Är less på mina bandsågsblad som ger alldeles för dålig snittyta. Jag vill minnas att jag läst ett test på bandsågsblad i "fine woodworking" för inte så länge sedan men hittar inte tidningen.
Kan någon ge mig ett tips på några fina blad? Jag är inte främmande för att beställa från ex.vis staterna.
 
Jag kan inte svara på rak arm, men i boken
The Bandsaw Book, Lonnie Bird, The Taunton press,
Står det vad man skall tänka på när det gäller sågblad.

Jag köpte boken när jag hade fått för mig att skaffa en bandsåg, men jag avstod efter att jag hade läst boken. Det visade sig att en såg som jag skulle bli nöjd med skulle bli både för dyr och för skrymmande. Boken är mycket ingående och anses vara "Bandsågsbibeln"
 
Boken du nämde är numera uppsatt på önskelistan.

Men det borde väl ändå vara skillnad på bandsågsblad och bandsågsblad förutom bredd, tandning osv? Det är ju skillnad på "biltema" och "proffs" när det gäller cirkelsågsklingor och sticksågsblad?
 
Urvalet är begränsat i Sverige, de flesta köper sin klingor ifrån Håkanssons i Åmål och de klingorna funkar bra. Det vanligaste är tandspetshärdade, dvs man kan inte fila dem vilket inte heller behövs.

Mindre bandsågar kräver att man har en maxbredd på cirka 12-16 mm helt enkelt för att bandspänningen inte orkar med bredare klingor. Likaså skall man tänka på tjockleken, ju tunnare desto bättre för materialet i klingan mattas mindre då. Klingan utsätts ju för en upprepad böjning/uträtning över hjulen och tjockare klingor får svårare att bockas.

Justeringen av klingan och styrningarna är det viktiga, samt att man ger klingan en chans att skära fritt, blir den varm så går den garanterat snett.

Spånskiva och en del andra liknande skivmaterial är rena döden för klingorna så såga enbart rent trä i den. Sen kan man tvätta klingan med terpentin ibland för att få bort kåda och damm ifrån den, det är rätt bra att hålla rent gummibeläggningen på hjulen med.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.