hej!

ska sätta upp handledare från byggmax
https://www.byggmax.se/handledare-grön-p08734149

på stolpar som är 90x90

jag tänkte skruva dem uppifrån men velar kring skruv.

kan man köra vanlig trallskruv, säg 4 st per stolpe
eller ska man ta grövre, typ 5x80 och sätta 2 per stolpe

trallskruven kommer inte synas så mycket men håller de?
 
Varför ska du skruva ovanifrån? Snyggare och bättre för fukt att skråa in dom från undersidan.
 
drar man ner skruvarna en bit vallar det väl över tänkte jag.

sen syns skråade skruvarna lika mycket i stolpen, dessa ser man från sidan..
 
Jag hade också skråat underifrån, det är väl 2 sidor på stolparna som inte syns lika mycket?
Jag har handledare som är 34x120 på mitt räcke som jag har skråat med 5x80 underifrån. Syns inte alls då skruven kommer så nära under handledaren.
 
räcket är klart så går inte skruva från det hållet tyvärr..

jag ska testa sätta handledaren uppe på ett plank, som ändå ska skruvas uppifrån.. så får jag se hur det ser ut=)

återkommer
 
För synlig skruv i det altanbygge jag konstruerade och har hjälpt bygga så använde jag kullerförsänkt förnicklad mässingskruv med spår (TKFS).
Se stolplocket på bilden.
Jämför med trallskruven som sitter under handledaren (som jag spacklade / målade över)



Altan med kullerförsänkta förnicklade spårskruvar i stolplock och spacklad trallskruv under handledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Göran

P.S rostfriskruv.se har rostfri A4 kullerförsänkt 5x60 vilket är vad du behöver för dina överliggare. 15.68 styck :) Men du torde inte behöva så många.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vart såhär..
Som synes var det några år sen altanen byggdes.. men snart har de nog samma färg:)

och som skruv användes 5x100

samt en trallskruv på tvären i ytterhörnet.. men det lär nog torka isär ändå...
 
  • Nybyggd ljus träaltan bredvid äldre, grånat trädäck med gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
För synlig skruv i det altanbygge jag konstruerade och har hjälpt bygga så använde jag kullerförsänkt förnicklad mässingskruv med spår (TKFS).
Se stolplocket på bilden.
Jämför med trallskruven som sitter under handledaren (som jag spacklade / målade över)



[bild]

/Göran

P.S rostfriskruv.se har rostfri A4 kullerförsänkt 5x60 vilket är vad du behöver för dina överliggare. 15.68 styck :) Men du torde inte behöva så många.
Respekt för ditt sinne för utseende. Det finns inget fulare i skruvvägen än trallskruv. Som alternativ till rostfria spårskruv kan man ta s k sanitörskruv, dom är förnicklade och har rakt spår. Inte helt så dyra men behöver förborras.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.