Så länge jag minns så har där funnits en obebyggd tomt intill det hus vi nu sedan två år tillbaka äger. Tomten består av mindre, tätt uppväxta träd och den sluttar relativt brant ner till nästkommande tomt.

8beda2eabacf8d804352880ac487514e.jpg

När vi köpte huset så frågade vi runt och ägarna till tomten (ett gäng syskon) ville då inte sälja.
Nu ligger tomten ute till salu. Vårt hus gick på 965 000 kr, intilliggande tomten ligger just nu med bud på 170 000 kr. Den är på ca 900 kvm. Avlopp/el/fiber vid tomtgräns.

Borde jag köpa denna för att slippa eventuellt markarbete, byggnation och störiga grannar? Just nu har vi bara en "direkt" granne, med höga thujaplantor och annan växtlighet som skymmer. På andra sidan tomten har vi en kommunbyggnad men som ligger ett antal meter ner (vårt hus ligger rätt så högt upp) Jag ser med andra ord aldrig dessa grannar om jag inte går utanför tomten.
Kan man slå ihop två tomter och öka värdet på bostaden eller det är inget man får/är för övrigt dumdristigt?

Vad får jag för krav på mig om jag skulle äga tomten, som synes på bilden hänger träden ut lite grann över vägen och säkerligen rätt mycket in till grannen till höger i bild. Grannen mitt emot har varit på kommunen för att få nuvarande ägarna att rensa upp, men ingenting har ju bevisligen gjorts av dem, så han brukar gå och rensa upp lite på eget initiativ när han anser att det ser oacceptabelt ut.
Har man någon nytta av denna typen av små träd om man skulle skövla?

Förstår att ni inte kan berätta för mig vad jag ska göra, men hur hade ni resonerat? Vad hade ni själva gjort?
Många frågor, svara på dem i valfri omfattning :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Hade jag varit i samma sits och haft råd så hade jag köpt den alla dagar i veckan.

Dels för att det säkert är en bra investering inför pensionen.

Dels för att slippa grannar där om man vill slippa det.

Och dels för att det alltid är kul med lite extra mark :) Du skulle tex kunna starta en melonodling där.
 
  • Gilla
  • Haha
postkontrollen och 92 till
  • Laddar…
F
Har du två hundra tusen över så hade jag lätt köpt tomten av samma anledningar som du skriver. Sen är det ju inte ett jättejobb att hålla efter den. Du kan ju låta grannen göra jobbet
 
  • Gilla
  • Haha
Soha och 34 till
  • Laddar…
Jag hade absolut köpt angränsande tomter om jag haft råd och möjlighet och tänkt bo kvar. Det finns ingen annan möjlighet att skapa mer plats kring det egna huset. Skulle man ångra sig kan man sälja den vidare om man inte slagit ihop dem.
 
  • Gilla
Soha och 23 till
  • Laddar…
Om jag var i din situation och hellre såg tomten obebyggd skulle jag kunna tänka mig att köpa den. Jag skulle dock inte slå ihop den med den gamla utan se den som en chans till god affär om det visar sig fördelaktigt att sälja tomterna separat en dag. Om det inte finns något som hindrar att man har en obebyggd tomt kan väl inte mycket mer krävas än att du håller fritt ovanför trottoar och körbana. Å andra sidan kan folk få anmaning att städa sina tomter så jag vet inte riktigt vad som kan gälla en obebyggd tomt.
 
  • Gilla
carra och 11 till
  • Laddar…
Håller med, jag hade köpt den.
Om det finns byggrätt kan ni ju ev bygga på den i framtiden eller sälja, om det inte finns byggrätt kan ni göra större trädgård, ni kan röja lite stigar i den befintliga vegetationen och få en liten park till en början.

Frisera träden som hänger ut över gatan så att det blir fri körhöjd. I övrigt ser det ut som att de inte skymmer sikt eller dylikt och då kan de ju vara kvar. Träd som hänger in till grannen kan ni själva eller grannen beskära, eller så tar ni ner dem (träden, inte grannarna ;)) så är problemet löst.

I övrigt gäller att man ska ha tomten i någorlunda snyggt skick, det betyder, typ att ni inte ska ha skrotupplag där. :rofl: och inte ha saker som barn tex kan skada sig på.
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 12 till
  • Laddar…
Kolla också skillnaden med att införliva granntomten med din nuvarande. Då får du högre taxeringsvärde (beroende på läget kanske detta inte påverkar fastighetsskatten men kostnad för införlivandet kostar). Annars behåller du marken som enskild fastighet men får då högre fastighetsskatt som obebyggd tomt.

Allt beror på var i landet du bor. I många fall kan inköpet vara ekonomiskt på sikt.
 
  • Gilla
Donn och 11 till
  • Laddar…
Det är inget värde i slyn som växer där. Det kostar allra minst avsevärt mer att ta bort än vad du skulle kunna få för det.

Vad gäller själva tomten kan det finnas lite löpande kostnader att ta hänsyn till. Fastighetsskatt, VA (om det är anslutet och inte bara framdraget) osv. Sen kan det också finnas krav på att tomten ska bebyggas ett visst antal år efter att den köpts, men det gäller främst när man köper direkt från kommunen eller från ett exploateringsbolag.

Sen kan man också fundera på om man vill slå ihop de två tomterna till en eller hålla dem som separata fastigheter. Det blir lägre löpande skatt om man slår ihop dem, men det kostar ett antal tiotusenlappar i lantmäteriförrättning. Och vill man sen sälja bara den delen krävs det en förrättning till om man har slagit ihop dem.
 
  • Gilla
Donn och 8 till
  • Laddar…
Det går ju att slå ihop tomterna, men det kostar. Bättre att ha dem som två, då kan du ju sälja till någon du vill ha som granne i framtiden om du vill, elelr bygga en gäststuga, ett garage eller vad som helst.
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
Jag hade också övervägt att köpa om ni värderar utrymmet runt omkring er. Det är nog ingen annan som tänkt köpa för att låta det vara som det är nu, utan det kommer ju säkerligen bebyggas. Det är ju inte ovanligt att nybyggare börjar med att skövla tomten och göra den helt plan, en stor stenläggning på framsidan och ett för tomten lite för stort, kantigt vitt hus utan själ.
Samtidigt kan det ju också kan bli hur bra som helst med en ny granne!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
linneac och 14 till
  • Laddar…
Köp för bövelen! Det kommer du aldrig att ångra. Motsatsen däremot kan du komma att få ångra så länge ni bor kvar.
 
  • Gilla
  • Älska
Donn och 37 till
  • Laddar…
Köp om du har råd!
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Hade jag varit i samma sits och haft råd så hade jag köpt den alla dagar i veckan.
F Freddedan skrev:
Har du två hundra tusen över så hade jag lätt köpt tomten
F fiskbuggaren skrev:
Jag hade absolut köpt angränsande tomter om jag haft råd och möjlighet
G Guson skrev:
Om jag var i din situation och hellre såg tomten obebyggd skulle jag kunna tänka mig att köpa den.
Jiji Jiji skrev:
Håller med, jag hade köpt den.
F fredrik.johansson skrev:
Jag hade också övervägt att köpa om ni värderar utrymmet runt omkring er.
mexitegel mexitegel skrev:
Köp för bövelen! Det kommer du aldrig att ångra. Motsatsen däremot kan du komma att få ångra så länge ni bor kvar.
J Johan456 skrev:
Köp om du har råd!
Trevligt att se när ni alla är enade :D

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inget värde i slyn som växer där. Det kostar allra minst avsevärt mer att ta bort än vad du skulle kunna få för det.
Misstänkte att så var fallet, tack för klargörandet! Ved till oss själva, kanske?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad gäller själva tomten kan det finnas lite löpande kostnader att ta hänsyn till. Fastighetsskatt, VA (om det är anslutet och inte bara framdraget) osv. Sen kan det också finnas krav på att tomten ska bebyggas ett visst antal år efter att den köpts, men det gäller främst när man köper direkt från kommunen eller från ett exploateringsbolag.
yonna yonna skrev:
Kolla också skillnaden med att införliva granntomten med din nuvarande. Då får du högre taxeringsvärde (beroende på läget kanske detta inte påverkar fastighetsskatten men kostnad för införlivandet kostar). Annars behåller du marken som enskild fastighet men får då högre fastighetsskatt som obebyggd tomt.
Ska kolla upp vad dessa avgifter kostar, tack. Ingenting är anslutet utan det ligger redo vid tomtgränsen.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och vill man sen sälja bara den delen krävs det en förrättning till om man har slagit ihop dem.
Samma kostnad som att slå ihop dem? Några fördelar med att slå ihop mer än lägre skatt? Skulle värdet på den större tomten med bostad bli högre än de två tillsammans, tro?
 
Stämmer in i kören. Köp! Det lär du aldrig ångra förutsatt att du har råd.
 
  • Gilla
  • Älska
Kronprinsen och 3 till
  • Laddar…
H
Köp du kommer inte ångra dig.

så hyr du in en bonde med kätting aggregat till traktorn som slår ned all sly, då det går fort.
Det brukar bonden här göra med mellanrum för att hålla bort slyn.

Sen kan du göra något trevlig av tomten.

slå inte ihop om du vill sälja i framtiden.
 
  • Gilla
Silte och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.