Hej!

Vi hade en fuktskada i vår yttervägg från ett fönster och blivit tvungen att riva hela väggen och isolering. Vid rivning så skadades ångspärren från taket som var nedvikt på väggen. Kvar är cirka 10 cm.

Entréplan är byggt 1939 med stående timmer. Övre plan är byggt 1985 med reglad yttervägg med 165 mm isolering och ångspärr. Det är på övre plan jag rivit. Ångspärren var inte tejpad och har otäta hål vid eldragning upptill. Nertill var den häftad i mellanbjälklagets syll.

Nu funderar jag på hur jag ska sätta ny ångspärr. Jag vill ogärna ha framtida fuktproblem. Är rätt trött på det nu... Är det alltid rätt att ångspärra så tätt som möjligt eller kan en helt tät ångspärr ge andra problem i ett gammalt hus?
Syllen som den gamla ångspärren var häftad på kommer jag inte åt utan att riva golvet.

Jag kommer på några olika alternativ:
  1. Lämna det ungefär som jag fann det. Peta ner ny plast mellan golv och väggreglar. Häfta fast plasten i väggreglar, lägga omlott 10 cm över takplasten. Ingen tejp.
  2. Utöver #1, tejpa alla skarvar och häftklammer. Tejpa så gott det går vid elgenomföring.
  3. Eller istället riva tak och sätta ny ångspärr som är tät kring t.ex. eldragning.
  4. Utöver #3, riva även golv och lägga ångspärr en bit under golvet.

Några rekommendationer?

Renoveringsarbete vid fönster med utsikt över träd, skadad ångspärr synlig och rörande isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad ångspärr och träreglar i ett öppet golv-vägg-skott med anteckning "Fint" på träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis riven ångspärr vid taket med synlig isolering och väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad ångspärr och isolering vid husets väggram med elrör synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har några tankar, kommentarer, idéer?
 
Hej,

Hur har det gått för dig?

Håller själv på med liknade renovering pga fuktskada i innervägg, men jag har rivit ner mitt innertak och kommer riva ut golvet också.

Mot mellanbjälkslag (nedervåning) behöver du ingen plast. Endast mot yttervägg och vind skall du ha ångspärr. Vad har du för golv, kan du öppna upp närmsta delen mot väggen och fästa plasten i mellanbjälksbalken och tejpa? Återanvända golvet igen?

Elröret bör du dra i isoleringen innanför plasten. Då kan du sätta ny plast upp mot taket och överlappa på de 10cm som du har åtkomst till. Tejpa skarvarna. Som det är nu riskerar du att dra spik eller skruv i röret. Viktigt att det är tätt. Varmluften inifrån vill du undvika att få upp på vinden.
 
Jag stötte på denna tråd nu men jag antar du har löst allt.

Har du ångspärr i övriga huset? I och med att huset är självdragande från den tiden behövs väl ångspärr överallt?

Hur satt du spärren mot syllen och golvet? Jag har betongplatta på golvet, och plattan har en ångspärr under plattan mot marken, så jag kommer inte lägga plast PÅ plattan. Funderar därför att låta 10-15cm plats ligga mot betongen och tejpa direkt på betongen, då borde ångspärren fungera bra ochs toppa fukt från att tränga in i syllen
 
Har man ett gammalt hus med ångspärr så vette faen om det spelar nån roll hur noga man är.
Det är ångspärr på mitt hus också från 70 talet. Svart plast, men otätt kring alla hål och det är inga tejpade skarvar.
Satt man ångspärr bara för syns skull förr 😅
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.