Vi har tagit bort innerväggen i vår kolonistuga fr 60 talet, det fanns lite fläckar av svartmögel på en del brädor inget konstigt, men så fanns det vissa brädor som var helt svarta, de är inte målade och man blir svart om fingrarna när man tar på dem ungefär som sot.

Frågan är om detta också mögel? Eller vad är det?
 
  • Innervägg med brädor i en kolonistuga, vissa med svartmögel och andra kolsvarta och sotiga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såvitt jag kan se på bilden så är det endast dessa två brädor som är svarta. Inte en fläck på brädor/reglar bredvid.
Hade det varit en fuktskada i väggen som orsakat mögel så borde det vara en diffus mögelgräns eftersom fukten bör ha spridit sig på det sättet. Nu kan man kanske tänka sig att enbart dessa brädor blivit rejält genomfuktade, och kanske fanns det ingen isolering(?), men det förefaller ändå inte rimligt.
Det tyder på att dessa brädor var svarta när de sattes upp. Huruvida det är mögel eller sot eller ngt annat går inte att bedöma. Jag har aldrig stött på en massiv mögelhärd där det är helt svart så kan inte avgöra om mögel färgar av sig på samma sätt som sot. Sot brukar dock ha en distinkt lukt. Huruvida den helt kan försvinna på 50-60 år vet jag inte.
 
Tack för svaret! Ja det tyckte vi också, tänkte bara höra om ngn hade sett ngt liknande ang mögel vi är husnoviser. Vi har även funderat lite och kanske de helt enkelt är målade med svart slamfärg har läst att den blir pulvrig när den blir äldre.
 
Staffans2000
Är de rötskadade?

Staffan
 
Hej, Träet är hårt så nej, de bräder som inte är svarta har lite synligt svartmögel på sig som vi sprutade mögelbort på. Men mögel brukar väl inte se ut så här på bara enskilda plankor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.