Stapel av träramar med falsad kant insatta i en bikupa, visar detalj av hantverk och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H
hej
Jag har börjat bygga bikupor. Vill kunna fräsa en fals 10x10 mm på granplanka som ramarna vilar på. (Se bild) kommer bli rätt många plankor ca 15 meter. Tar tacksamt emot förslag hur detta görs smidigast. Har kollat runt på kantfräsar och överhandsfräsar och olika stål men förstår tyvärr inte vad jag ska välja. Tar tacksamt emot råd.
Ha en trevlig kväll
 
  • Granplankor med utfrästa falsar staplade som bikupramsdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg och stämjärn går också snabbt om du inte har fräs. Tvinga ihop en gäng plankor och markera och såga alla samtidigt. Stäm också ut medan de sitter ihop (ändträt får du nog stämma ut en och en dock).
Ett annat alternativ är en handcirkelsåg som du guidar med en faststämd rätvinkel och sågar bort allt på många brädor samtidigt.
 
Redigerat:
nanowire nanowire skrev:
Såg och stämjärn går också snabbt om du inte har fräs. Tvinga ihop en gäng plankor och markera och såga alla samtidigt. Stäm också ut medan de sitter ihop (ändträt får du nog stämma ut en och en dock).
Ett annat alternativ är en handcirkelsåg som du guidar med en faststämd rätvinkel och sågar bort allt på många brädor samtidigt.
fel håll

Handöverfräs med anhåll och en notfräs är nog enklast. Fräs inte hela djupet på en gång och var försiktig med fräsriktningen så att fräsen hindrar dig snarare än matar på.
 
tack
Okey notfräs funkar lika bra som falsfräs? Anhållet gör att man kommer in 10 mm medan inställningen på djupet 10 mm görs på själva fräsen?
Tar gärna emot synpunkter kring val av fräs och stål.
Med vänlig hälsning,
 
Du vill ha en notfräs. Falsfräsar har en kullager som löper längs randen, det går inte att fräsa not med dem.
Frässtål finns i hårdmetall (dyr men håller länge) och snabbstål (ok för barrträ, billig, finns i byggvaruhus). Det är en avvägning. De vanliga skaftdiametrar i Europa är 6mm, 8mm och 12mm. Jag rekommenderar 8mm.
Handöverfräsar finns det många. De skiljer sig åt i kraft, noggrannhet, vikt m.m. Har själv en blå Bosch och en Triton, är nöjd med båda två men det finns billigare och mindre kraftiga som kan räcka, t.ex. Makita. Bara se till att skaftdiametrar passar.
 
Fulkemisten
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag har en Makita RP0900J som duger utmärkt till sådana här små jobb. Kör med en enklare frässtålssats från Delver [länk]
Denna kombo har tjänat mig väl i 5-6 år, man tar fram fräsen 10 gånger om året och löser olika problem, har inte behövt köpa till något stål, använt många av stålen men inte alla.
Å andra sidan är det inget fel med att köpa det stål man verkligen behöver och satsa på kvalite där. T. Ex behöver man inte notfräsar i alla möjliga storlekar, man kan ju fräsa i flera omgångar.
 
Vad man ska köpa beror mycket på om man tror att man kommer använda prylarna mycket och vad man har för krav på precision och finish. Om vi låter din beskrivna uppgift vara ett typiskt jobb så hade jag köpt enkla saker. Jag hade exempelvis kanske köpt Julas Meec för 500 kr (3 års garanti ändå) och en notfräs för 50 kr på samma ställe. Så började jag själv men köpte också en enkel sats med ett tiotal stål för typ 300 kr. Kanske får du också smak för fräsning och då har du lärt dig lite mer hur det funkar och vad du har för önskemål, och kan lägga på typ en nolla på alla grejor och köpa mer :)

https://www.jula.se/catalog/verktyg...EIo6bViGPXoY1Vg_vae7Os0yg-6F-81hoCWQEQAvD_BwE


https://www.jula.se/catalog/verktyg...fRIPJob2UGYVEw4mtUnEIjHHogPdboRBoC3a0QAvD_BwE
 
Är 60 år, snickrat o byggt mest stora grejer, men aldrig använt fräs. Kommer nu bygga bikupor och vill bara använda fräsen till 90 graders fals 10 x 10 mm för honungsramarna att vila på. Sammanlagt kommer jag under detta år fräsa ca 15 meter. Som jag förstår er går det bra med både kantfräs och överhandsfräs, rek 8 mm , använda notstål.
Är kanske bäst att börja med en billigare variant o pröva mig fram
 
  • Gilla
Tilman
  • Laddar…
S
Om du har en klyvsåg så kan du såga falsen.
 
P PJSL skrev:
Är 60 år, snickrat o byggt mest stora grejer, men aldrig använt fräs. Kommer nu bygga bikupor och vill bara använda fräsen till 90 graders fals 10 x 10 mm för honungsramarna att vila på. Sammanlagt kommer jag under detta år fräsa ca 15 meter. Som jag förstår er går det bra med både kantfräs och överhandsfräs, rek 8 mm , använda notstål.
Är kanske bäst att börja med en billigare variant o pröva mig fram
Men då kanske du har tillgång till bordssåg. Om du inte behöver fräsa dem på plats kanske det till och med är enklare.
 
Hej
Tack för svar. Ska man då såga flera ggr och successivt flytta ut plankan?
Svårt att såga på högkant och skydden blr juvara kvar.
Med vänlig hälsning,
 
Ja, om du inte har en såg som medger enkel sågning på högkant är det nog inte ett enklare alternativ. Men med bara 10 mm fals torde det ändå gå att göra i 3-4 pass om du har såg men saknar fräs.
 
Ok
 
Jag skulle vilja slå ett slag för att göra detta med en nothyvel. Om du kan komma över en gammal i trä eller en lite mindre gammal i metall (tex Record 43/44) för en eller ett par hundralappar med en uppsättning stål så är det väl värt pengarna. Jag tror inte att det finns någon större tidsvinst att göra det med en handöverfräs jämfört med hyvel när det handlar om 15 m per år.

Förutom att arbetsmoment blir en fröjd (högst subjektivt!) så finns det ingen risk att slinta och skada fingrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.