Hej! Nybörjare på forumet som insett hur många goda råd som ges här.

Vi bor i ett radhus från 80-talet och funderar på att flytta köket. Nedan syns (rödmarkerat) var vi tänkt placera köket i så fall. Själva köket är det inga problem att få plats med, inte heller att flytta ventilation och stammar - men frågan är om det blir bra?

Tanken är att det som nu är vardagsrum skulle fungera som en sorts storstuga, med matbord och soffa, där vi umgås i familjen och med gäster. TV:n har vi på annat håll så den behöver inte få plats i rummet, men jag tänker att det kanske blir en obekväm planlösning?

Som ni kanske ser så ligger hallen i vinkel mot vardagsrummet, och därifrån ser man genom den öppna trappan in i vardagsrummet. Det gör att det blir ljust och fint, men kanske också att det blir lite naket att ställa soffan i linje med trappan (vilket känns som dess naturliga plats) Planritning av ett radhus med rödmarkerad yta för det föreslagna köksområdet, intill vardagsrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett radhus med rödmarkerad yta för det föreslagna köksområdet, intill vardagsrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
? Ett alternativ är ju därför också att bygga in trappan, för att därmed sluta vardagsrummet mer.

En annan farhåga är att vi bygger in oss i en enda tänkbar möblering, där det är svårt att ställa matbordet på något annat sätt än mitt i rummet (i köksdelen).

Vad tror ni? Jag tar tacksamt emot alla synpunkter! Kan tillägga att det aktuella rummet ligger åt sydost, och att fönstren sitter lågt vilket gör att det inte är aktuellt att sätta köket mot den ytterväggen.
 
Det blir snorbra, köket är husets hjärta. Trevligt också med utgång till altan, där bygger ni ett uterum sedan :)
 
  • Gilla
Hemmakväll
  • Laddar…
BirgitS
Om jag ser och räknar rätt så är vardagsrummet 20 kvm och jag tycker det är för lite för att kombinera kök, matplats och soffgrupp med plats för gäster.

Jag rekommenderar att du använder något program där det är lätt att testa att ställa ut möbler för att se hur det blir. Själv har jag använt Sweet Home 3D som är ett datorprogram men det finns liknande program för surfplattor.
 
  • Gilla
Hemmakväll
  • Laddar…
Själva köket tror jag bli kanon. Är dock lite tveksam till om du får till en bra placering av soffan och soffbord. Jag tror inte heller att det blir bra att bygga in trappan då ni riskerar att tappa mycket ljus i hallen.
 
  • Gilla
Hemmakväll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.