A
Det är en 100 år gammal lada med stickspån och eternit. Det är tätt och i bra skick så vill helst inte röra det.
 
optimum
Eller varför inte ett platt tak som garage ibland har?
 
mowatom skrev:
Det är en 100 år gammal lada med stickspån och eternit. Det är tätt och i bra skick så vill helst inte röra det.
Då förstår jag. Det river man inte i onödan. Det finns risk med för liten luftspalt såvida du inte vill offra takhöjd. Det finns cellosa som har hygroskopiska egenskaper. Väljer du ändå oorganisk isolering så skulle jag isolerat med max 15 cm och en luftspalt på 10 ovanför.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Rickard.
Vad baserar du dom tjocklekarna på? I mina öron låter det bara som ett konstigt förslag.

25mm luftning är lite som ett generellt minimum (vet inte om det finns dokumenterat någonstans) på luftning men 45mm är bättre och ofta mer logiskt/enklare att bygga. Korta pulpettak klarar sig ofta bra med bara luftning i takfoten men det är aldrig fel om det går att ha ventilation igenom.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vad baserar du dom tjocklekarna på? I mina öron låter det bara som ett konstigt förslag.

25mm luftning är lite som ett generellt minimum (vet inte om det finns dokumenterat någonstans) på luftning men 45mm är bättre och ofta mer logiskt/enklare att bygga. Korta pulpettak klarar sig ofta bra med bara luftning i takfoten men det är aldrig fel om det går att ha ventilation igenom.
25mm är minimum. Hur stor luftspalten kan vara bestäms av många parametrar. Man vill inte heller ha en luftspalt som blir nedkyld för då flyttar du kondenspunkten åt fel håll. Ju bättre ventilation desto större förmåga att transportera bort fukt. Med lite mindre isolering i taket så kommer det bli ett visst värmeutsläpp. Då kan du även ha en en lite större luftspalt. Med snö som kommer ligga kvar emellanåt så vill man kunna få bort fukten.
 
Rickard.
Cellulosa, diffusionsöppet och hydroskopisk är tre favoritord här på forumet som gärna helt utan grundkunskaper slängs in här och där som någon magiskt lösning. Gärna tillsammans med ordet "andas"
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Cellulosa, diffusionsöppet och hydroskopisk är tre favoritord här på forumet som gärna helt utan grundkunskaper slängs in här och där som någon magiskt lösning. Gärna tillsammans med ordet "andas"
Ja och min uppfattning är att det problemet ökar. Kunskaperna i fuktmekanik bygger på fantasier och känslor.
 
A
Mina kunskaper är begränsade, då jag är inredningssnickare. Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Cellulosa, diffusionsöppet och hydroskopisk är tre favoritord här på forumet som gärna helt utan grundkunskaper slängs in här och där som någon magiskt lösning. Gärna tillsammans med ordet "andas"
Jag har cellulosa på landet där huset bygger på självdrag. Har 20 cm i taket och kontrollmätt över två år nu och det finns inte tendens till hög rfhalt. Det funkar bra trots att ingen plast finns inblandad. Problematiken som kan uppstå med att skapa ångspärrar grundar sig i botten av undermålig ventilation. Kan man säkerställa en god ventilation med bra luftombyte utan kallras så är oorganiskt lättare och framförallt billigare att bygga med. Men ett hus/stuga som mått bra att vara på ett visst sätt tror jag i allafall att man inte skall göra för stora förändringar med.
 
Rickard.
Hmm okej? Vi har en 40+årig fjällsstuga med glasullsisolering helt utan någon sorts ångspärr. Att det fungerar bevisar dock absolut ingenting och det betyder inte att det är en bra konstruktion som jag går runt och rekommenderar till folk.

Med det sagt så menar jag absolut inte att cellulosa är ett dåligt material för det är det bara inte. Men det är inte heller ett mirakelmaterial som är bäst och löser allt ;)
 
Redigerat:
Silver78 Silver78 skrev:
Jag har cellulosa på landet där huset bygger på självdrag. Har 20 cm i taket och kontrollmätt över två år nu och det finns inte tendens till hög rfhalt. Det funkar bra trots att ingen plast finns inblandad. Problematiken som kan uppstå med att skapa ångspärrar grundar sig i botten av undermålig ventilation. Kan man säkerställa en god ventilation med bra luftombyte utan kallras så är oorganiskt lättare och framförallt billigare att bygga med. Men ett hus/stuga som mått bra att vara på ett visst sätt tror jag i allafall att man inte skall göra för stora förändringar med.
Med så lite isolering är det låg risk eftersom även den kalla sidan hålls relativt varm. Sen är det ju anektdotisk bevisföring. Ångspärr och ventilation har inga starka samband, ångtrycket uppstår i huvudsak på grund av temperaturdifferensen.

Nu var det tal om nybygge här och TS bör få rekommendationer därefter.
 
W witten skrev:
Med så lite isolering är det låg risk eftersom även den kalla sidan hålls relativt varm. Sen är det ju anektdotisk bevisföring. Ångspärr och ventilation har inga starka samband, ångtrycket uppstår i huvudsak på grund av temperaturdifferensen.

Nu var det tal om nybygge här och TS bör få rekommendationer därefter.
När det kommer till kallutrymmen så finns det ingen "rätt" lösning. En ny fristående byggnad kan man bygga efter de alla nya sätten som finns. Nu hamnar denna nära en annan byggnad som är konstruerad på ett annat sätt och dessutom med pulpettak. Jag skulle börja med lite isolering och mäta mig fram.
 
A
Ok, många olika tankar! Nu har jag iaf byggt en "innertak" och flyttat ned isoleringen från pulpetbalkarna till det. Då får jag ett utrymme ovan isoleringen till råspont om ca 100mm vid takfoten, och ca 400mm vid högsta. Så hur ska jag göra nu? Ska det ventileras vid takfot, gavel till gavel, inte alls eller vad?

Mvh Tomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.