Hej!
Har förlorat mitt jobb, har en enskild firma efter min avlidne far. Verkstaden som mina föräldrar äger privat är på endast 32 kvadrat men ligger centralt i Göteborg.
Själv bor jag 4 mil bort men har en stor tomt.
Min mor säger att jag får hantera denna fastighet som jag vill nu som del arv.
Har kontakter sedan tidigare jobb och efterfrågan finns av mina kunskaper och produktion. Både nya och gamla kunder från min fars tid. Maskinparken är tillräcklig för mina planer att köra eget. För detta krävs större verkstad och planen är att bygga hemma på tomten. Men frågan är hur man löser det juridiska, skall man bygga privat och hyra ut till företaget, eller arrendera ut marken till företaget samt låna ut pengarna från försäljningen av den gamla verkstaden.
Vilket är den privatekonomiskt bästa lösningen ? Kanske någon jag inte tänkt på. Är bra på konstruktion och produktion men ej juridik och ekonomi.
 
H
Jag skulle bygga och hyra ut till firman.
Svärfar byggde med firman och när det va mindre att göra krävde dom att firman kvittade sig med fastigheten för att få loss pengar innan han fick stämpla.
Hade han haft privat kunde han ha behållit och kunna stämpla.
 
H Hallerudsbo skrev:
Jag skulle bygga och hyra ut till firman.
Svärfar byggde med firman och när det va mindre att göra krävde dom att firman kvittade sig med fastigheten för att få loss pengar innan han fick stämpla.
Hade han haft privat kunde han ha behållit och kunna stämpla.
Men om man själv lånar ut pengarna till bygget så kvittar vi tillbaka om det inte skulle gå. Man kan väll dra momsen om firman bygger? Eller vad gäller det blir negativt första halvår?
 
H
Svärfar lånade ut 600000 för bygge på tomten och det var ett helsike, att få tillbaka när han lånade av sig själv.

när han sålde så var det krångel med just en del ska skattas firman då dom byggt.
Sen vart det någon skatt för han hade lånat ut till firman och firman hade byggt och dragit momsen.

Nu vet jag inte riktigt hur allt va.

Men jag vet att hade han gjort igen så hade han byggt helt privat och sen hyrt ut till firman eller byggt allt med firman och tagit ett banklån istället.
Och haft tomten på firman med.
Blev krångel när han mixa privat med firma.
Dock har man privat så kan firman kursa och du har fastigheten kvar.
 
Hemmakatten
Kolla först om det överhuvudtaget går att få bygglov för en verkstad på fastigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.