Dags att så gräs, har köpt en Gardena spridarvagn för TG Växupp, men kan jag använda den även för fröna eller är det bättre att slänga för hand? Vilken inställning på vagnen i sådana fall?
 
Köpte en Weibulls spridarvagn då jag i en annons såg den ihop med gräsfrön, då jag kom hem o satte ihop den såg jag att texten i bruksanvisningen bara handlade om olika gödningar och ogräsmedel, jag försökte med gräsfrön men det gick inte alls utan jag märkte det knappt kom några frön alls utan fick strö 600 kvm för hand istället, otroligt korkat att visa spridarvagn för gödning ihop med gräsfrön.
 
använd en hink :cool:
Det blir jättebra
 
Jag sådde rätt mycket med en sådan där "stroller" och enda sättet att få det någorlunda jämnt var att strö alldeles för tunnt och köra flera gånger i olika riktningar. Tröttnade och sådde vidare för hand och det blev precis lika bra. Efter ett par hundra m2 får man in snitsen och vet hur många nävar som ska till för en viss yta. Höga kast så det sprider sig bra fungerade bäst för mig.
 
Men hur tätt ska fröna ligga då? Har en säck med 20 kg frön som ska fördelas på 500 kvm, är orolig att jag lägger på för mycket (eller för lite) så att det inte räcker till slutet...
 
Gör som jag gå flera rundor och som Ola skriver ta en näve och häll inte utan kasta så det sprider sig, jag hade exakt samma c:a 500 kvm och gick 2 ggr så jag hade c:a 1 kg kvar som jag sparade till att bättra på senare med. Mina frö skulle räcka till 600 kvm så kanske hade ut något kg för mycket men spelar ju ingen roll.
 
Mätt upp mindre områden och beräkna rätt mängd frö så ser du hur tätt det ska "se ut". Ta en kvadratmeter eller två och rätt mängd frö till det, översätt gärna rätt mängd till "nävar" så blir det lättare att så resten utan att mäta. Jag var jättenoga med mängd på en del ställen och på andra var det LAB (looks about right) som gällde. Märktes ingen som helst skillnad på resultated. Gräs som trivs är duktigt på att "jämna ut sig".
 
sådde med gardenavagnen, jag har för mej att det var någon av dom lägsta givorna=minsta öpnningarna jag använde. körde 2 vändor i 90° mot varann, funkade bra. till mindre ytor har jag använt plastdurkslag som jag strösslat med, funkar åxå bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.