Hej! Jag har varit i kontakt med en del takläggare i Halmstad. Fått en del tips. En del berättar att vissa fuskar, vissa har varit i rättslig tvist och att vissa är tok för dyra. Någon som kan rekommendera bra takläggare i Halmstad eller närområdet. Taket är på ca 300 kvm där kuperna ska kläs in i plåt. Resten ska vara i betongpannor. Det är mycket ränndalar på huset. Den gamla råsponten ska bort, ny papp så klart, bärläkt samt ströläkt. Nya avvattnings system. Helt nytt tak med andra ord. Tacksam för bra tips.
 
H
P Puffan skrev:
Hej! Jag har varit i kontakt med en del takläggare i Halmstad. Fått en del tips. En del berättar att vissa fuskar, vissa har varit i rättslig tvist och att vissa är tok för dyra. Någon som kan rekommendera bra takläggare i Halmstad eller närområdet. Taket är på ca 300 kvm där kuperna ska kläs in i plåt. Resten ska vara i betongpannor. Det är mycket ränndalar på huset. Den gamla råsponten ska bort, ny papp så klart, bärläkt samt ströläkt. Nya avvattnings system. Helt nytt tak med andra ord. Tacksam för bra tips.
Kontakta Mataki, https://mataki.se/ ring dem och kolla vilka takläggare som är certifierade. De har också väldigt bra och långa garantier.
Nu var det ju betongplattor du ville ha såg jag nu. Men ring dem iallafall för de certifierade takläggarna kanske lägger betongpannor också, om inte så känner de säkert någon om är duktig och seriös.
 
H HEM2121 skrev:
Kontakta Mataki, [länk] ring dem och kolla vilka takläggare som är certifierade. De har också väldigt bra och långa garantier.
Nu var det ju betongplattor du ville ha såg jag nu. Men ring dem iallafall för de certifierade takläggarna kanske lägger betongpannor också, om inte så känner de säkert någon om är duktig och seriös.
Tyärr är det mest papp de lägger.
 
H
P Puffan skrev:
Tyärr är det mest papp de lägger.
Ja, det vet jag, därför hänvisade jag också till deras certifierade takläggare, kanske lägger de också pannor och/eller vet de vilka hantverkare som är duktiga på att lägga takpannor.
 
https://www.jostak.se/ lägger både betongpannor och plåttak, men inga allt-i-allo gubbar, utan varje sak görs av yrkesmän som kan sitt arbete. De lade om mitt tak för några år sedan med nytt betongtak, plåtarbete skorsten och rännor och jag blev mycket nöjd med resultatet.
 
thomas33 thomas33 skrev:
[länk] lägger både betongpannor och plåttak, men inga allt-i-allo gubbar, utan varje sak görs av yrkesmän som kan sitt arbete. De lade om mitt tak för några år sedan med nytt betongtak, plåtarbete skorsten och rännor och jag blev mycket nöjd med resultatet.
Hört att de fuskar men det kanske bara är rykten. Och att de använder rumänsk och polskarbetskraft som inte har kollektivavtal. Har haft dem här en gång men sedan hörde de aldrig av sig. Jag vet då inte om de kan tyckas så trovärdiga då.
 
Är taket i behov av omläggning? Varför ska råsponten bort?
 
S
P Puffan skrev:
Hört att de fuskar men det kanske bara är rykten. Och att de använder rumänsk och polskarbetskraft som inte har kollektivavtal. Har haft dem här en gång men sedan hörde de aldrig av sig. Jag vet då inte om de kan tyckas så trovärdiga då.
De har gjort flera tak i mitt område och de var då inga fuskjobb.

Men ja visst använde de sig av polacker, men med JO-kläder och hela köret. Verkade vara trevliga arbetare från Polen.

Det enda de fuskade med, var när solen kom fram och de sanerade eternit, då rök overallen men mask + handskar behölls.
 
F falkn skrev:
Är taket i behov av omläggning? Varför ska råsponten bort?
För att det har varit en del fuktinsläpp då den gamla pappen inte håller tätt.
 
P Puffan skrev:
För att det har varit en del fuktinsläpp då den gamla pappen inte håller tätt.
Okej! Frågan är dock om man verkligen måste byta all råspont? Det är ett ganska digert jobb på ett hus med de formerna. Förmodligen är läckorna och ev. skador på råsponten väldigt lokala.
 
F falkn skrev:
Okej! Frågan är dock om man verkligen måste byta all råspont? Det är ett ganska digert jobb på ett hus med de formerna. Förmodligen är läckorna och ev. skador på råsponten väldigt lokala.
Ja det är sant. Men råspont är ju inte så dyrt.
 
P Puffan skrev:
Ja det är sant. Men råspont är ju inte så dyrt.
Nej, men du letar ju efter en snickare som ska byta den? Gör som du vill :)
 
S SvanteC skrev:
De har gjort flera tak i mitt område och de var då inga fuskjobb.

Men ja visst använde de sig av polacker, men med JO-kläder och hela köret. Verkade vara trevliga arbetare från Polen.

Det enda de fuskade med, var när solen kom fram och de sanerade eternit, då rök overallen men mask + handskar behölls.
Toppen. Ja jag får väl slå dem en pling igen
 
F falkn skrev:
Nej, men du letar ju efter en snickare som ska byta den? Gör som du vill :)
Läs inlägget och ge mig bra tips istället
 
P Puffan skrev:
Läs inlägget och ge mig bra tips istället
Vilka anlitade du till slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.