Hej,
Jag har nyligen planterat ett plommonträd. När jag kom tillbaka från semestern har jorden sjunkit något (se bild). Ska jag fylla på med mer jord så rötterna (?) täcks?

Tack!
Plommonträdsstam med skyddsnät, omgivet av sjunkande jord och exponerade rötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan gott addera på lite jord, men det finns en viktig sak att tänka på.

Ympade träd bör inte ha jord ovan ympningsstället. Du kan känna igen ympningsstället genom att stammen där inte är helt slät. Följaktligen gäller det att hålla reda på om trädet skjuter skott UNDER ympningsstället, dessa bör tas bort.

Att jordförbättra med naturgödsel (stallgödsel) under rätt årstid (våren/försommaren) kan vara ett bra alternativ, likaså att bygga på med täckmaterial för att öka jordmånen och kvalitén på samma gång.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Ser ut som den är planterat allt för grunt Ska ned mycket djupare
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
 
Fyll på med mullrik jord och trampa till lite, så kommer det bli bra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar. I videon som postades ovan säger han att trädet ska planteras så det sticker upp 5-10 cm över marken samt att man inte ska skyffla upp jord på stammen (cirka 2:10 min). Är ni med på vad han menar?
 
Claes Sörmland
alexander___ david__ skrev:
Tack för snabba svar. I videon som postades ovan säger han att trädet ska planteras så det sticker upp 5-10 cm över marken samt att man inte ska skyffla upp jord på stammen (cirka 2:10 min). Är ni med på vad han menar?
Han tänker sig en lite kulle så att det finns sjunkmån för trädet. Du vill ju inte att det står i en blöt grop efter tre år.

Fyll på dina 5 cm jord (mullrik jord går bra) så är din plantering färdig.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Han tänker sig en lite kulle så att det finns sjunkmån för trädet. Du vill ju inte att det står i en blöt grop efter tre år.

Fyll på dina 5 cm jord (mullrik jord går bra) så är din plantering färdig.
Okej, men hur menar han med att inte ha jord mot stammen?
 
C
alexander___ david__ skrev:
Okej, men hur menar han med att inte ha jord mot stammen?
Med det menar han att om du råkat plantera trädet lite för djupt så kan man inte lösa det genom att skyffla på mer jord.
Det är viktigt att nivån blir samma som trädet hade från plantskolan. Dvs. roten under jorden och stammen över jorden.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Träd med bark ska inte stå i fuktig jord, då skadas barken. Inte svårare än så.
 
Tack för alla svar. Jag har nu fyllt på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.