Hej,

Vi har precis gjutit plattan till vårt hus, vi skall ha grangolv i nästan hela undervåningen där vi också har vattenburen golvvärme.
Jag har nästan tagit ett beslut om att lägga dubbla skivor plywood för att på ett enkelt och bra sätt att skruva grangolvet i sedan.
Jag är väl medveten om att systemet blir "trögt" med sina nästan 55 mm trä som värmen skall igenom.

Nu till min fråga, hur gör man med diffussionsspärren om man skall limma dit första lagret med plywood?

Tack tack så länge
// repseJ
 
Plasten skall alltid vara mot betongen. Du kan därmed inte limma plywooden mot betongen.
 
Jag förstår det, men hur får jag lämpligast fast första lagret plyfa mot betongen?

:worried:
 
Varför dubbla lager plywood?! Jag la plast, lumppapp, 15mm plyfa ,lumppapp och 22mm furugolv. Plyfan ligger flytande. I efterhand kommit på att det hade varit bra att fästa plyfan med några skruv i plattan. Vintertid gnisslar golvet lite som ligger över skarvarna på plyfan. I övrigt funkar det bra!
 
S swirve skrev:
Varför dubbla lager plywood?! Jag la plast, lumppapp, 15mm plyfa ,lumppapp och 22mm furugolv. Plyfan ligger flytande. I efterhand kommit på att det hade varit bra att fästa plyfan med några skruv i plattan. Vintertid gnisslar golvet lite som ligger över skarvarna på plyfan. I övrigt funkar det bra!
Är mest för att ytorna är så stora, och vi vill verkligen INTE ha gnissel...

Vad skruvade du golvet med? Hur långa skruv?
 
Nä, det är väl största missen jag gjorde i vår utbyggnad... Så se till att fästa skivorna! Fundera också på var gång-stråken kommer vara och undvik skarvar där! Det är alltså skarvar som ligger i samma riktning som golvet som gnisslar lite grann.
Golvet är skruvat med essves golvskruv, de korta!
 
R repsej skrev:
Är mest för att ytorna är så stora, och vi vill verkligen INTE ha gnissel...

Vad skruvade du golvet med? Hur långa skruv?
Hyr en bultpistol och skjut fast dom. Mitt tips är Hilti bx3 så slipper du krut eller gas.
 
Sorry för att jag väcker liv i en gammal tråd, men jag funderar på samma sak.... hur man ska fästa plywoodskivorna i betongen...

som ni säger kan man ju skruva eller skjuta fast med bultpistol, men då sticker man väl likväl hål i plasten under, förlorar denna inte sin funktion då? Betongplattan är visserligen isolerad under, men alla riktlinjer säger ändå att man måste ha plast mellan platta och trägolv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.