jag vill att den ansluter väl vid stängning utan att den samtidigt släpar i golvet/tröskeln.
Hoppas detta förklarar funktionen.

Med vänlig hälsning / Johan


Detaljbild av upphängning för en skjutdörr med skenor och justerbult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Cristar Cristar skrev:
Hej,
Nedre skenan? Jag har ingen nedre skena under dörren. Osäker på vad som menas. Det funkar inte med någon metalldel på golvet i en dörr som man passerar igenom hela tiden, den måste hänga.

Skjutdörren hänger i skenorna ovanför, se bild. På golvet finns endast en liten styrdel, men inne i väggen.
På bilden syns upphängningen med en metallprofil (1) som sitter fast i väggen och en glidskena (2) med ytterligare en glidskena (3) som dörren hänger i .
Man styr dörrens höjd med bult (4) och låser med låsmutter under när det är klart. (Observera att man kan skjuta dörren något lite i sidled så att den inte slår i väggarna innan man drar fast bulten med låsmuttern.
Jag hade problem med att rikta dörren till rätt höjd och samtidigt få den lodrätt mot dörröppningen. Jag vill att den ansluter väl vid stängning utan att den samtidigt släpar i golvet/tröskeln.
Hoppas detta förklarar funktionen.

Med vänlig hälsning / Johan


[bild]
Aha! Då förstår jag. Det ska alltså inte vara nån skena på golvet, utan dörren ska bara hänga. Bra info, tack!
 
Fantastiskt bra att hitta den här tråden!
Tack @Cristar!!

Vi har också ett hus från 1938 med exakt samma konstruktion och jag trodde inte det gick att ta ner dörren utan att riva mycket mer av väggen. Nu vet jag, tack!

Tidigare ägare har tyvärr sågat av dörrbladet hos oss när dom la in ett nytt golv (ovanpå det befintliga).
Vi har nu rivit ut det nyare golvet, med resultatet att dörren blir för kort. Kändes smått hopplöst att åtgärda på plats, men nu vet jag hur man kan få ner dörren! :)

Återstår att fundera på hur jag snyggar till dörrbladet...
 
  • En sågad nedre del av en vit dörr ovanför ett gammalt trägolv som visar en glipa där golvet tidigare täckts av ett annat lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.