Hej!

Jag har egentligen en snabb och enkel fråga; är det krav på att ha golvbrunn om man gjuter platta i garaget? Har fått höra det från olika håll.

Jag bor i ett radhus med garage mellan husen (min ena garagevägg är grannens husvägg). I stora delar av garaget är det gjuten platta förutom där bilen ska stå. Där är det grus, jag skulle vilja gjuta även här och lägga epoxi i hela garaget. Kan jag göra det utan att behöva dra in avlopp?
 

Bästa svaret

Du måste inte ha avlopp. Men om du har det måste du ha oljeavskiljare.
 
  • Gilla
projectsct och 1 till
  • Laddar…
Då är det säkert det personerna i fråga har blandat ihop det med. Tack!
 
D Daniel 109 skrev:
Du måste inte ha avlopp. Men om du har det måste du ha oljeavskiljare.
Njae, är det verkligen så?
Beror inte det på vart avloppet leder? Kommunala avloppsnätet - avskiljare, ut i tex ett dike - ingen avskiljare?
Har avlopp i vårt garage som är okejat av byggnadsnämnden utan krav på avskiljare då det leds ut till närliggande dike.
Skulle bilen börja läcka olja på gruset utanför garaget hamnar oljan i diket, läcker den i garaget, hamnar oljan i diket.. :)

Men att det skulle vara krav på avlopp låter tokigt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Njae, är det verkligen så?
Beror inte det på vart avloppet leder? Kommunala avloppsnätet - avskiljare, ut i tex ett dike - ingen avskiljare?
Har avlopp i vårt garage som är okejat av byggnadsnämnden utan krav på avskiljare då det leds ut till närliggande dike.
Skulle bilen börja läcka olja på gruset utanför garaget hamnar oljan i diket, läcker den i garaget, hamnar oljan i diket.. :)

Men att det skulle vara krav på avlopp låter tokigt.
Det verkar också tokigt att du har ett avlopp som går ut i diket. Som är godkänt. Det är inte det budskapet jag fick då jag sökte bygglov.
Man skulle kunna tänka sig att OM du släpper ut olja i diket så blir du också skyldig att sanera. Eller tänker jag fel ???
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Ja det blir jag väl egentligen om bilen läcker på gruset också, och risk finns att det hamnar i diket. ;)
Tilläggas bör att detta var 10år sen drygt, och utanför stan.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ja det blir jag väl egentligen om bilen läcker på gruset också, och risk finns att det hamnar i diket. ;)
Tilläggas bör att detta var 10år sen drygt, och utanför stan.
:D Jo det förändras väl och jag har också känslan att det tolkas lite olika i olika kommuner.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Olika kommuner har olika krav angående golvbrunn i garage eller ej. Oavsett det, bygg inte garage utan golvbrunn.Jag har haft det i ett garage byggt av tidigare ägare före mig. Så dumt så det finns inte ord. Om bilen är blöt eller snöig så får du ut det blöta över hela golvet och ut till ytterväggarna.
 
;);)
O Olaf3 skrev:
Olika kommuner har olika krav angående golvbrunn i garage eller ej. Oavsett det, bygg inte garage utan golvbrunn.Jag har haft det i ett garage byggt av tidigare ägare före mig. Så dumt så det finns inte ord. Om bilen är blöt eller snöig så får du ut det blöta över hela golvet och ut till ytterväggarna.
Jag håller med. Då jag ansökte om bygglov och frågan kom upp om avlopp och och oljeavskiljare, vilket var ett krav, så fick jag rådet att gjuta en ränna. Utan koppling till avlopp. Som en liten uppsamling för vatten ody. Kan ju funka om man vill vara laglydig ;)
 
  • Gilla
H_kan@88 och 1 till
  • Laddar…
N northernlight65 skrev:
;);)Jag håller med. Då jag ansökte om bygglov och frågan kom upp om avlopp och och oljeavskiljare, vilket var ett krav, så fick jag rådet att gjuta en ränna. Utan koppling till avlopp. Som en liten uppsamling för vatten ody. Kan ju funka om man vill vara laglydig ;)
Tömmer du då rännan manuellt?
 
  • Gilla
PerPuk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.