Vad ingår som standard i ugglanserien? I totalentrpenad ingår då allt utom tomt och anslutningsavg? är lite sugen på tornugglan eller kattugglan pris nyckelfärdigt, nästan färdigt eller enbart stomrest? om man tar ett enbart stomrest vad ingår då? Tack på förhand
Angel
 
Tror att de har rätt bra standard.
Vet inte vad som ingår i deras priser, men här är 3 länkar på olika ugglan-hus i Stenungsund. Tomten kostade 300.000:- och anslutning till el och fjärrvärme 36.000:-.
[urlhttp://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/NPI-object_Frame.asp?objektid=2444946&service=hemnettogp&caller=main&area=5][/url]
http://www.bostad.dn.se/bostadsbors...service=hemnettogp&caller=main&area=5
http://www.bostad.dn.se/bostadsbors...service=hemnettogp&caller=main&area=5
 
Ugglan-serien har nästan samma goda standard som övriga LB-hus, men man har sparat genom att inte erbjuda samma möjligheter att ändra planlösningar, att parkettgolven är tunnare och att isoleringen i väggar och under platta är tunnare. Det sistnämnda är särskilt viktigt om man, som jag, planerar att bygga i norra delen av landet. Ugglan-serien levereras normalt sett endast som nyckelfärdigt och nästan nyckelfärdigt, och inte som stomrest.
 
Kan lägga till att jag fått följande priser från LB-hus:

Tornugglan, nyckelfärdigt: 1.357.000 kr
Kattugglan, nyckelfärdigt: 1.170.000 kr

I dessa priser ingår gjuten platta med golvvärme. Tomt, anslutningsavgifter och byggherrekostnader tillkommer.

Isolering under platta är 250 mm, i vägg 170 mm och i tak 350 mm. Övriga LB-hus har 300 mm under platta, 230 mm i vägg och 400 mm i tak.
 
F
arny skrev:
Kan lägga till att jag fått följande priser från LB-hus:

Tornugglan, nyckelfärdigt: 1.357.000 kr
Kattugglan, nyckelfärdigt: 1.170.000 kr

I dessa priser ingår gjuten platta med golvvärme. Tomt, anslutningsavgifter och byggherrekostnader tillkommer.

Isolering under platta är 250 mm, i vägg 170 mm och i tak 350 mm. Övriga LB-hus har 300 mm under platta, 230 mm i vägg och 400 mm i tak.
Hejsan

I vilken landsände fick du dessa priser? Har de samma priser över hela Sverige? Ugglanserien verkar ju väldigt prisvärd. Frågan är om nån annan kan matcha det.
 
Nej det är inte samma priser över hela sverige. Uppsala t.ex fick jag priset ca 1,5 mljk. Utan ngr tillval...
 
F
BUMBI skrev:
Nej det är inte samma priser över hela sverige. Uppsala t.ex fick jag priset ca 1,5 mljk. Utan ngr tillval...
Hmm. Vilken uggla var det som kostade 1.5M?
 
Priset vi fick var på jordugglan :p
 
De priser jag fått gäller Norrbotten. LB-hus använder lokala entreprenörer för att gjuta grund och göra huset färdigt invändigt. Eftersom byggmarknaden här inte är särskilt överhettad blir säkert LB-hus kostnader lägre, och därmed blir priset till kund också lägre.

Priserna inkluderar inga tillval, men standarden är ganska god. T.ex. kakel och klinker i badrum och hall, och parkett i övriga delar (dock 8.5 mm parkett, ej omslipningsbar).

Priserna är bra, men här uppe tror jag risken är stor att man biter sig själv i svansen om man köper ett sämre isolerat hus.
 
Byggde själv en Jorduggla från LB-Hus för ca 1 år sedan strax utanför Umeå. Vi är en familj på 4 personer. Gjorde årsavläsningen nyligen. 14500 kwh på ett år! Det är då i alla fall jag mycket imponerad över. Dom uppgifter jag fick har stämmt välldigt bra med verkligeheten. Tror nog inte bara att isoleringen avgör allt. Rätt fönster, värmeåtervinning, och bra isolering i tak och grund (som huset har) är nog nog så viktigt. Tycker förbrukningen talar för sig själv

/ Rolf
arny skrev:
De priser jag fått gäller Norrbotten. LB-hus använder lokala entreprenörer för att gjuta grund och göra huset färdigt iDet är då i alla fall jag mycket imonerad över. nvändigt. Eftersom byggmarknaden här inte är särskilt överhettad blir säkert LB-hus kostnader lägre, och därmed blir priset till kund också lägre.

Priserna inkluderar inga tillval, men standarden är ganska god. T.ex. kakel och klinker i badrum och hall, och parkett i övriga delar (dock 8.5 mm parkett, ej omslipningsbar).

Priserna är bra, men här uppe tror jag risken är stor att man biter sig själv i svansen om man köper ett sämre isolerat hus.
 
Måste hålla med om att det är en imponerande låg förbrukning!

Det är sant, att det inte bara är isoleringen som avgör. Taket är dessutom enkelt att tilläggsisolera, och det är ju där den mesta värmen försvinner. Tycker ändå att det är lite tråkigt att LB-hus valt att spara just på isoleringen.
 
Bör väll tillägga att jag inte har värmt upp garaget i den förbrukningen. Sedan är ju allt relativt i förhållande till hur mycket el, varmvatten o.s.v man gör av med, men jag tror att vi är ganska "normala" förbrukare i vårt fall. Visst är det lite snålare isolering, men sammtidigt så var deras övriga hus klart mycket dyrare så jag tycker då i alla fall att vår familj har fått mycket hus för pengarna. Man kan ju inte få allt i ett budgethus
arny skrev:
Måste hålla med om att det är en imponerande låg förbrukning!

Det är sant, att det inte bara är isoleringen som avgör. Taket är dessutom enkelt att tilläggsisolera, och det är ju där den mesta värmen försvinner. Tycker ändå att det är lite tråkigt att LB-hus valt att spara just på isoleringen.
 
Roffe, har du några bilder av ditt hus som du kan lägga ut på nätet?
Jag är själv intresserad av Jordugglan men har inte sett något annat än skisserna och planlösningen som finns i LB-hus katalog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.