Fick just en offert från en röris i Stockholmsområdet.
220 000 vill han ha för golvvärme på två plan, Nibe Fighter 310P och diverse annat. Dels är inget specat per enhet, dels vill han köpa in WC, tvättställ, duschhörna och bubbelbad åt oss. :(
Jag trodde att man hyrde in honom för rörläggandet och inkopplandet av pannan, medan tvättställ, bad etc kopplade man in själv. Kan det bli några problem med garantin i så fall?
Hur ser era offerter ut. Köper ni verkligen in allt från rörisen?
En lustig detalj är att det är nästan ingen som jag talat med som kan rekommendera den röris som denne anlitat.
Känns nästan tryggare att anlita några glada amatörer från andra sidan Östersjön för jobbet.

mvh
David
 
Skriv inte på, innan han lämnar en lista på vad allt kostar!!
Misstänksamt att han inte gör någon specifikation.

Det tycker jag att du ska kräva!

WC, tvättställ och allt sånt köper vi av hustillverkaren.

Du behöver inte köpa från VVS killen för att få garanti på installationen. Det borde han ge ändå.

Kolla priset på Nibes maskin på

www.Nibe.se

Installation av en sån anläggning bör inte kosta mer än 10000 inkl material.
Vi har fått offert på golvvärme på båda planen 60000kr inkl material.

Man ska vara väldigt misstänksam när man får såna "paketpris" utan specifikation.

Vi hade fått en offert från IVTs installatör för en IVT495 med 50m borrning och installation: 98000kr "paketpris"

När vi började att bena av själva insåg vi att för installation ville dom ha över 30000kr!

Vi köper nu en Nibe 1210 + FLM30 med borrning 130m + installation för samma pengar!

 
Självklart skriver vi inte på något från denna leverantör.
Vi ska i så stor utsträckning som möjligt försöka få specade offerter. Min sambo träffade en VVS-konstruktör idag som uppskattade hela jobbet till c:a 60-80 timmar. Med en timpeng på 400 SEK blir det max 32 000 SEK.
Till det kommer material som vi uppskattar till c:a 110 000 SEK om vi köper det i Sverige.
Vi ska på rek-resa till Tyskland och eventuellt Polen nästa vecka för att se vad som är billigare där. Återkommer med priser och ställen.

mvh
David
 
Huset är på 230kvm
Utan FLM30 har vi inte äns funderat på, varför ska man släppa ut energi när man kan återvinna den?
Driftkostnad har vi inte räknat än, kanske gör vi det ikväll, återkommer med svar på den punkten.

Fundera inte bara själv, anlita en oberoende värmekonsult som INTE säljer pannor.
 
Tips, kolla in vad motsvarande grejor kostar hos Rinkabyrör så har du en bra måttstock.

Jag har räknat på ett Wirsbosystem och det borde hamna på ca 40 - 45 000 komplett för 200 m2 , men då får du göra allt jobb själv (alt hitta en röris som är villig att jobba med tillhandahållen materiel) samt att du måste veta exakt vilka pinaler du behöver.

Rinkaby säljer hela Nibe sortimentet också, något billigare än riktpriserna på Nibes hemsida, men återigen, då får du fixa installation själv.

Totalt sett är det frågan om det lönar sig eftersom rörisar ofta tar högre timpris om de inte får leverera grejorna, de måste räkna hem verksamheten nånstans. Om inte på gungorna så på karusellen!

Sen har vi ju den lilla biten om försäkringar, vet faktiskt inte vad som gäller om man skruvar VA själv och det börjar läcka....


www.rinkabyror.se

 
Så länge man sköter jobbet på ett fackmannamässigt sätt så får man göra vad man vill på VA
Däremot får man ju inte röra elinstallationer
 
Åtminstone så tror jag att det är så, har inte hört något annat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.