Slyn funkar utmärkt som ved, med reservation för att vissa sorter kanske sprätter en del. Pappa eldar med allt som är 4 cm eller tjockare :)
 
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Köp du kommer inte ångra dig.

så hyr du in en bonde med kätting aggregat till traktorn som slår ned all sly, då det går fort.
Det brukar bonden här göra med mellanrum för att hålla bort slyn.

Sen kan du göra något trevlig av tomten.

slå inte ihop om du vill sälja i framtiden.
Kan man verkligen slå ner sådana träd som visas på bilden? Visst de är ju inte speciellt grova men man borde kunna göra ett par blyertspennor av dem åtminstone.
 
  • Gilla
Bhp863
  • Laddar…
H
Grannen slår ned upp till 10-15 cm tjocka utan problem.


detta är dock ett mindre än det han normalt använder.
Här slår han bara för att visa.
 
  • Wow
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Grannen slår ned upp till 10-15 cm tjocka utan problem.
Ja jäklar, då ska det inte vara några problem!
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Staffans2000
Köp köp köp.

Grannar, är som föräldrar. Valmöjligheterna är begränsade. Det lättaste är att låta träden vara, eller såga ner de som passar för ved.

Staffan
 
  • Gilla
Bästerortarn och 13 till
  • Laddar…
H
Större träd kan du ju behålla om du vill och bort med slyn.
Finns de som har fräs till traktor med som tar stubbar och allt.
När pappa gjorde iordning vid sitt hus så kom en med sån fräs.
Tog 2,6 m i bredd.
Körde han ned stubbar och allt.
Han brukar fräsa när de kör i skogen för att göra väg när de kör ut timmer.
Väldigt effektiv.
Betalade 600 kr i timmen.
 
  • Gilla
Crosse
  • Laddar…
Var för några år sedan i samma sits som du, köpte på stående fot med avsikten att slå ihop tomterna.
Släppte detta snabbt när lantmäteriet ville ha ca 25000:- för att ta bort tre tomtmarkeringar i sina kartor...
Bonus blev att min numera egna granntomt som räknas som obebyggd har 0 kronor i fastighetsavgift, hade jag slagit ihop dem hade jag fått betala högre avgift för den då utökade större tomten på befintlig fastighet.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 7 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Bonus blev att min numera egna granntomt som räknas som obebyggd har 0 kronor i fastighetsavgift, hade jag slagit ihop dem hade jag fått betala högre avgift för den då utökade större tomten på befintlig fastighet.
Detta beror på var i landet fastigheten finns, detaljpan etc. I mitt område är det dyrt med obebyggda tomter.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Skulle också köpa om ekonomin tillåter. En variant är att köpa och bygga något som inte stör och sedan sälja. Beror förstås på läget om det blir lönsamt.
Om någon annan köper tomten och bygger lär de inte ta så mycket hänsyn till vad grannarna tycker utöver det som lagen kräver.
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Annars behåller du marken som enskild fastighet men får då högre fastighetsskatt som obebyggd tomt.
M mickeforsberg skrev:
Några fördelar med att slå ihop mer än lägre skatt?
Säg att priset blir 200.000 kr.
Taxeringsvärdet blir kanske 100.000.
Då blir fastighetsskatten (0,4%) 400 kr, dvs 33 kr/månad. Big deal!
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 10 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Skulle också köpa om ekonomin tillåter. En variant är att köpa och bygga något som inte stör och sedan sälja. Beror förstås på läget om det blir lönsamt.
Om någon annan köper tomten och bygger lär de inte ta så mycket hänsyn till vad grannarna tycker utöver det som lagen kräver.
Om TS egna hus gick för under en miljon är det nog svårt att få det att gå ihop med ett nybygge som säljs.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Säg att priset blir 200.000 kr.
Taxeringsvärdet blir kanske 100.000.
Då blir fastighetsskatten (0,4%) 400 kr, dvs 33 kr/månad. Big deal!
Fastighetsskatten verkar vara 1% eller missar jag något?
Taxeringsvärdet på tomten är åtminstone 136 000 kr medan avgiften/skatten är på 1360 kr, enligt mäklaren.

Oavsett fullt överkomligt för att ha tomten för sig själv såklart.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
G Guson skrev:
Om TS egna hus gick för under en miljon är det nog svårt att få det att gå ihop med ett nybygge som säljs.
Jag vet inte varför tomten går för åtminstone 170 000 kr. Övriga tomter verkar ligga på <120 000 kr. De är dock mindre, som finns att tillgå just nu.
Men denna ligger i en sluttning, har ett stort kommunhus som granne (vilket iförsig inte jag ser som något negativt, utan egentligen bättre än en annan granne) som kanske inte är så vackert... så man ska först fixa till marken till något vettigt och sen bygga hus för åtminstone 2-3 miljoner?

Alternativet är förstås att det är två grannar som slåss om den, som de enda två budgivarna just nu.
 
Buy land, they don't make it anymore.
 
  • Gilla
  • Haha
Hyltran från Veglemyren och 21 till
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Fastighetsskatten verkar vara 1% eller missar jag något?
Taxeringsvärdet på tomten är åtminstone 136 000 kr medan avgiften/skatten är på 1360 kr, enligt mäklaren.

Oavsett fullt överkomligt för att ha tomten för sig själv såklart.
Sorry, jag blandade ihop siffrorna!
Du har rätt om procenttalet, men jag undrar om du inte överdriver vad taxeringsvärdet bör bli.
Men tomten finns ju redan, så du borde kunna få fram taxeringsvärdet.

(Exempel på tomtpris och taxeringsvärde:
2007 köpte vi två intilliggande tomter, ungefär lika stora, och byggde på den ena.
Inköpspriset var 800.000 kr för båda tillsammans.
Den ännu obebyggda tomten, alltså köpt för ca 400.000,
har idag ett taxeringsvärde på 112.000 kr)
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.