Jag ska ta bort en gammal skorsten på mitt tak täckt men något lager takpapp. Den behövs inte inte och läker dessutom in vatten.

Att ta bort den och regla upp för ett nytt tak är inte svårt men när väl alla plankor är på plats så kommer jag ha en stor fyrkant helt oskyddad utan takpapp och det är just denna bit jag behöver hjälp med.

Hur lägger jag igen denna yta? Och med vad? Jag hittar många guider om hur man lägger ny takpapp men ingen om hur man " lagar" större hål. Behöver hjälp å guidning :)
 
Hur väl detta lyckas beror på hur fräsch pappen är. Skär rent runt hålet. Skär sen ett horisontellt snitt på ovansidan som är bredare än skadan, skjut upp en takpappsbit som är lika bred som det horisontella snittet men längre än skadan. Spika och lägg sen takmassa i övre hörnen
 
Skorstenar brukar stå ganska nära nocken, lägg ny papp ända upp till nocken (och lite över)

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Skorstenar brukar stå ganska nära nocken, lägg ny papp ända upp till nocken (och lite över)

Protte
Taket är väldigt plant och hela taket lutar åt samma håll, skorstenen står i mitten av taket.
 
Rickard.
Är det ett "riktigt" papptak så får du ringa en takläggare som kan komma och svetsa på lite ny papp över hålet.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Är det ett "riktigt" papptak så får du ringa en takläggare som kan komma och svetsa på lite ny papp över hålet.
Det borde väl inte vara så märkvärdigt?
"Svetsa" är väl bara att värma med varmluftpistol så tjäran i pappen smälter.
Och naturligtvis komplettera med lite nytt asfaltsklister.

Eller :geek:
 
Rickard.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det borde väl inte vara så märkvärdigt?
"Svetsa" är väl bara att värma med varmluftpistol så tjäran i pappen smälter.
Och naturligtvis komplettera med lite nytt asfaltsklister.

Eller :geek:
Svetsa innebär att man hettar upp båda materialen tills dom smälter ihop och blir homogena. Det går inte med en vanlig varmluftpistol.

Asfaltsklister används inte när man svetsar.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Svetsa innebär att man hettar upp båda materialen tills dom smälter ihop och blir homogena. Det går inte med en vanlig varmluftpistol.

Asfaltsklister används inte när man svetsar.
Min varmluftpistol (Bosch) ger upp till 600 °C värme.
Tycker du inte att det räcker?
Kittet är till för att komplettera med i skarvar, hörn o.dyl.
 
Rickard.
Du kan såklart smälta lite asfalt med den, då räcker det med dryga 200° har jag för mig. Men det är inte riktigt samma sak som att hålla 2 ytor smälta samtidigt så man kan sammanfoga dom. Möjligt att det går att göra men det är inte så lätt som du får det att låta och kommer ta lång tid.

Att du envisas med klister visar bara att du egentligen inte har koll på vad du pratar om. En rätt svetsad skarv är alltid mycket mycket bättre än en klistrad så det har inget där att göra.

Leister triac med ett litet munstycke för att koncentrera värmen är den varmluftpistolen som används mest om du är nyfiken. Och även det kräver rejält med tålamod för att få en bred och bra svets.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.