Har frågat tidigare här om en inbyggd garderob i vårt hus byggt - 54. Vi rev ut alla hyllplan och skiljeväggar så bara stommen blev kvar. Från början satt de spännpapp på väggarna, som vi målade. Urk... Började lukta jätteäckligt, lite sötaktigt och gammalt. Så, vi rev ner skiten och så fick de stå "naket" ett par dagar. Dvs den gamla plankväggen. Lukten försvann. Sen satte vi upp vit masonit på väggarna och mdf lister. På golvet var det golvspån men hade en sån "terass/balkongmatta" ovanpå.
Efter 1 dag började jag känna att de luktade järn i garderoben... Tycktes som att de var masoniten som gav lukten... Men inte säker. Efter några månader tyckte jag lukten blev så störande att jag for runt som en blodhund med näsan där inne. Märkte då att mattan luktade starkt kemiskt/giftigt. Åkte till en affär som säljer mattorna och luktade på dem. Japp.. Samma giftiga lukt.
Så.. Nu rev jag ut mattan, målade spånskivan under, och la sedan laminat på golvet. Tätade med akrylmassa under listerna och lite överallt där de fanns springor:cool:. Ååååh sååå frisk och bra luft och lukt det blev. Luktade lite trä och målfärg typ. Sköööönt. Fram tills för några dagar sedan då jag plötsligt kände en svag lukt av... Kattpiss? Eller nåt som påminner om det. Va i helvete!!!
Okej, jag är känslig för lukter., de ska jag säga. Min sambo har aldrig tyckt de luktat annat än trä i garderoben... Men seriöst. Vad är det?? Masoniten? Akrylmassan?
 
Varför målade du spånskivan?
 
B boohoo skrev:
Varför målade du spånskivan?
För att minska risken att den släpper ifrån sej formaldehydlukt..
 
Möss kanske? Döda möss luktar fruktansvärt unket om de lägger sig i väggar och golv och börjar ruttna...

Om det nu inte fortfarande luktar kemiskt för då är det nog något annat.

Lyssna om du hör att det krafsar i väggarna på nätterna eller gå upp på vinden (om du har någon) och titta om du ser musspillning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K Kålly skrev:
Möss kanske? Döda möss luktar fruktansvärt unket om de lägger sig i väggar och golv och börjar ruttna...

Om det nu inte fortfarande luktar kemiskt för då är det nog något annat.

Lyssna om du hör att det krafsar i väggarna på nätterna eller gå upp på vinden (om du har någon) och titta om du ser musspillning.
Jaa.. Är ju en möjlighet. Men att lukten ändrat karaktär över tid är ju konstigt. Nu kan jag inte säga att de luktar kemiskt utan mer åt kattpiss blandat med trä.. Typ...
 
K Kålly skrev:
Möss kanske? Döda möss luktar fruktansvärt unket om de lägger sig i väggar och golv och börjar ruttna...

Om det nu inte fortfarande luktar kemiskt för då är det nog något annat.

Lyssna om du hör att det krafsar i väggarna på nätterna eller gå upp på vinden (om du har någon) och titta om du ser musspillning.
Plus att om de var möss skulle väl lukten kännas vidare omkring. Och även i garderoben som ligger vägg i vägg med denna i rummet brevid. Dom delar bakvägg om vi säger så.
 
D DorisDoris skrev:
Plus att om de var möss skulle väl lukten kännas vidare omkring. Och även i garderoben som ligger vägg i vägg med denna i rummet brevid. Dom delar bakvägg om vi säger så.
D DorisDoris skrev:
Jaa.. Är ju en möjlighet. Men att lukten ändrat karaktär över tid är ju konstigt. Nu kan jag inte säga att de luktar kemiskt utan mer åt kattpiss blandat med trä.. Typ...

Svårt att säga, beror la på hur tätt det är i springor osv. Lukten får ju ut där det inte är tätt.

Ibland luktar det om man öppnar upp något utrymme som vart instängt väldigt länge. Tätar man inte så kan det fortsätta lukta.

Om du kan lokalisera vart nya lukten kommer ifrån, en springa kanske nånstans?

Lukt förändrar ju sig också beroende på hur varmt det är. Om det är varmt framhävs doften mer.

Ibland kan vissa ämnen/material lukta pyton när de kommer i kontakt med varandra.

Du får nosa dig fram :D
 
K Kålly skrev:
Svårt att säga, beror la på hur tätt det är i springor osv. Lukten får ju ut där det inte är tätt.

Ibland luktar det om man öppnar upp något utrymme som vart instängt väldigt länge. Tätar man inte så kan det fortsätta lukta.

Om du kan lokalisera vart nya lukten kommer ifrån, en springa kanske nånstans?

Lukt förändrar ju sig också beroende på hur varmt det är. Om det är varmt framhävs doften mer.

Ibland kan vissa ämnen/material lukta pyton när de kommer i kontakt med varandra.

Du får nosa dig fram :D
Jag har nosat så jag fptt skavsår i näsan.. :p

De konstiga är att jag inte kan hitta var de är. Lukten finns, men jag kan inte känna den på nåt visst ställe riktigt. Håller på att få psykos av den jävla garderoben:thinking::thinking::thinking::thinking:
 
D DorisDoris skrev:
Jaa.. Är ju en möjlighet. Men att lukten ändrat karaktär över tid är ju konstigt. Nu kan jag inte säga att de luktar kemiskt utan mer åt kattpiss blandat med trä.. Typ...
Det här är min erfarenhet från väggar där möss varit. Reglar kan bli nerpissade/sluktsmittade av liken. Det luktar förjäkligt och det behövs inte stora hål för att det ska kännas ut.

Jag har tätat och i princip blivit helt av med det. Det var inte läge att börja riva ut väggarna helt....
 
  • Gilla
Kålly
  • Laddar…
D DorisDoris skrev:
Jag har nosat så jag fptt skavsår i näsan.. :p

De konstiga är att jag inte kan hitta var de är. Lukten finns, men jag kan inte känna den på nåt visst ställe riktigt. Håller på att få psykos av den jävla garderoben:thinking::thinking::thinking::thinking:
Bra att tänka på är att din näsa vänjer sig. Så det är bäst att jaga lukt när man varit ute eller borta ett par timmar.

Det är antagligen därför lukten kommer och går. Du vänjer dig helt enkelt vid den när du är hemma och sen märker du den när näsan blivit nollställd.
 
Min fru tyckte att det började lukta avlopp i städskrubben där det också finns ett fallrör från övre badrummet. Jag såg i synen hantverkare, räkningar, dåligt stämning. Det visade sig att hon hade samlat plastavfall för återvinning där i påsar. Dom innehöll ju matrester och därför stank det.
 
D DorisDoris skrev:
Jag har nosat så jag fptt skavsår i näsan.. :p

De konstiga är att jag inte kan hitta var de är. Lukten finns, men jag kan inte känna den på nåt visst ställe riktigt. Håller på att få psykos av den jävla garderoben:thinking::thinking::thinking::thinking:
Det kanske inte är garderoben?
D DorisDoris skrev:
Jag har nosat så jag fptt skavsår i näsan.. :p

De konstiga är att jag inte kan hitta var de är. Lukten finns, men jag kan inte känna den på nåt visst ställe riktigt. Håller på att få psykos av den jävla garderoben:thinking::thinking::thinking::thinking:
I värsta fall får la borra ett litet hål om du hittar nåt ställe som luktar mer och se om det blir tydligare lukt från hålet. och sedan spackla/foga igen. För isf är det la nåt där under eller bak.

Man kan ju också köra in en teleskopskamera i borrhålet med lampa och titta runt om man inte vill öppna upp allt och titta
 
Appendix Appendix skrev:
Bra att tänka på är att din näsa vänjer sig. Så det är bäst att jaga lukt när man varit ute eller borta ett par timmar.

Det är antagligen därför lukten kommer och går. Du vänjer dig helt enkelt vid den när du är hemma och sen märker du den när näsan blivit nollställd.
Nej jag kan stå och sniffa 15 min i garderoben och fortfarande känna lukten. Och känner den oavsett om jag varit ute eller borta hemifrån eller bara varit hemma :sweat:
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Min fru tyckte att det började lukta avlopp i städskrubben där det också finns ett fallrör från övre badrummet. Jag såg i synen hantverkare, räkningar, dåligt stämning. Det visade sig att hon hade samlat plastavfall för återvinning där i påsar. Dom innehöll ju matrester och därför stank det.
Urk... Ja ibland är lösningen enkel. Denhär garderoben är tom förutom en malmbyrå med kläder och dammsugaren. ;)
 
Appendix Appendix skrev:
Det här är min erfarenhet från väggar där möss varit. Reglar kan bli nerpissade/sluktsmittade av liken. Det luktar förjäkligt och det behövs inte stora hål för att det ska kännas ut.

Jag har tätat och i princip blivit helt av med det. Det var inte läge att börja riva ut väggarna helt....
Neej jag vill väl inte heller börja riva ner väggar här... Men ser mardrömmar om fukt och mögel, katastrofer och typ personlig konkurs :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.