H
Hej.

jag har sökt bygglov för ekonomi byggnad på min tomt.
Tomten är på 6000 kvm.
Jag vill förlänga ett förråd jag har med 6,5 m för att kunna göra 2 st boxar för häst.

Det har gått ut grannhörande till 4 st.
De som bor närmast 3 st har sagt ja.
Men den som bor ca 150-200 m bort har sagt nej till bygglov.
Grund är att hans son inte fick bygga stall för 10-15 år sedan.
Sen att vi inte har beteshage och gödsel hantering är han rädd för.

Tomten ligger utanför detaljplan, och inga områdes bestämmelser finns här.
Då det endast är 2 hästar finns inget krav på gödsel hantering.
Dock ska vi ha container ändå.

hagar som är krav alltså rasthage finns på plats och vi har en granne som vi har beteshage hos.

Länsstyrelsen har sagt ja fast vi inte behöver godkännande från dom.
Kommunen har inga regler för häst i området.

kan kommunen ändå neka bygglov?
Rädd jag blir nekad lovet.

det jag kan göra är att bygga om ett litet garage som stall och sen söka nytt bygglov för garage istället, det kanske är lättare att få en genom?
 
Grannen lär väl opponera sig över garaget också? Det låter inte som grannen har några sakliga skäl. Kommunen kommer inte att ta hänsyn till hans synpunkter.

När du väl får bygglov så kan grannen överklaga, och därmed förhala.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H
Ja han kommer säkert förhala.
Han har ca 60 m bort en ladugård med 80 kor i så fattar inte vad han ska klaga för när han bara lägger sin skit i hög utanför utan att ta reda på den.

tänkte att det är lättare att få igenom för garage.
Fall det finns speciella regler för stall.
För hästen blir här vilket han vill eller inte, men beror på vilken byggnad :crysmile:
 
Under handläggningen av bygglov skickas grannehörande ut till gränsgrannar (och ibland till andra som kan anses berörda av byggnationen). En granne har rätt att yttra sig innan beslut tas i ärendet, däremot har grannen ingen vetorätt. Byggnadsnämnden kan alltså ”köra över” grannen och bevilja lov.
Däremot så har grannen rätt att överklaga lovet till Länsstyrelsen om denne anser att lovet är felaktigt. På vilka grunder tycker grannen att er byggnad är olämplig? Har ni fått hans yttrande skickat till er för bemötande? Kommunen ska göra det.

Grannen kan (vilket han har rätt till enligt lag) överklaga beslutet till Länsstyrelsen, och det förhalar tyvärr projektet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
H
Jag har 3 hus som gränsar till mig.
2 st kommer ligga ca 75-100 m bort.
Sista huset ligger ca 50 m bort.
Dessa har sagt ja till bygglov.

sista grannen han äger bara skog runt mig och blev då tillfrågad med.

det han yttrade var.

Hans som fick inte bygglov för stall för 10-15 år sedan och då borde inte vi få det tyckte han.

Dock har vi 6000 kvm tomt, sonen hans har 2600 kvm tomt och har mer hus närmare sig.
Då gick dom på att han kunde inte ha rasthage till hästen.

Sen är han rädd för hur vi kommer hantera gödslet efter hästarna.

Enligt länsstyrelsen så när man har 2 djurenheter så behöver vi inte ha en gödsel plan.
Men vi kommer lösa gödsel frågan på samma sätt som andra som har stall här med en container som tömms av en bonde.

Sista han yttra är om det kommer bli hus byggda här i framtiden vad dom tycker om ett stall då.

dock som jag sa ca 200 m bort har han en ladugård med ca 80 kor och skiten från den bara lägger han på hög, så jag tycker inte han ska klaga för mycket.
Jag tror det är avundsjuka.

Men man blir ju orolig på vad kommunen kommer gå på.
 
H Hallerudsbo skrev:
Jag har 3 hus som gränsar till mig.
2 st kommer ligga ca 75-100 m bort.
Sista huset ligger ca 50 m bort.
Dessa har sagt ja till bygglov.

sista grannen han äger bara skog runt mig och blev då tillfrågad med.

det han yttrade var.

Hans som fick inte bygglov för stall för 10-15 år sedan och då borde inte vi få det tyckte han.

Dock har vi 6000 kvm tomt, sonen hans har 2600 kvm tomt och har mer hus närmare sig.
Då gick dom på att han kunde inte ha rasthage till hästen.

Sen är han rädd för hur vi kommer hantera gödslet efter hästarna.

Enligt länsstyrelsen så när man har 2 djurenheter så behöver vi inte ha en gödsel plan.
Men vi kommer lösa gödsel frågan på samma sätt som andra som har stall här med en container som tömms av en bonde.

Sista han yttra är om det kommer bli hus byggda här i framtiden vad dom tycker om ett stall då.

dock som jag sa ca 200 m bort har han en ladugård med ca 80 kor och skiten från den bara lägger han på hög, så jag tycker inte han ska klaga för mycket.
Jag tror det är avundsjuka.

Men man blir ju orolig på vad kommunen kommer gå på.
Att han inte fick bygglov för 10 år sedan är inget argument som håller. Är han orolig för hur du tänkt läsa gödselfrågan är en relevant fråga. Har du bemött yttrandet? Dvs din tanke hur du ska lösa frågan med gödsel. Det är bra att göra det så kommunen vet att du tänkt lösa frågan. Kommunen ska ha svaret, inte din granne (de brukar sätta ett senast datum när du får yttrandet).

Grannen har blivit tillfrågad för att han är gränsgranne till dig, det spelar ingen roll om han har hus nära eller ej.

Det är sedan fler parametrar som vägs in, förutom grannens åsikt, i bedömningen om bygglov kan beviljas eller ej.
 
Har svårt att se att grannen kan vinna den här frågan. Kör på! Och blanda inte in garaget om du inte absolut måste, det har säkert för lågt i tak för att få vara stall.
 
H
Har inte fått yttrande än, då jag bara såg dom elektroniskt på min sida hos kommunen.
Men det kommer väl papper till mig som jag ska besvara misstänker jag.

Glömde ett yttrande han hade till.
Det är att vi inte har 2 st beteshagar hos oss.

kravet är en st rasthage på 10-30 m för en häst eller 15-30 m för 2 hästar.

vi har 2 hagar, den ena på ca 30-40 m.
Den andra lite mindre.

Den större hagen kan vi utöka med 15-40 m till om vi vill.

Sen har vi en beteshage hos en granne.
Länsstyrelsen har godkänt allt, och lika Har mark och miljö hos kommunen.
Bara bygglov kvar.
 
H
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har svårt att se att grannen kan vinna den här frågan. Kör på! Och blanda inte in garaget om du inte absolut måste, det har säkert för lågt i tak för att få vara stall.
ja det är för lågt i tak men jag kan bygga saxtakstolar så klarar jag takhöjden.
Det har vart ett gammalt stall som är ombyggt till ett litet garage en gång.
 
Ja, många gamla stall hade ju mycket lägre i tak än vad som krävs nu. Men saken är ju den att ska du byta användningsområde för garaget krävs bygglov för det med och då har ju grannen samma argument som nu. Så håll dig du till den ursprungliga planen och låt kommunen köra över grannen. Förhoppningsvis har han sen bättre saker för sig än att överklaga beslutet.
 
H
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, många gamla stall hade ju mycket lägre i tak än vad som krävs nu. Men saken är ju den att ska du byta användningsområde för garaget krävs bygglov för det med och då har ju grannen samma argument som nu. Så håll dig du till den ursprungliga planen och låt kommunen köra över grannen. Förhoppningsvis har han sen bättre saker för sig än att överklaga beslutet.
ja jag kör på som vanligt får vi se vad som händer.
Dock älskar denna grannen att bråka med alla och allt.
Speciellt kommunen.
Så vi visste väl från början att han skulle klaga.
Hans släkt har ägt marken här i området i åratal så de anser sig styra allt här.

kommunen vet inte idag vad det lilla garaget är.
Men skulle jag göra om så klagar väl grannen där med.

attefall är det lättare att få igenom annars?
För jag kan söka det annars och ha som stall.
 
H
Va i kontakt med kommunen idag angående bygglovet.

då grannen har klagat så kan dom inte ta ett beslut av bygglovet utan det måste nu upp i byggnads nämnden sa han på kommunen, för ett beslut där.

känns som det inte kommer gå igenom detta.
 
Nej, det kan vara standard för kommunen. Handläggaren kan godkänna så länge ingen klagar. Men iom. synpunkterna från grannen kan det vara standard att frågan måste tas i nämnden.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
H
När det är villatomt kan dom neka då?
 
Långt ifrån alla stall har egna beten. Vi flyttade hästen flera mil till arrenderad betesmark när vi inte hade eget bete, inga konstigheter alls. Finns heller inga krav eller ens riktlinjer kring den biten så vitt jag vet. Dessutom MÅSTE inte hästarna gå på bete. Det går lika bra att ge hö hela sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.