A
Hej,
Bygger till på snickeriet, och har nu insett att va fan. Jag behövde få takhöjd 2.50 på lägsta höjd med pulpettaket, men jag blev ganska begränsad under ladugårdstaket på högsta höjden. Lite felkalkylering.. Får nu ett fall på 5 cm / meter och det är ju inte mkt. Vad gör jag?
 
Takpapp som hellimmas och tjäras på bördningen. Helst plåtar som är lika långa som taket. Plåten skulle jag ha kört med minst 3 åsar överlapp. Sedan skulle jag även ha kört butyltejp mot ströläkten. Så skulle jag ha gjort. Nu vet jag inte var du bor. Men avrinningen är inte tillräcklig med en taklutning under 3 grader och då måste man se till att undertaket är tätt till varje pris.
 
A
Det är så illa alltså... Fan också. Jag räknade fel, men tyckte det såg flackt ut när jag byggde. Hade ju tänkt klickplåt på läkt och difföppen duk.
 
Du kan köra en enlagstäckning med SBS-modifierad tätskiktsmatta.
 
A
W witten skrev:
Du kan köra en enlagstäckning med SBS-modifierad tätskiktsmatta.
Då är det råspont som gäller förstås?
 
Rickard.
Ja. Är det viktigt med diffusionsöppet kan PVC-duk vara ett alternativ det monteras dock också på råspont.
 
mowatom skrev:
Då är det råspont som gäller förstås?
Man bör ha det. Men vet att folk kört med skivor också. Du kan säkerligen köra med Tesolit enstegstätning och klara dig på det taket enbart. Men det taket behöver vara rejält tätt. Sedan är också frågan hur länge du vill att taket skall hålla. Jag skulle ha kört helplåt ovanpå det om jag vill slippa göra om det.
 
A
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ja. Är det viktigt med diffusionsöppet kan PVC-duk vara ett alternativ det monteras dock också på råspont.
Nej, problemet är snarare mitt klicktak. Det är ju längdtillverkat redan, så jag måste ju köpa det. Jag hade tänkt isolering i pulpetbalkarna, men det kan jag göra avkall och bygga ett plant innertak istället. Kan man lägga oljeboard eller plåt mellan balkarna (De ligger på cc600) och börja på ovankant balken upptill och avsluta i underkant vid takfot? Om du förstår vad jag menar? Lite som man sett under balkonger.
 
Rickard.
5cm/m är för lite lutning för ett riktigt dubbelfalsat plåttak. Att fortsätta med idéen med klicktak är för mig inte rimlig oavsett vad man gör, tyvärr.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Rickard. Rickard.ag skrev:
5cm/m är för lite lutning för ett riktigt dubbelfalsat plåttak. Att fortsätta med idéen med klicktak är för mig inte rimlig oavsett vad man gör, tyvärr.
Jag förstår, tack för svar. Det är ju fan att man byggt så mkt redan, men det bästa är kanske att plocka ner taket igen och ta ner väggen i höjd.så jag får mer lutning. Jag får då göra avkall på takhöjden isf. Förstår att det finns lösningar för platta tak mm, men då ska jag få tag på ngn som kan fixa det omg.
 
A
Har varit till en plåtis nu, som jag vet gör fina tak. Han tycker jag ska kila på pulpetbalkarna framför takfotsbrädan på ladugården så ansluter han mot den istället. Bättre med en ordentlig anslutning där, än en halvdan under takfoten där man knappt kommer åt enl honom. Låter vettigt tycker jag. 700:-/ m2 + moms. Helt ok. Jag behövde inte köpa mina klickplåtar, hon strök ordern, inga problem.
 
  • Gilla
ninhuo och 1 till
  • Laddar…
A
Typ så, lite förenklat. Jag hade tänkt att isolera i pulpetbalkarna, men jag får göra avkall på takhöjden och sänka ner ett plant tak. Hur är det ventilation av utrymmet ovan isolering? Är det kinkigare med flackt tak, och i synnerhet ett helt tätt som inte andas ngt alls? Linjeteckning av sektion genom ett flackt tak med isolering, utan synlig ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det beror på vilken isolering du använder och om utrymmet kommer vara uppvärmt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Silver78 Silver78 skrev:
Det beror på vilken isolering du använder och om utrymmet kommer vara uppvärmt.
Vanlig mineralull 195. Ja. det är ett uppvärmt utrymme, hela snickeriet håller ca 18-20.
 
Varför pulpettak? Vad har du för tak på den intilliggande byggnaden? Jag hade skarvat på takstolarna högre upp om det är görbart. På så vis får du en bättre avrinning i och med bättre lutning. Den konstruktionen kommer garanterat att samla snö eller ta emot mycket regnvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.