Vi har köpt ett fritidshus från 74 med altan på två sidor. Det är vanlig 100x20 virke med 20mm mellanrum som utgör golvet, om det varit lackat är det helt borta ( har tvättat ) och virket är grått. Under är både berg och jord, lite fuktigare vid den ena altanen. Huset har varit laserat från början och har målats om i falurött för fem år sedan ( inte så lyckat såklart). På/vid den fuktigare altanen känner man en lukt liknande spillolja som jag tycker är väldigt störande. Jag förstår inte vad lukten kan komma ifrån. Behandlar (förr?) man altan med något som luktar gammal motorolja? Kan man ha behandlat marken med något? Kan det vara någon mögel som luktar så? Jag vet av erfarenhet att jag inte får ut gammal motorolja ur trä, även med starka grejer och högtryckstvätt, har någon tips på hur man kan neutralisera det? Tacksam för tips :)
 
Innan det fanns tryckt virke i dagens bemärkelse kunde man ta allehanda knep att få bilar rostskyddade och trä rötskyddade. En metod var att spruta spillolja. Ingen aning om det funkar.
Men du blir aldrig av med lukten.
 
  • Ledsen
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Kan det vara kreosot? Man använde det in på
åtminstone 80-talet för att behandla utsatt virke. Lukten påminner om tjära.
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Även kreosotlukten blir du inte av med. Jag har ett gäng järnvägsslipers med kreosot som var ute under räls i 30 år och sedan i min trädgård i 10 år och de luktar fortfarande.
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Även kreosotlukten blir du inte av med. Jag har ett gäng järnvägsslipers med kreosot som var ute under räls i 30 år och sedan i min trädgård i 10 år och de luktar fortfarande.
Vi hade litet sådant också som underlag till en gammal altan, här var det mest telefonstolpar som brukats men samma problematik. Det var ett litet helsike att hitta en återvinningscentral som ville ta emot dessa Kreosot-impregnerade prylar men hade tur och hittade en i en by några mil utanför stan. Det var helt galna avgifter per kilo på de vanliga ÅVC för att göra sig av med dylikt avfall...
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
H
Hus som min mor ärvde där hade man varit snåla.
Använt gammal olja, slet olja att måla staket och hus med för det var ju gratis, de fick på bilskroten.
Detta va på 70-80 talet.
Men fy fasen vad det lukta.
Blev ny panel när hon ärvde och staketet brinner säkert än av all olja.
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Så oavsett motorolja eller kreosot blir jag inte av med det... Hoppades att ngt annat, organiskt, kunde ge ifrån sig liknande lukt.
 
Cuprinol kan ju lukta lite så när det är hyfsat nypålagt.
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.